KnockOnWood skrev:
Du gör det så svårt för dig!
Om verksamheten bedrivs enligt gammalmodiga principer på grund av total frånvaro av konkurrens så blir priset högt, det är väl närmast självklart.
Och i en sådan monopolsituation kanske incitamenten till att effektivisera och rationalisera processerna behöver stärkas.
Fundera på hur det skall åstadkommas i stället för att flumma om fördelningspolitik!
Om verksamheten bedrivs i total frånvaro av konkurrens och förändring då blir priset högt ja, sett ur "underdogperspektivet" precis som du säger, men detta är inte "självklart" sett ur alla synvinklar, eftersom mänskliga hänsynstaganden förekommer både inom såväl som utom både myndighetssfärer och företagssfärer med nepotism och insideraffärer som kan påverka priset..och myndighetsutövning sker ju inte heller i ett historiskt vacuum, utan bygger hela tiden vidare på historien till skillnad från företag som plötsligt kan avvecklas eller gå i konkurs...

Att priset för LM's förrättningstjänster upplevs som orimligt högt av fler och fler kan hänga ihop med en kombination av den konstant pågående penningvärdesförsämringen och det faktum att Metrias inkomstbringande/självbärande verksamhet bolagiserats för några år sedan, och att dess potential för att kunna påverka LM's prissättning därmed försvunnit...dessutom kan maximerad skuldsättning hos enskilda fastighetsägare göra att priset av dessa upplevs som orimligt högt i förhållande till fastighetens värde...skall det bli någon förändring i prissättningen för i alla fall enklare lantmäteriförrättningar så är det nog fristående entrepenörer som sign. MaxPax säger, som har större chans att påverka priset snarare än att "incitamenten till att effektivisera och rationalisera processerna" stärks... "Effektivisering och rationalisering" inom en statlig myndighet stavas "konstant omorganisering och kaos" i min bok...
 
Några enkla budgetregler från våra lata politiker är allt som krävs.
Samt att de sätter avgifterna..
 
Ett intressant fall där jag själv var inblandad ställer tycker jag visar hur illa LM fungerar.

Jag köpte ett stycke mark som efter viss avverkning visade sig bli fina tomter, så jag bestämde mig för att bygga på en del, la ut intill liggande till försäljning och hade en tredje bit kvar då vi trodde det skulle bli för stor kostnad att bygga på den marken.

Så när affär men de nya grannarna var klar var det alltså dags för avstyckning och efter samtal med en gammal räv till lantmätare så sa hann ca 25 t per fastighet om man tar det som fast pris men han sa också att ta det på löpande och dela, mycket billigare . Sagt och gjort.

Så vi gjorde detta, i samband med detta fick diverse servitut tas bort och nya fick skrivas in, utstakning på alla punkter på marken ( 8 st ), nya tomtpinnar på alla utom 3.

Mycket riktigt vart det billigare , ca 13 t per tomt vilket var helt OK med tanke på det som gjordes.

Men så fick jag intresse på den sista biten mark, fint läge men mycket entrepenad för att få till det, eftersom alla punkter redan var utmätta året innan och det som skulle göras var ett borttagande av ett ledningsservitut samt en gränslinje på punkter som vart utmätta.... när fakturan kom till köparna så var det på en bit över 30 000 och LM hade inte ens varit ut till fastigheten.

Allt förarbete var gjort och betalt på den föregående förrättningen.

En av posterna var bland annat något som diskuterats tidigare, kontroll X tusen kronor vilket innebar att jobbet som var utfört hade kontrollerats !!!!!. Handläggningen är överklagad och detaljerad specifikation är begärd.

Så vi får se vad svaret blir .....

Edit* Ett av argumenten var att det var en ny lantmätare utan erfarenhet.......
 
Redigerat:
Jag köpte lite mark av min granne förra året. Så det blev en avstyckning samt sammanslagning. Jag fick alternativen från LM att antingen ta fast pris om 28.000, eller löpande räkning. Har lite erfarenhet av liknande övningar, så jag spelade tryggt och valde fast pris, trots att det verkade väl högt. Till saken hör att jag betalade granne 25.000 för marken. Helt orimligt nu när jag tänker tillbaka på det. Hade ju känts bättre att betala grannen lite mer än att föda LM med ett glidarjobb. De la inte många timmar på det där, det kan man se i deras ärendelogg.
 
  • Gilla
swedjeep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.