Satt och paratade häromveckan på jobbet om vad vi har våra garage till och föga förvånande var det INGEN som hade det till att köra in bilen varje dag. (förvisso självklart på vintern). Det är naturligtvis förråd och/eller någon form av verkstad.

Kollade vidare med grannar o samma sak där.

Så om man nu inte har motorcykel och/eller en cabbe som inte vinterförvaras utanför fastigheten.... va tusan finns det garage för??? Bygg vettigare utrymmen anpassade för dess funktion istället.

Är Garaget lite av vad en Bidé var på 70-80 talet?

Garaget var väl OK på Amazonmekartiden.... men idag.....?????
 
  • Gilla
Poen
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Är Garaget lite av vad en Bidé var på 70-80 talet?
d^_^bSpot on! Det värsta är att jag som inte har nå´t saknar det! Garage altså...
 
Din avatar blev väldigt passande. Så skulle jag nog också se ut om jag skulle komma på tanken att ställa en sådan knasig fråga.
Nej, jag har heller inte bilen i garaget. Inte ens mopeden får plats där just nu. Men det vore väl oerhört fantasilöst och själsdödande att ställa in bilen i garaget? Där har man ju alla grejer. Och det skulle ju bli så trångt när man ställer in spånsugen, pelarborren och svetsen i köket. För att inte tala om kompressorn och metallkapen. Och upplaget av konstruktionsjärn och skivvagnen. Och var skulle man hålla till på kvällarna när det är en massa Melodifestival och Idol och skit på tv:n? Var skulle man umgås med sina vänner? Varför skulle man gå upp på morgonen om det inte finns några glädjeämnen i livet? Ett liv utan ett sådant utrymme är inget liv.

Jag rekommenderar dig att genast byta arbetsplats! Tycker det verkar som att du befinner dig i miljöer som hotar din utveckling när du får sådana tokiga tankar.
 
  • Gilla
Nyfiken100 och 3 till
  • Laddar…
Tjejerna har en massa garderober och klädkammare. Vi grabbar har garage!!! :)
 
Vi har två garage, en maskinhall och en stor ladugård.

Alla tre bilarna står givetvis ute. Proppfullt överallt med byggmateriel, flyttkartonger och hustruns auktionsfynd.

Nej, vänta, släpet står i maskinhallen, det är jag lite rädd om!
 
Jag vill inte förvara varken åk-klippare eller trimmer eller stegar i huset..? ;)
Och de få ggr bilen ska/bör/vill förvaras inomhus blir hallen/farstun fort trång.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
.... va tusan finns det garage för??? Bygg vettigare utrymmen anpassade för dess funktion istället.
Men garagets utformning är väl ändå inte så dumt. En stor port - mycket lättare att bära in stora MDF-skivor än genom en dörr.
En stor yta där inne, bra sen när man ska bearbeta skivorna. :)

Slutligen. När det ska bytas avgassystem eller lyftas ett topplock så gär det ju fkatiskt (med en dags arbete :)) att få in bilen där ... :cool:
 
Mikael_L skrev:
Men garagets utformning är väl ändå inte så dumt. En stor port - mycket lättare att bära in stora MDF-skivor än genom en dörr.
En stor yta där inne, bra sen när man ska bearbeta skivorna. :)

Slutligen. När det ska bytas avgassystem eller lyftas ett topplock så gär det ju fkatiskt (med en dags arbete :)) att få in bilen där ... :cool:
Och just därför bör man ha ett dubbelgarage!
 
Verkar som alla håller med mig fast ni skriver tvärt om:wow:

Utrymmet älskar vi men vi använder det knappast som garage.

Anledningen till att jag fick för mig att slänga in frågeställningen är att jag ska riva ett gammalt förråd+garage (som naturligtvis inte används som bilgarage).

Spontant frågar så folk, aha...du ska bygga ett nytt garage.... men när jag tänker efter så ska jag INTE bygga ett nytt garage.

