Snigla skrev:
Bild, bild.. :) trivs ni med dem?
Ja vi är riktigt nöja med dom men jag har ingen bild som är bra. den här är från när jag precis hade tapetserat och i dåligt ljus. Vi har också den gråare varianten på ena gaveln:)

DSC_0424.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt 002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Holmberg87: det var den mörka vi såg först, den satt uppsatt i butiken när vi skulle hämta tapetprover (till ett annat rum). Den var snygg också! Vi funderade på den.. men sen kikade vi på hela kollektionen och såg de andra "färgvarianterna" och föll pladask för den ljusa med lite rosa i.. :)

Båda ser fina ut (nu när jag ser båda hos dig hehe) (y)
 
Hemmakatten skrev:
Jag kunde inte heller öppna de bifogade filerna. Undrar om ni har en vedspis eller gasolhäll med tanke på alla strömavbrott? Själva har vi både gasolhäll och många elavbrott. Kommer framförallt ihåg en juldag då strömmen gick och vi hade gäster. Då var det nice att tända öppna spisen, tända ljus och fortsätta laga mat på gasolhällen.
Antar att du menade inlägg ett? Eller kunde (kan) du inte se några alls?

Kan säga att jag gärna hade haft en vedspis! Det är både praktiskt och charmigt! Men tyvärr fanns ingen sådan, däremot finns en insatsspis i rummet, sne o vind och sticker ut.. (Har sin charm oxå, men går inte att laga mat på)

Vi kan laga mat på grillen (gasol) ifall det krisar, men ska oxå skaffa en "campingplatta" för gasol att ha.. vi måste ju kunna laga thaimat/wok på riktigt vis ;) och den kan vara bra att ha vid strömavbrott!

(Ang glasögonen så håller maken med, synen blir väldigt begränsad ett tag om man öppnar luckan med dem på..)
 
NYTT FÖRSÖK på inlägg ett om köket..

kok_01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvläggning pågår, vi valde massivt trägolv för nu.. (förberett för klinker.. golvspån under och reglat cc30)

kok_02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvläggningen är klar, grundmålas där köksbänkarna ska stå. Nya skivor har kommit upp på väggen där vi rivit bort gamal läskig treetex..

kok_03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpstommarna som jag skruvat till "döds".. ställs på sin plats. Ikeas nya stommar var varken bättre eller sämre att skruva ihop än de gamla.. tyckte jag :)

kok_04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Va'sa.. rörigt? Var? .. Jag ser inget för det är grejer överallt.. ;)

kok_05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar sig.. vi använder inte Ikeas monteringsskenor (vi följer inte väggen) vi kör på vattenpass istället..

kok_06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

85 kilos bänkskiva skulle in också.. fasiken vilket slit.. inte direkt lätt att vända..
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
.. och även om jag inte hade bilderna utan texten på, så la jag texten som "text" under också (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Helgen förflöt i blåstens tecken.. trökväder - men det är väl tur, för annars börjar trädgårdsfingrarna klia ju.. och vi har fortfarande mycket kvar att göra inne :)

Vad gjorde vi då?

- Plockades ihop och avlämnades sopor (de tar aldrig slut, men nu tror jag att alla kartonger från alla Ikeagrejer har lämnats till återvinningen).

- Panelen i köket har målats i högblank "mjölk" färg x 2 (alltså, två strykningar..)

- Det har provfrästs småbitar med våra nya frässtål, för att se hur profilerna blev.. hittade en som vi ska använda i köket. Men tyvärr får det vänta några dagar då vi hade ingen furu kvar hemma..

