richardtenggren
Själv fick jag nyss betala 45kr för en liter ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Själv fick jag nyss betala 45kr för en liter ;)
Det gjorde jag med häromdagen.. bättre köp idag!

Vi köpte en kartong med gårdagens kvarvarande.. därför de var "extra extra" billiga.. men det var gynnsamt.. de var väldigt goda och bara 2 bär som var dåliga.. på FEMTON LITER??!!

Bättre än så blir det inte :)
 
Hembakad paj med jordgubbar, aprikoser och rabarber i ett glasfat på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att göra en paj också.. blev ovanligt stilig (om jag får säga det själv) för att vara jag.. det är jordgubbar, aprikoser och rabarber!

Två plastpåsar fyllda med skivade jordgubbar på ett köksbord, redo för frysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fryste en in del. Både i halvor, skivor och några hela.. så det är lätt att ta fram och göra nått kul med dem i vinter.

Hemgjord jordgubbs- och rabarbermarmelad, jordgubbssylt och jordgubbskräm i burkar med rutiga lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan blev det jordgubb- och rabarbermarmelad, jordgubbssylt och jordgubbskräm :)

MUUMMSSSSS - I löv jordgubbar..
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Ja, man behöver ju inte frysa här iaf..

Skärmdump av väderapp som visar 30 grader i Höör med datum 10 juni 2018, överlagrat på bakgrund av blommigt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Poolens prioritering hoppar snabbt uppåt på listan dagar som den här!

Det är helt makalöst vilket väder vi haft. Hade som sagt 30 grader igår, 27 dagen innan.. 26 dagen innan det - men får ingen tid att återhämta sig från värmen! Orkar ju varken göra nått ute eller inne..

När det fläktar lite ute är det ju ok, men de dagar då det är kvavt - då mår man bara illa ju!

Har för mig att vår hyresgäst sa att det kom en åskskur när vi var på resa... men om man bortser från de 10 min.. så har det inte kommit en droppe regn här på hmmm.. ja över en månad tror jag! Och solen har skinit (säger man så?) och temperaturerna legat över 23 grader..

..och vi har knappt kommit till sommaren :surprised:

(obs jag ljög lite, vi fick en åskskur igår kväll också!)

Trädgård med torrt gräs, pergola och klättrande rosor under en varm sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vackert i trädgården.. (ja jag vattnar rosen iaf) men gräset är värre nu.. inget alls typ, ogräset halvdant..och det är definitivt inte lönt att försöka så gräs i "mullvadshögarna" just nu ..
 
  • Gilla
Goteborg och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ja, man behöver ju inte frysa här iaf..

[bild]

Poolens prioritering hoppar snabbt uppåt på listan dagar som den här!

Det är helt makalöst vilket väder vi haft. Hade som sagt 30 grader igår, 27 dagen innan.. 26 dagen innan det - men får ingen tid att återhämta sig från värmen! Orkar ju varken göra nått ute eller inne..

När det fläktar lite ute är det ju ok, men de dagar då det är kvavt - då mår man bara illa ju!

Har för mig att vår hyresgäst sa att det kom en åskskur när vi var på resa... men om man bortser från de 10 min.. så har det inte kommit en droppe regn här på hmmm.. ja över en månad tror jag! Och solen har skinit (säger man så?) och temperaturerna legat över 23 grader..

..och vi har knappt kommit till sommaren :surprised:

(obs jag ljög lite, vi fick en åskskur igår kväll också!)

[bild]

Så vackert i trädgården.. (ja jag vattnar rosen iaf) men gräset är värre nu.. inget alls typ, ogräset halvdant..och det är definitivt inte lönt att försöka så gräs i "mullvadshögarna" just nu ..
Här har vi haft första riktiga ovädret, regnar oavbrutet, yr.no lovade varmt och sol.
Hur som helst så är regnet välkommet, typiskt att det började igår, Söndag, precis när vi fått hem ett större sällskap med middagsgäster.
Ha det gott och hoppas att ni får lite regn också, ganska skönt när det blir fuktigare ett litet tag.
Mvh P-A
 
Här har vi mulet, men inget direkt regn än (förutom en åskskur på 15 min i förrgår kväll). Det sägs att det ska regna, men det kommer inte igång..

