b8q skrev:
Visserligen, men för att kommunicera med SWEPOS-stationerna så behöver du mobiltelefoni. Undrar hur många som vill lägga på en abonnemangskostnad för mobiltelefoni på robotklipparna? :confused:
Det går givetvis att lösa. Man kan tänka sig klippare som kör på husets WLAN, eller att någon hugad operatör fixar gräsklipparabbonemang med 20 Mbit data per månad, eftersom det inte lär behövas särskilt många bitar för den där trafiken.
 
studentroland skrev:
Att fråga en statstjänsteperson om hur vederbörandes verksamhet fungerar är enligt min åsikt att jämställa med att fråga Margit Norell (eller vem som helst i "Quicklaget") om hur psykologin för seriemördare fungerar... svaret är självsäkert och övertygat subjektivt oavsett hur verkligheten ser ut...:D
Som sagt, prata med några statstjäntemän. Och gärna någon som jobbar med ledningsfrågor. Du kommer att se att de i allmänhet har rätt bra koll på vad som fungerar bra och mindra bra i den egna verksamheten. Det svåra är att ändra på saker och ting.

Jag vet att det finns en massa fördomar om att offentlig sektor ska vara en skyddad verkstad, men det är långt ifrån sant. Problem och brister finns i alla organisationer.
 
Om jag bara kände mig säker på att varje LM-förrättning resulterar i en ökad digitalisering med sökbara uppgifter som tidigare varit inscannade pdf-er mm, samt att dessa uppgifter efterhand också skulle bli tillgängliga online för mindre ärenden och frågeställningar (så man i en del fall tom slipper att beställa något jobb alls från LM), så skulle jag kunna acceptera de höga avgifterna idag.
Med vissheten om att samtliga kostnader med tiden kommer att sjunka.
Men så enkelt är det nog inte...
 
pelpet skrev:
Som sagt, prata med några statstjäntemän. Och gärna någon som jobbar med ledningsfrågor. Du kommer att se att de i allmänhet har rätt bra koll på vad som fungerar bra och mindra bra i den egna verksamheten. Det svåra är att ändra på saker och ting.

Jag vet att det finns en massa fördomar om att offentlig sektor ska vara en skyddad verkstad, men det är långt ifrån sant. Problem och brister finns i alla organisationer.
Jag citerar ett känt (påhittat?) citat;
Vi tränade hårt - men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganiseras.
Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och även vilken underbar metod detta är för att skapa illusionen av framsteg, medan den åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering.

Gaius Petronius, romersk författare, död år 66 e Kr.

;)
http://www.faktoider.nu/petronius.html
 
Om man bortser från tramsdiskusionen i tråden så läs inläggen från b8q - han har koll....som vanligt....
 
Tack, jag försöker bara bidra så gott jag kan! (y)
 
Kan fylla i med min senaste erfarenhet av att ha med lantmäteriet att göra. Ansökte om en gemensamhetsanläggning för ett avlopp som vi delar med grannen. Men strax efter ansökan kom jag att tänka på det som den här tråden handlar om - dvs att det är ohyggligt dyrt att ha med LM att göra så jag drog tillbaka min ansökan. Hade innan dess fått ett brev om att de skulle börja titta på ärendet om sex månader.

Sen kom räkningen - 2800 kronor skulle de ha för att registrera och sen ta bort mitt ärende. Inte en timme eller ens en kvart hade de hunnit lägga ner på att titta i några arkiv eller kartor så hela kostnaden handlade om administration...

Skulle därför tro att svaret på frågan därför dels ligger i riksrevisionens kritik angående dyr administration men också i att man fördelar ut andra kostnader på alla ärenden.

I övrigt kan det nog stämma som b8q skriver när man väl sätter igång med handläggningen, men det förklarar inte varför ett "ickeärende" ska kosta 2800 kronor...
 
Helt otrolig kostnad för att bara avregga ett ärende! Allt det här beror på myndigheternas självständiga rätt att sätta regler och avgifter. Pga ren lathet från politikernas sida.
I andra länder skulle det aldrig accepteras.
 
studentroland skrev:
KnockOnWood; Det finns tre val som jag ser det...1, status quo d.v.s. anse prissättningen vara bra som den är, 2, anse att den skall sänkas till "självkostnadspris" i likhet med alla andra företagstjänster där utföraren försöker minska kostnaderna och öka intäkterna i konkurrens med andra utförare inom samma branch d.v.s. en tankegång i takt med tiden vilken i förlängningen leder till krav på privatisering och konkurrensutsättning av LM och dess förrättningsverksamhet och 3, en förrättningskostnad proportionell mot fastighetspriset på ett inte så överdrivet sätt som du beskriver där den kan vara 0 och ingenting t.ex....en minstakostnad såklart som kommunen får betala i de fall där de skänker bort fastigheter, kanske ett kostnadsläge för villatomter, ett annat för lantbruksfastigheter, ett tredje för skogsfastigheter etc., annars jämställs t.ex. skogsbolagens och kyrkans förrättningskostnader för sina inkomstbringande fastigheter med förrättningskostnaden för småhusägarens kostsamt belånade fastigheter, vilket låter icke eftersträvansvärt som jag ser det...

