S slurppe99 skrev:
Saker kan uppfattas olika. Sedan är det också hur stort rummet är och hur långt ifrån är sittplatserna, som jag skrev kunde plats 4 vara ett alternativ. Det finns värmepumpar som nu är så tysta som 18 decibel. Men farten på fläkten är också avgörande för värmespridningen. I vardagsrum kan folk sänka hastigheten när de sitter där. Till skillnad mot en plats där fläkten konstant kan gå i högre hastighet. En granne har den i vardagsrum och ingen störs av den. Men maken tyckte att utedelen som är monterad på väggen störde. Det lät konstant som en bil som går på tomgång utanför. En släkting placerade den på väggen utanför gästtoalett men fick stomljud så det väsnades på toaletten. Båda löste det med att utedelen blev fristående. Så ja utedelens placering påverkar också. Medans andra inte får sådana problem.

Sedan kan det även påverka efter avfrostning då pumpen oftast väsnas lite mer. Vid +7 låter inte pumpen oftast inte så mycket till skillnad vid -10 eller högre då den arbetar mera. Sedan kan olika pumpar låta olika. Panasonic avfrostade oftare. Mitsubishu knäppte i plasten efter avfrostning. Men alla typer av dagens pumpar av kvalité har utvecklats till det bättre.
Det var inte främst ditt inlägg jag reagerade över, utan det mer onyanserade svaret jag citerade. Det är ofta folk skriver något svar liknande detta och det utan att själva ha någon egen erfarenhet. Som jag förstått det, eller såsom mina respektive installatörer sa, är att många placerar pumpen i hallen för att de vill slippa se den, jag tycker det är viktigare att tänka på värmespridningen, vilket denna tråd tydligt har klargjort.

Jag håller i mångt och mycket med dig i övrigt. I mitt fall sitter båda utedelarna i en betongvägg och den torde vara rätt död, men ligger man tyst i sovrummet snett innanför så hörs de när de frostar av, men det är som sagt inte så störande att man inte kan sova. Enda anledningen till att jag ens lägger märke till det är för att det i övrigt är så tyst på landet, hade det varit i ett normalt villakvarter hade man ju lätt kunnat missta det för en förbipasserande bil, det är alltså inget tydligt eller särskilt irriterande ljud.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Det var inte främst ditt inlägg jag reagerade över, utan det mer onyanserade svaret jag citerade. Det är ofta folk skriver något svar liknande detta och det utan att själva ha någon egen erfarenhet. Som jag förstått det, eller såsom mina respektive installatörer sa, är att många placerar pumpen i hallen för att de vill slippa se den, jag tycker det är viktigare att tänka på värmespridningen, vilket denna tråd tydligt har klargjort.
.
Nu var det mig du citerade och jag köpte en Mitsubishi FH35 för två år sedan i tron att det skulle vara en av de bättre på marknaden efter att ha läst på mycket olika forum. Den knäppte och hade sig i plasten på innerdelen vid temperaturväxlingar (ljud som hördes tydligt i sovrummet på våningen ovanför och ca 7m i sidled från pumpen). Reklamerade den och fick en ny innerdel som förvisso är lite bättre med långt ifrån bra.

Den nya knäpper också mycket i innerdelen när pumpen går från värmedrift till ”tomgång” samt vid avfrostningar. Och då menar jag inte det vanliga avfrostningsljudet som jag förstår att man får leva med. Jag har dessutom ett ”pysljud” som kommer av och till.

Jag har även reklamerat denna innerdel men inte fått någon respons från återförsäljaren.

Den är även placerad i närheten av vardagsrummet så jo, jag har en del erfarenhet kring detta. Och vill man kunna köra på ett högt fläktläge för bra värmespridning så kommer den att höras väl även om man inte får de problemen som jag beskriver ovan.
 
SSSS SSSS skrev:
Nu var det mig du citerade och jag köpte en Mitsubishi FH35 för två år sedan i tron att det skulle vara en av de bättre på marknaden efter att ha läst på mycket olika forum. Den knäppte och hade sig i plasten på innerdelen vid temperaturväxlingar (ljud som hördes tydligt i sovrummet på våningen ovanför och ca 7m i sidled från pumpen). Reklamerade den och fick en ny innerdel som förvisso är lite bättre med långt ifrån bra.

Den nya knäpper också mycket i innerdelen när pumpen går från värmedrift till ”tomgång” samt vid avfrostningar. Och då menar jag inte det vanliga avfrostningsljudet som jag förstår att man får leva med. Jag har dessutom ett ”pysljud” som kommer av och till.

Jag har även reklamerat denna innerdel men inte fått någon respons från återförsäljaren.