Trädgårdsmaskinerna fick ett eget litet skjul på 5m2 föra året...

Och skulle jag...gud förbjude byta avgassystem, så skulle jag åka till en GDS hall med lyft.

Nä jag vill ha ett optiomalt designat förråd och verkstad.
 
Det finns ju en liten regel för garage som säger att de rymmer en bil mindre än man tänkte få in där.

Bygger man ett enbils så nä, där går det aldrig in en bil
Bygger man ett tvåbils för att man tror att mas ska få in en så går det inte in en bil.
Bygger man ett tvåbils och tror att man ska ha två bilar i det så går det i bästa fall in en bil.
 
  • Gilla
jlhp
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Satt och paratade häromveckan på jobbet om vad vi har våra garage till och föga förvånande var det INGEN som hade det till att köra in bilen varje dag. (förvisso självklart på vintern). Det är naturligtvis förråd och/eller någon form av verkstad.

Kollade vidare med grannar o samma sak där.

Så om man nu inte har motorcykel och/eller en cabbe som inte vinterförvaras utanför fastigheten.... va tusan finns det garage för??? Bygg vettigare utrymmen anpassade för dess funktion istället.

Är Garaget lite av vad en Bidé var på 70-80 talet?

Garaget var väl OK på Amazonmekartiden.... men idag.....?????
För ditt eget välbefinnade kan du kanske kalla det förråd istället så behöver du inte lägga energi på att fundera över byggnadens existenberättigande.
 
Du e på rätt spår, optimalt designat förråd och verkstad d^_^b det är den enda nackdelen med vårt hus att tomten inte klarar att härbärgera ett dubbelgarage :(:@ jag bygger därför ett förråd som jag fyller med allt annat och garaget blir en liten verkstad där jag planerar att bygga om en liten jeep :cool:
Vet f-n inte varför det heter garage från början?? :S borde ju kallas bilhus lr nåt :D
 
Mikael_L
Ett nybyggt hus jag ser lite då och då har en garageport (vanlig takskjutport) i en garagedel sammanbyggd med själva huset.
Men rejält förvånad blev jag då jag såg en dag då porten stod öppen att garaget där bakom bara var 3-4 meter djupt.
Alltså en bil går aaaldrig in !

Jag kan inte se annat än att dom tänkt använda det som förråd för cyklar och trädgårdsredskap typ. En rejäl takskjutport är väl trevligt då man ska in och ut med cykel eller gräsklippara.

Vidare misstänker jag att den inre väggen går att riva och därmed göra om det hela till ett garage (i framtiden eller som försäljningsargument vid framtida försäljning), jag ska nog ta mig mod att fråga om det, någon dag.
 
Mikael_L, kanske inte så förvånande att dom i det nybyggda huset valt bort Garage och Bidé. Dom lever ju på 2010 talet.

Visst kan det finnas folk som fortfarande vill kunna meka med sina grejer i ett garage och är det ett större jobb så funkar ju inte GDS hallen eller att stå ute.. full respekt.
MEN för dom flesta så skulle man ju kunna begära ett utrymme som:

Är lågt itak
taskig belysning
dåligt med eluttag
sluttande golv
jättelika dörrar som släpper ut all värme
dörrarna förhindrar möblering efter hel vägg
dåligt med naturligt ljus
taskigt isolerat
osv osv

naturligtvis så verkar dom flesta av oss försöka överkomma alla brister men varför inte göra rätt från början?
 
Här i området får vi bygga 70 + 40 kvadrat. Jag kan bara konstatera att jag gjorde fel. Jag skulle byggt hus på 40 kvadrat och garage på 70.

Men varför kalla det garage då? "Verkstad" passar väl bättre så faller väl frågan? Då gick det genast över till att bli en språkfråga istället :)

Men visst, många har frågat mig om varför jag inte har bilen i garaget och det enkla svaret är att det har aldrig varit meningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.