Lantmäteriet är väl en statlig myndighet, och som sådan drivs den med skattemedel...så alla avgifter den kräver in för sina tjänster kan anses som extraskatter utöver de övriga skattemedel som utgör basen för dess verksamhet...att se LM som ett privat företag där kostnader och intäkter skall balanseras fungerar inte eftersom det är en statlig förvaltningsmyndighet.
[länk]
Jösses! Du tänkte aldrig på det helt självklara alternativet "transparenta avgifter där man enkelt förstår sambandet mellan beställning och pris, oavsett om det är högre eller lägre än idag"???

Privatisering? Vad har du för mardrömmar om nätterna egentligen? Och sen ser du avgifterna som extraskatt, och en myndighet ska inte balansera kostnader och intäkter. Herregud. . .

Du försöker med fattigt resultat driva någon slags politisk agenda, men det blir bara pannkaka, och då menar jag inte den som barnen gillar.

Jag kan förresten komma och klippa din pappas gräsmatta, men det blir tusen kronor per miljon i taxeringsvärde, det tycker jag är rimligt. Han har ju råd.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
studentroland skrev:
Vill man ha "transparenta avgifter" där man "enkelt" förstår sambandet mellan beställning och pris så blir det väl inte enklare än att läsa den offentliga årsredovisningen, oavsett vilket priset är?
[länk]
En årsredovisning har inget med transparens mot den enskilde kunden att göra, Lika lite som ICA:s årsredovisning visar att kunden förstår hur mycket köttbullar han får i paketet för 39:90.
 
Huruvida en fastighetsägare i Sverige är att anse som en självständig "kund" likt ICA's köttbullsköpare, eller beroende "skattebetalare" gentemot Lantmäteriet blir ju då som jag ser det en politisk fråga likställd med frågan huruvida en äldre människa bör betraktas som en "brukare" av äldrevårdens "tjänster" där "brukaren" har rätt att välja vård efter eget tycke och smak som vilken ICAkund som helst, eller om han/hon skall betraktas som en pensionär vilken är berättigad till samhällets omvårdnad...eller huruvida dricksvattnet bäst levereras av privata företag eller kommunala verksamheter... Enligt årsredovisningen är ju 70% av LM's verksamhet avgiftsfinansierad medan resten är skattefinansierad, men eftersom inte 70% av Sveriges befolkning är fastighetsägare med behov av LM's tjänster så blir frågan politisk...om avgifterna skall sänkas så måste skattefinansieringen öka i motsvarande grad för att bibehålla samma verksamhet, eller så måste verksamheten trimmas likt inom vilket företag som helst som vill sänka kostnaderna och öka effektiviseringen... myndigheten kan ju inte avvecklas helt som Arbetslivsinstitutet, och förrättningsverksamheten kan väl knappast "knoppas av" som Metria?
http://www.metria.se/Om-Metria/Historik/
 
studentroland skrev:
...Enligt årsredovisningen är ju 70% av LM's verksamhet avgiftsfinansierad medan resten är skattefinansierad, men eftersom inte 70% av Sveriges befolkning är fastighetsägare med behov av LM's tjänster så blir frågan politisk...om avgifterna skall sänkas så måste skattefinansieringen öka i motsvarande grad för att bibehålla samma verksamhet...
Du gör det så svårt för dig!
Om verksamheten bedrivs enligt gammalmodiga principer på grund av total frånvaro av konkurrens så blir priset högt, det är väl närmast självklart.
Och i en sådan monopolsituation kanske incitamenten till att effektivisera och rationalisera processerna behöver stärkas.
Fundera på hur det skall åstadkommas i stället för att flumma om fördelningspolitik!
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Lm är ett stort jävla skämt helt enkelt , en stor extra skatt för fastighetsägare .
 
M
Nu finns det ju entreprenörer som gör utsättningar med hjälp av precisions-gps och LM's kartor till mycket billigare peng så där finns ju faktiskt konkurrens på ett plan, men att ändra data i register, flytta gränser eller plocka fram historik etc. finns ju ingen annan som kan göra nu, så där är det ju fortfarande fråga om monopol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.