Den är även placerad i närheten av vardagsrummet så jo, jag har en del erfarenhet kring detta. Och vill man kunna köra på ett högt fläktläge för bra värmespridning så kommer den att höras väl även om man inte får de problemen som jag beskriver ovan.
Det var ju ett desto mer utvecklat och nyanserat svar, då har du mer förståelse från mitt håll.(y) Fast jag vidhåller fortfarande min åsikt; vist hörs den, men den stör inte. Jag kan tycka att ett kylskåp låter mer än innerdelen hos en luftvärmepump.

Tycker tråden, och många med denna, visar på att vi borde ha en klistrad tråd på detta underforum som avhandlar just luftvärmepumpens olika delars placering, för att sammanställa olika debattörers erfarenheter och åsikter.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Det var ju ett desto mer utvecklat och nyanserat svar, då har du mer förståelse från mitt håll.(y) Fast jag vidhåller fortfarande min åsikt; vist hörs den, men den stör inte. Jag kan tycka att ett kylskåp låter mer än innerdelen hos en luftvärmepump.

Tycker tråden, och många med denna, visar på att vi borde ha en klistrad tråd på detta underforum som avhandlar just luftvärmepumpens olika delars placering, för att sammanställa olika debattörers erfarenheter och åsikter.
Nu skriver du dina installatörer och TS har frågat olika installatörer var den ska placeras och fått olika svar. Om man inte fattar varför de flesta placera sina i hallen så får det stå för er. Ja den syns minst i hallen. Hallen är man minst i och var stör den minst? Då är man kanske beredd på att få något sämre värmeeffekt. Vilket inte är så farligt för man har sällan fläkten i läge 4-5 för bättre värmespridning i ett vardagsrum där man sitter. Det kan man däremot ha i en hall. Övriga störande ljud från värmepumpen är inte heller så störande i en hall. Men ja en pump ger bättre värmespridning i öppna stora ytor.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Nu skriver du dina installatörer och TS har frågat olika installatörer var den ska placeras och fått olika svar. Om man inte fattar varför de flesta placera sina i hallen så får det stå för er. Ja den syns minst i hallen. Hallen är man minst i och var stör den minst? Då är man kanske beredd på att få något sämre värmeeffekt. Vilket inte är så farligt för man har sällan fläkten i läge 4-5 för bättre värmespridning i ett vardagsrum där man sitter. Det kan man däremot ha i en hall. Övriga störande ljud från värmepumpen är inte heller så störande i en hall. Men ja en pump ger bättre värmespridning i öppna stora ytor.
Nu anar jag en viss upprördhet i ditt inlägg, hoppas jag har fel; jag har aldrig skrivit att jag "inte fattar varför de flesta placerar sina i hallen". Jag har påpekat att jag misstänker att det finns en viss övervikt av resonemang där man tänker för mycket med ögonen och att jag som annars är väldigt lättstörd, med allt vad alarm och buller heter, inte stör mig på något så relativt tystlåtet som en luftvärmepump. Det är allt.

Jag förstår visst de andra resonemangen, men jag håller inte med. Jag ville bara belysa en annan åsikt och tillföra lite fler nyanser. Och jag ber om ursäkt om jag formulerat mig klumpigt så att någon kunnat ta illa upp.

Jag ser redan en ny tråd med samma tema och liknande svar som dessa, så jag får väl inse att jag står lite ensam på min planhalva av åsiktskorridoren. :p
 
Keexet Keexet skrev:
Nu anar jag en viss upprördhet i ditt inlägg, hoppas jag har fel; jag har aldrig skrivit att jag "inte fattar varför de flesta placerar sina i hallen". Jag har påpekat att jag misstänker att det finns en viss övervikt av resonemang där man tänker för mycket med ögonen och att jag som annars är väldigt lättstörd, med allt vad alarm och buller heter, inte stör mig på något så relativt tystlåtet som en luftvärmepump. Det är allt.

Jag förstår visst de andra resonemangen, men jag håller inte med. Jag ville bara belysa en annan åsikt och tillföra lite fler nyanser. Och jag ber om ursäkt om jag formulerat mig klumpigt så att någon kunnat ta illa upp.

