Ska man använda termen "vi bygger hus" så ska de fasen vara i lösvirke :D

*jag håller på att bygga en ny volvo.. Jag ska göra lite av jobbet själv så jag har köpt rattmuff och navkapslar som jag ska montera själv för att spara lite pengar"



Någon gång i livet ska jag bygga en sprillans ny bil (ok beställa en ny bil) samt bygga mig ett eget hus..

Jag har absolut noll i kunskap men det är väl lite av tjusningen:) Att lära sig något nytt.
Men det får bli när ungarna är mogna att fly boet så att jag och frugan kan bygga i lugn o ro precis som vi vill ha det.. Då spelar det ingen roll om det tar 1månad eller 5år :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Wizeguy skrev:
Ska man använda termen "vi bygger hus" så ska de fasen vara i lösvirke :D

*jag håller på att bygga en ny volvo.. Jag ska göra lite av jobbet själv så jag har köpt rattmuff och navkapslar som jag ska montera själv för att spara lite pengar"
haha, jo visst har du lite rätt i det utrycketd^_^b
 
Har byggt 3 hus. Eller rättare sagt varit byggherre för 3 hus sedan hösten 2007. Ett prefab och 2 lösvirkes. Jag skulle ha mycket svårt att bygga prefab igen. Lösvirke "'is the shit" man styr kvaliteten på ett helt annat vis. Fukt aspekten tycker jag är mycket bättre på lösvirke. Spelar ingen roll om himlen är helt öppen, på med taket sen torkar det ut, bara att mäta virket när du kan slå igen. Har sett mängder med prefab där det öser in regn utan att väggarna är täckta. Hur ska detta torkas ut?

Har aldrig haft några problem med banken, bara visat upp seriösa kalkyler. Sista huset hade vi ej kontrakt med en enda hantverkare, körde alla på timme. Banken sa inte ett ord om detta även fast det var en ny bank som vi ej byggt med förut. Vi flyttade in i julas. Men jag är helt såld på detta. Jag börjar bli sugen igen.
 
  • Picture 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Salsta
  • Laddar…
Instämmer till fullo med dig bumpaberra.....
 
Lösvirke är det som gäller för mig, har sålt "tråkiga" villan i stan och bygger nytt lång ute på landet, familjen bor i lägenhet och jag och katten bor i husvagn vid bygget. Vi har ritat huset själva (snott idéer vilt) och har haft en ritkonsult som färdigställt ritningarna, hon är även KA och bor i samma by. Har en snickare inlejd tills huset är tätt, har själv min firma vilande fram till våren och jobbar heltid med bygget. Familjen har bestämt att det får ta den tid det tar att få allt klart men självklart vill vi ha det beboeligt så fort som möjligt. Just nu längtar man hårt efter takstolarna:D har ju varit en förhållandevis torr sensommar så jag tror att stommen kommer att torka upp ganska fort när väl taket är på.

Norrl.
 
Å fy faaan vad skönt att ha perioden innan taket låg klart långt bakom sig. Har byggt själv i lösvirke (stomme + vvs + el bortlejt) och aldrig mer. Började 2011, fick slutbeviset 2014 och håller nu på med finliret och räknar med att det kommer ta i vart fall ytterligare något år. Det är inte så att jag inte gillar att bygga - tvärtom älskar jag det - men det är så in i helskotta mycket arbete om man samtidigt ska försörja sig och ha råd att alls bygga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min stuga byggde jag med en byggsats för stommen, lösvirke i övrigt.
Var otroligt skönt att få hela stommen med allt som behövdes - den restes på 2 dgr av mig och fyra kompisar...resten tog 2 år...eller iofs en del lister och lite sånt är fortfarande kvar snart 10 år senare ;)

Inte minst så sparades en massa resor (4 mil ToR) till bygghandlaren eftersom allt till stommen fanns med...för resten av bygget var det alltid ngt som saknades som man fick åka iväg och köpa, och då gick en halv dag...prismässigt var det inte så stor skillnad heller (jämfört med att köpa lösvirke på bygghandeln iaf, känner man ngn med såg är det nog annorlunda). Aspekten med hur unikt huset blir tycker jag inte var så klurigt, jag gjorde en tillbyggnad i lösvirke, och fönster osv är ju placerat av mig, samt planlösning och innerväggar etc också lösvirkesbyggda...

stugan_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag komemr dock aldrig ge mig på att bygga en villa själv - då lejer jag ut det/köperr byggsats isf, eller ännu hellre köper ett äldre hus i ok grundskick som man kan renovera/bygga till...



/K
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag var oerhört byggtrött efter första året, men nu har det börjat gå över och jag skulle igen kunna tänka mig att snickra ihop ett nytt lösvirkesbygge.

Jag skulle dock gjort några annorlunda val om jag byggde igen, idag. :)

Ev funderat mer på en byggsats med väggblock, eller åtminstone leja in lite betald arbetskraft vid den tidskritiska stomresningen fram till vädertätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi är också lite trötta efter vårt lösvirkeshus som byggdes på helt delade entreprenader. På vår taklagsfest var det uppåt 40 olika hantverkare och entreprenörer och då kunde flera inte komma.

Det är jobbigt och tar i princip ett heltidsengangemang för att hålla alla bollar i luften.

Vi har haft duktiga och engagerade hantverkare och allt har gått över förväntan.

Ska vi någonsin bygga ett nytt hus så är det under förutsättning att "vår" snickare bygger det huaet också.

Det finns förstås fördelar ickså.
Man kan ändra sig under resans gång.
.Man beställer precis det kök och vitvaror man vill ha. Likaså med golv, väggar och belysning. Går det bra med bygget så bildas ett samspel mellan byggarna och en själv som för bygget framåt på ett positivt sätt

Men jo, vi rekommenderar lösvirkesbyggande om man har tid och engagemang. Man får ett mycket bra hus med "det lilla extra" på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Salsta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.