Hehe, typiskt att den enda dagen man ska ha gäster så kommer regnet.. men egentligen spelar det väl ingen roll om man tänkt vara inne.. har man planerat uteaktiviteter med gästerna är det ju värre!
 
Snigla Snigla skrev:
Här har vi mulet, men inget direkt regn än (förutom en åskskur på 15 min i förrgår kväll). Det sägs att det ska regna, men det kommer inte igång..

Hehe, typiskt att den enda dagen man ska ha gäster så kommer regnet.. men egentligen spelar det väl ingen roll om man tänkt vara inne.. har man planerat uteaktiviteter med gästerna är det ju värre!
Det var just det, vi hade dukat allt utomhus, burit ut bord, upp med parasoller, då började det mulna på.
Äldsta grabben bor i Örebro, han sa att vi kanske får en regnskur om ett tag, han fick rätt!
Första regnet på 5 veckor, det regnade från 13.00 på Söndag till 04.00 Tisdag morgon, bra med regn, men inte den enda dagen vi bjudit hem 15 andra...
Ser det mesta positivt, jag behöver inte vattna nu på förmiddagen, strålande sol, allt växer så det knakar!
Ha det gott och hoppas att ni blir bättre.
Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fortsätter pysslandet med växthuset.. och försöker komma ifatt med trädgården i övrigt :)

En kollagebild av ett växthus under uppbyggnad, med stålkonstruktion på en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa är tagna för nån vecka sedan..

Metallstomme till ett växthus under konstruktion i en trädgård med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår hjälptes svärmor och maken åt och satte de sista stagen inne..

Aluminiumstag för växthus i oordning på gräs, med trädgården och blå presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är även dörr, del två klar..

Näst på tur tror jag är haspar till dörr osv (småsaker som ska fästas här och var) - sedan är det dags för grunden.. gjutning.

Vi ska borra hm 18 (?) hål med vår jordborr.. och sedan ska vi ha en liten träsarg (45 mm under hela, för att få lite tröskel och kunna lägga på grus inne..). Sen ska vi mixa till lite betong (blir dock inte till alla hål, det räckte eg med att fylla med grus eller jord igen - men då vi bor lite blåsigt så får majoriteten gjutna fötter).

Nätet ska dit (sork o mullvadsproblem).. sen markduken.. ja hm.. sen ska all plast på också..

Jaha.. det var ju "nästan" färdigt?! :sweat::thinking::cool:
 
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Måste bara visa denna mikroskopiskt lilla trädgårdskompis som krupit in i min jordsäck.. (tur jag såg den ens).

Den har nu fått flytta till ett säkrare, jordigt, fuktigt ställe.. :)

Liten grodunge i en gul skopa med jordrester och en mänsklig hand i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten salamander på en gul plastpåse med jordrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten salamander på en gul spade omgiven av jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kommer kanske lite mer utförligt sen..

Nyrenoverat växthus med stenlagd gångväg omgiven av planterade krukor, väggarna är omgärdade av genomskinlig plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är vi glada över att ha flyttat in..
Innan hela säsongen var slut!

Lite dörrlister kvar och de öppningsbara fönstren (sätts i efterhand)
 
  • Gilla
Goteborg och 3 till
  • Laddar…
Idag åkte vi iväg och köpte virke till ett (mitt) uteplatsgolv.. min födelsedagspresent från pappa - förra året ;)

Virke lastat på en släpvagn framför en röd stuga, avsett för ett uteplatsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hoppas jag maken hjälper mig få det på plats också!
Så att jag äntligen får en uteplats i skuggan.. gillar inte (tål inte) solen..

Dessutom närmare mellan kök o grill :)(y)
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Byggprocess av träaltan med olika steg: regelverk, pågående däckläggning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 3 till
  • Laddar…
Lite nya odlingslådor blir det också här..

Nya träodlingslådor under konstruktion i en trädgård, svartvit bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svartvit bild av nya odlingslådor i trädgård med vit fiberduk och person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Vi har ingen katt, även om han inte fattat det riktigt..
Katt sitter på grus och putsar sig framför en kruka, svartvit bild med texten "Stilpoäng à la Hösäck Nisse".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. men stilpoäng vid putsning får han helt klart!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Montering av den tredje träodlingskragen i en trädgård, med text som visar "PÅ G NU".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Woho, den tredje odlingskragen är på g.. (y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.