Jag ser redan en ny tråd med samma tema och liknande svar som dessa, så jag får väl inse att jag står lite ensam på min planhalva av åsiktskorridoren. :p
Reagerade mer på att du tyckte inte svar var fylliga angående vardagsrum/sovrum. Sedan hänvisade du till dina installatörer att man satte den i hallen för att den var ful och inget mer argument. Därför upplyste jag varför folk väljer att sätta den i hall. Men polarpumpens råd är lika dåliga på den punkten om man tolkar att den placeras där den är gömd.
https://www.polarpumpen.se/blogg/10-vanliga-misstag-vid-kop-av-luftvarmepump/
 
Redigerat:
Då är min Libero 12 installerad och tagen i bruk. Det gick ganska bra förutom en kompromiss med kanal invändigt (platsen och en dekorbräda utvändigt fick styra). Mina farhågor om störande ljud har hittills kommit på skam. Funderar på att kalla den för SOS - Sound of Silence
Kanske för tidigt att säja nåt med tanke på att den väl inte går för högtryck då värmebehovet inte är så stort. Den värmer iaf tre av fyra rum på övervåningen. Vår ”hyresgäst” vill helst ha sin dörr stängd
 
  • Nyligen installerad Libero 12 luftvärmepump på vägg i ett trivsamt rum med träpanel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny LG Libero 12 värmepump installerad utomhus vid en mörk trävägg med en stängd fönsterlucka och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om du sätter den enligt mitt förslag kan du dra rören i källartrappan så syns de ju inte. Utedelen sätter du då till vänster om entrén. Håller just på att köpa ny LLVP (den gamla håller på att lägga av), det ingår från vår leverantör 6 meter rör, vilket du bör klara dig på.

Golvvärmen i hallen blir inte helt onödig med LLVP i hallen, särskilt om du sätter den där jag föreslog, för då behöver du fortfarande värmen i entrén.

LLVP längst bort i vardagsrummet ger dig troligen i princip ingen värme i sovrummen pga alla vinklar. Köket kan få värme om du öppnar mellan kök och vardagsrum. När kaminen är igång kommer luftvärmepumpen att stängas av, under förutsättning att du satt den på HEAT. Kör du den på AUTO kommer den att börja kyla när du tänder i kaminen. En variant är att sätta den på fläktläge när du tänder i kaminen, men det kan du göra även när den sitter i hallen. Då snurrar den bara runt luften istället för att värma den också. Personligen upplever jag LLVP i vardagsrummet som mycket störande.

Får man fråga vilka placeringar andra föreslagit?
Daikin caldo xrh har kaminfunktion.
 
Hur som helst. Har man 2 vånings så ska man helst ha en på varje våning. Multisplit eller 2 st.
Varför snåla o tro att en större llvp ska fixa allt. Det går inte.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
CHEMAS CHEMAS skrev:
Hur som helst. Har man 2 vånings så ska man helst ha en på varje våning. Multisplit eller 2 st.
Varför snåla o tro att en större llvp ska fixa allt. Det går inte.
Jodå, det funkar jättebra. Lite varmt på övervåningen bara eftersom värmen stiger, men vi kan ju inte köra en på värme nere och en på kyla uppe, det blir ju helknas.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jodå, det funkar jättebra. Lite varmt på övervåningen bara eftersom värmen stiger, men vi kan ju inte köra en på värme nere och en på kyla uppe, det blir ju helknas.
Var menar du? Varför skulle du köra kyla uppe eller värme nere olika så att säga?
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Var menar du? Varför skulle du köra kyla uppe eller värme nere olika så att säga?
För att även om jag kör luftvärmepumpen nere så är det alltid varmare på övervåningen. Finns därmed ingen anledning att ha en uppe också.

Det jag ville försöka få fram är att du inte ska uttala dig så tvärsäkert om hur det är. Det beror så oerhört mycket på framförallt planlösningen.
 
Det kan också bero på hur ventilationen ser ut. Hos oss finns det tre utsug på bv mot ett på öv. I min tankevärld skapar det ett litet men dock undertryck på bv vilket kan(ske) bidra till att varm luft inte lika självklart tar sig upp på öv?
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För att även om jag kör luftvärmepumpen nere så är det alltid varmare på övervåningen. Finns därmed ingen anledning att ha en uppe också.

Det jag ville försöka få fram är att du inte ska uttala dig så tvärsäkert om hur det är. Det beror så oerhört mycket på framförallt planlösningen.
Generellt sett så bör man ha en uppe o en nere. Så är det bara. Man kan välja en större nere o en mindre uppe. Att det också beror på planlösningen säger jag inget om.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Generellt sett så bör man ha en uppe o en nere. Så är det bara. Man kan välja en större nere o en mindre uppe. Att det också beror på planlösningen säger jag inget om.
Jag har ALDRIG hört det påståendet förut, att det skulle vara en huvudregel!
Visa gärna källor på det.
Däremot har jag sett påpekanden att det KAN behövas. Men som sagt inte att det skulle vara någon huvudregel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.