J Josth skrev:
Specialtermostaten ska bara vara en maxtermostat som skyddar golven. Yttemperaturen får bli max 27 grader på golven för att parketten inte ska riskera att resa sig och förstöras.
Det är en rumstermostat skulle jag vilja påstå. Shunten är tänkt att betjäna ett rum där man kan använda tillhörande termostat.
Varför annars skicka med en med typ 2-3m tråd och utan plats för "dykröret". Känslekroppen ska nog sitta i en liten plastlåda som i sin tur ska sättas på väggen.
 
Brukar ofta finnas en maxtermostat på fördelaren men visst kan det vara en rumstermostat som fått känselkroppen tokigt placerad i detta fall. Kanske TS kan ta en detaljbild på märkskylten så det går att få fram en manual till shunten?
 
Jag har en exakt likadan minishunt och min sitter 1.5m upp på väggen i ett medföljande plasthus..
 
Teknisk illustration av LK Minishunt M60, märkt med numrerade komponenter, sannolikt för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LK M60 heter den
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Jepp och termostaten är enligt följande
4. ( eller 3 enligt LK ) Termostat med kapillärrörsförbunden rumsgivare, längd 2 m
 
Dum fråga kanske, men jag har två liknande minishuntar. Den ena monterade min rörmokare fel på framledningen och returen vilket resulterade att det inte blev varmt. Annars skulle jag ta bort terminstaten och säkerställa att det inte är fel på den.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på golvvärmeshunten?

Hur testade du stiftet?
Ptryckte du ner stiftet och det fjädrade upp?
Hej,

Ungefär så. Det satt lite fast, ungefär som att det ergat fast. Tog loss det och sen fjädrar det och stannar högst upp.
 
T trojlee skrev:
Jag hade provat att ta lös givaren freå returledningen och lägga den utanför skåpet där den hör hemma....kan vara där felet är..
Hej, testar detta!

Tack!
 
T trojlee skrev:
Jag hade provat att ta lös givaren freå returledningen och lägga den utanför skåpet där den hör hemma....kan vara där felet är..
Hej, testar detta!

Tack!
J jonaserik skrev:
Har det fungerat
Har du provat med att ta bort maxtermodonet så piggen är helt uppe av sig självt. Från donet så går det ett smalt rör till någonstans ( slingan på väggen bakom ) verkar inte sitta i fördelaren. SEn är det den svarta ratten på överkant, troligtvis med + och - på, vad står den på nu.
Är på resande fot så inte hunnit testa. Den svarta ratten står på fullt +.
 
Uppdatering, tyvärr ingen skillnad trots att givaren nu ligger utanför skåpet och har gjort en dag.

Egentligen ingen skillnad på nåt jag testat utan samma, samma vilket också känns lite märkligt. Det borde kanske svängt i temp något åtminstone...
 
Bara som test, stäng av en del element några timmar och se vad som händer med GV. I GV-centralen från vänster så ska det vara kallare/svalare retur, nästa till höger är utgång till GV och ska vara varmare. nästa till höger är matningen från värmekällan och nästa höger ska vara svalare retur matning. Kolla så det är rätt med det, går att följa pilarna på respektive fördelning och pilen på pumpen.
 
Jag skulle då koncentrera mig på att kolla upp varför du har som jag förstår har 45° efter pumpen. En pump som går å det inte cirkulerar vattnet blir ju varm. Luft i systemet?!
 
J jonaserik skrev:
I GV-centralen från vänster så ska det vara kallare/svalare retur, nästa till höger är utgång till GV och ska vara varmare. nästa till höger är matningen från värmekällan och nästa höger ska vara svalare retur matning. Kolla så det är rätt med det, går att följa pilarna på respektive fördelning och pilen på pumpen.
De är ju fel. Portarna till vänster är primären tur/retur. #4 och #5 i bild i inlägg #19.

R Rhaggren skrev:
Uppdatering, tyvärr ingen skillnad trots att givaren nu ligger utanför skåpet och har gjort en dag.

Egentligen ingen skillnad på nåt jag testat utan samma, samma vilket också känns lite märkligt. Det borde kanske svängt i temp något åtminstone..
Jag utgår från bild i inlägg #19

Berätta hur ventilerna i POS #6 #7 #10 är.
Skruva upp #6 till max till och börja med och känn hur tempen vid #12 blir.
Låt den inte står fullt öppen när du lämnar den. Den ska gärna stå på ca 40°C om den finns en sådan gradering eller om det är varvräkning.

Gå vidare till #7 och öppna den medurs.

Sen till sist #10 om inget fungerar ovan.

Jag tror på justering av #7, eller en kombination av #7 och #10
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
De är ju fel. Portarna till vänster är primären tur/retur. #4 och #5 i bild i inlägg #19.


Jag utgår från bild i inlägg #19

Berätta hur ventilerna i POS #6 #7 #10 är.
Skruva upp #6 till max till och börja med och känn hur tempen vid #12 blir.
Låt den inte står fullt öppen när du lämnar den. Den ska gärna stå på ca 40°C om den finns en sådan gradering eller om det är varvräkning.

Gå vidare till #7 och öppna den medurs.

Sen till sist #10 om inget fungerar ovan.

Jag tror på justering av #7, eller en kombination av #7 och #10
Hej,

Tack. Har nu #6 fullt +, #7 fullt öppen, #10 nånstans i mitten. Tyvärr ingen skillnad men ska dock prova att öppna #10 fullt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.