- Lagat god pastagratäng med kyckling, bacon och champinjoner.. och kikat på film :)

- Sista handtagen har kommit på plats (har dock två dörrar kvar som inte sitter uppe)

- Diskmaskinen är fastskruvat (tjoho!) och har numer fått en mycket efterlängtad lucka.. (ser betydligt bättre ut nu!).. givetvis med handtag för VARJE front.. (ni kanske tycker det är onödigt, men var viktigt för mig.. för det är något jag alltid ser i andras kök.. undrar varför de har lådfronter utan handtag)

diskmaskinlucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan inte annat än skratta åt eländet nu.. förra året hade vi typ 4 högar och i år mer än 170 st.. :x hela tomten (med ett litet undantag) ser ut som en schweizerost ! Helt otroligt vilken effektivitet det är under marken här..

Högarna må ju vara, de kan jag ta hand om.. men det tråkiga i kråksången är ju hur underminerat området runt blir :| ingen höjdare direkt..

Vet att det finns mer el mindre bra sätt att försöka bli av med dem.. men just nu känns det mer som jag vill komma på ett sätt att "släta till min trädgård" igen ..

Mr Mullvad har hittat sitt paradis, tyvärr..vill han dela med mig och mina maskar!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Galet.... :wow:
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
KristinaRT
Kan rekommendera en katt... De har många andra fördelar också, förutom att decimera mullvadar och är dokumenterat bra för hälsan (om ni inte är allergiska förståss..)

Förmodligen har du en hel koloni mullvadar i trädgården. Det positiva är att du nog har bra jord-kvalité med mycket mask och insekter, annars hade de inte bott hos dig ;)
 
Ramnemark skrev:
Galet.... :wow:
Lite galet är det faktiskt! Vi hade besök härnere innan jul av en kompis från norr..han tyckte det var ganska kul..fotograferade ..haha..hade aldrig sett mullvadshögar innan..
 
KristinaRT skrev:
Kan rekommendera en katt... De har många andra fördelar också, förutom att decimera mullvadar och är dokumenterat bra för hälsan (om ni inte är allergiska förståss..)

Förmodligen har du en hel koloni mullvadar i trädgården. Det positiva är att du nog har bra jord-kvalité med mycket mask och insekter, annars hade de inte bott hos dig ;)
Vi hade behövt katt i fler avseenden, antagligen fler än en (stall/uthus=möss).. men tyvärr är vi allergiska :( vi har försökt måna om vildkatterna som strövat här, men i år har vi inte sett till nån av dem!

Vi har extremt fin jord och massa (mumsig?) mask.. Haha, det enda jag försöker intala mig när jag kikar ut på förödelsen!

Vi har en hund som jag försöker lära va mullvad är (helt ointresserad..) - men i ärlighetens namn skulle hon nog adoptera mullvaden eller springa ylande därifrån, om den visade sig ;)
 
Snigla: Ni kan väll ha utekatt om ni har stall? Sätt ut mat och låt den sköta sig själv. Vi ska tydligen skaffa katt (trots att det är det hemskaste djuret jag vet)
Men den ska vara utekatt i den mån det går. Den får väll sova inne men annars ska den vara ute och rensa möss
 
Y
maxresdefault.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Men den ska vara utekatt i den mån det går. Den får väll sova inne men annars ska den vara ute och rensa möss
Utekatter sover finfint utanför boningshuset om du inte vill ha dem inne, mina har en filt ute i logen precis innanför ett fönster där det snarkas i tid och otid. Nu vintertid nyttjas även dynorna till utemöbler som jag glömmer att skydda ordentligt varje höst, brukar komma på det hela varje vår när jag gräver fram nerhårade märkliga tingestar som vagt påminner om utemöbelsdynor. :)
 
KristinaRT
Vilken typ av allergi? Och med det menar jag att vissa personer reagerar på saliv, och det går ju ganska lätt att undvika att djuret slickar er...

Jag vet ett ställe som regelbundet omplacerar alla typer av katter, även sådana som passar bäst som utekatter med mindre mänsklig kontakt!

Det viktiga är bara att man kollar att katten mår bra, att man vaccinerar osv sedan finns det många katter som trivs bäst som utekatter!

Skickar ett PM!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.