Dalbotös skrev:
Utekatter sover finfint utanför boningshuset om du inte vill ha dem inne, mina har en filt ute i logen precis innanför ett fönster där det snarkas i tid och otid. Nu vintertid nyttjas även dynorna till utemöbler som jag glömmer att skydda ordentligt varje höst, brukar komma på det hela varje vår när jag gräver fram nerhårade märkliga tingestar som vagt påminner om utemöbelsdynor. :)
Vi bor ju i ett villaområde men jag funderar på om man kan göra en kattlucka till garaget så kan dom sova där inne. Eller så bygger vi ett litet hus till dom. Jag har aldrig gillat katter men frugan älskar alla djur :)
 
Ramnemark skrev:
Vi bor ju i ett villaområde men jag funderar på om man kan göra en kattlucka till garaget så kan dom sova där inne. Eller så bygger vi ett litet hus till dom. Jag har aldrig gillat katter men frugan älskar alla djur :)
Kommer era grannar att bli lika nöjda?
 
Ramnemark skrev:
Vi bor ju i ett villaområde men jag funderar på om man kan göra en kattlucka till garaget så kan dom sova där inne. Eller så bygger vi ett litet hus till dom. Jag har aldrig gillat katter men frugan älskar alla djur :)
Lucka till garaget är en utmärkt idé. Vill du vara riktigt high tech så finns det ju luckor med sensor som bara öppnar om en katt med ett särskilt, kodat halsband försöker gå in. Så slipper ni ha hela områdets katter ätandes av eventuell kattmat.
Själv utfodrar jag halva Dalslands vildkattsbestånd känns det som. :x
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Det viktiga är bara att man tar hand om katten, dvs vaccinerar, kastrerar, matar, etc, även om det är en utekatt.
Tyvärr finns det många som tror att en utekatt inte behöver någon omsorg eller skötsel....
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Kommer era grannar att bli lika nöjda?
Vad skulle grannarna inte gilla?
 
Ramnemark skrev:
Vad skulle grannarna inte gilla?
Inte så kul att andras katter skiter i sandlådor, rabatter och ligger i dynor man har på altanen. Ligger på motorhuvar på bilarna och repar lacken, eller smyger in och kissar på något!
Finns flera kattrådar här på BH om du vill fördjupa dig i ämnet VARFÖR GRANNAR INTE TYCKER OM KATT!
https://www.byggahus.se/sokresultat...223:yqyi6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=kattor
 
Det låter precis så som det är idag, och då har vi ingen katt. Att katter skiter i ens rabatter är väl nått man får räkna med när man har grannar. Den ena grannens hund sitter i deras hus och skäller hela dagen på den andra grannens hundar. Man kan inte vara en surgubbe om man bor i ett villaområde. Då får man bo på landet/i skogen. Men det är klart att man ska visa respekt....
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
KristinaRT
Kissande katter är i 99,9% av fallen okastrerade hankatter! Det är ocksåmdessa katter som ställer till mest och orsakar mest problem i grannskapet. Alla katter som inte ska gå i avel ska kastreras, oavsett om det är hankatter eller honkatter... Det hade löst de flesta katt-relaterade problem idag.
Om folk också kunde fatta att så fort de gosar med grannkatten och låter den ligga i deras knä etc så tolkar katten det som ett OK att fortsätta med det, oavsett om grannen är hemma eller inte.

För att vara helt ärlig, jag är inte jätteförtjust i att grannskapets hundar kissar på vår häck eller brevlåda - båda blir förstörda, och jag var inte superfötjust i att hitta hundbajs i trädgården, från förra grannens hund (misstänker jag). Så att tro att det bara är katter som irriterar grannar är ganska naivt.Visserligen är hundar OFTAST under bättre kontroll än katter, men vad gör det om ägarna inte bryr sig?

Men nu blev det helt OT, sorry....
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Snigla: Ni kan väll ha utekatt om ni har stall? Sätt ut mat och låt den sköta sig själv. Vi ska tydligen skaffa katt (trots att det är det hemskaste djuret jag vet)
Men den ska vara utekatt i den mån det går. Den får väll sova inne men annars ska den vara ute och rensa möss
Vi har inte "stall" i den bemärkelsen egentligen.. det är en fd stallbyggnad mest.. men därute får de gärna ströva (risken är dock att vår inneboende där matar katten med allt den vill ha hahahah.. han vill inte ha katt men är lite pjåskig av sig.. :) )

Vi har funderat på det! Vi har ju möss i den miljön också.. och sork.. vi behöver nog starta ett kattpensionat ;)
 
Yrrol skrev:
[bild]
Hur var det där nu, en fälla för den som försöker skjuta mullvaden? hehe ser ut som en stor musfälla på handtaget..
 
KristinaRT skrev:
Vilken typ av allergi? Och med det menar jag att vissa personer reagerar på saliv, och det går ju ganska lätt att undvika att djuret slickar er...

Jag vet ett ställe som regelbundet omplacerar alla typer av katter, även sådana som passar bäst som utekatter med mindre mänsklig kontakt!

Det viktiga är bara att man kollar att katten mår bra, att man vaccinerar osv sedan finns det många katter som trivs bäst som utekatter!

Skickar ett PM!
Maken är väldigt allergisk mot katt, häst, kanin och fåglar.. men t ex reagerar han inte på vår hund. Jag kan reagera på pälsdjur allmänt, men lite mer överkomligt (för det mesta). Så vi är allergiska bägge två :/

Men som sagt, vi har fortfarande funderat på att skaffa katt som bara inte får vara inne i bostadshuset. Vi funderade på en kattlucka ner till vår källare (panna/vatten finns där OCH element.. och möss för snack..) samma kan kan vi tänka oss en lucka till logen/stallet. Men frågan är hur lätt det är att få missen att stanna utanför just boningshuset.. vi har ju dörrarna står öppna hela sommaren typ.. (vildkatterna går inte in, även om de strosar nedanför trappen ibland..)

Hunden skulle nog inte schasa ut katten iaf, för hon tror att hon är en katt så hon skulle nog adoptera katten ist..
 
KristinaRT
Det går, ni behöver bara hitta en katt som inte tycker människor är intressanta.... Sådana katter finns, kolla länken jag skickade!

Skulle tro att ni har jättebra förutsättningar att ta hand om en eller två katter som behöver ett hem, utan mycket mänsklig kontakt! Det är svårt att hitta den typen av hem som samtidigt är seriösa och sköter katten...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ska kika! :)
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jaha, så var den helgen närapå till ända.. och vad blev gjort härhemma då?
..tja.. det gick inte helt enligt planen :surprised:

Lite småpyssel, köp av några små furubitar.. och massa micklande med rikt- o planhyvlar.. vad var oddsen för att BÄGGE la av samtidigt (?) :screwy:

Tror babe lyckades få fart på den ena tillslut, efter att ha meckat isär den hehe.. (man måste ju se hur saker och ting funkar..)

Ja, nu vankas middag snart..
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillslut fick vi ut något av träbiten (sågen, rikt o planhyveln och fräsen)
Vi blev med list (den blev lika fin som i mitt huvud..)

Lite färg ska på också, imorrn om jag hinner (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.