Hej!

Vårt hus fr 67 (98+98kvm) värms upp med direktverkande el. Vi tänkte komplettera m luft/luft, och vi har haft folk hemma som har tittat på det. Men blir inte klokare för det. Alla säger olika.

I hallen har vi el-slingor under klinkers. Övriga rum el-radiatorer, nya oljefyllda i kök, sovrum 3 och wc.
Vi har funderingar på att så småningom sätta in en kamin i v-rummet och då troligen i hörnet vid väggen mot hallen.

Huset ligger i Blekinge. Energiklass E, upplever det som ett mkt tätt/varmt hus...

Var ska pumpen placeras och vilken pump skulle ni rekomndera?
 
  • Planritning över en tvåvåningsvilla med markerad placering för kamin i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill inte ha den i sovrum. Skulle satt den i hallen och blåst inåt vardagsrummet.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 2 till
  • Laddar…
En vanlig placering är ovanför ytterdörr i hallen. Det har säkert någon av de som varit hemma hos er sagt.

Tänk på att det blåser bra från den stora fläkten när pumpen drar på för fullt, därför är det inte optimalt att ha den i ex. vardagsrum där ni sitter runt bord/tittar på tv.

Köp ett märkesnamn så blir det bra. Ingen större skillnad på märkespumparna, skulle jag säga.
 
  • Gilla
Brucean78
  • Laddar…
Jag skulle sätta den längst bort i hörnet i vardagsrummet, på baksidan bredvid garaget. Se till att välja en modell där du kan vinkla luftströmen åt sidan, ut mot rummet. Välj en lite större modell (15000 kr+).
 
  • Gilla
Brucean78
  • Laddar…
Er planlösning är väldigt sluten och inte optimal för luftvärmepump, men i hallen är oftast den bästa placeringen. Numera sätter man den oftast över ytterdörren, vilket minskar inblås av kalluft och även värmer klinkergolvet så att golvvärmen inte kostar lika mycket.

Men mitt o-ortodoxa förslag blir vid det röda krysset. Det kommer då att blåsa ner i hallen och in i sovrummen när de står öppna. Stänger ni sovrumsdörrarna virvlar luften tillbaka och in i kök och vardagsrum. Förhoppningsvis får kök och vardagsrum en hel del värme även när dörrarna står öppna.

Det är en fördel om ni kan öppna upp mellan hall och vardagsrum (är dörrar där enligt ritning), mellan hall och kök, samt mellan kök och vardagsrum.

Ni kommer att behöva ha kvar elradiatorerna, särskilt i sovrummen och badrummen, så att man kan hålla värmen även om man vill ha dörren stängd på natten.


Planritning av hus med markerat förslag för luftvärmepumpens placering vid ett rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H har säkert rätt i sitt resonemang. Själv väger jag även in aspekter som att minimera rördragning samt att slippa ha utomhusdelen på framsidan. Men hur viktigt sådana saker är jämfört med optimal värmespridnning måste ni bedöma själva.
 
Tack alla för input!

Jo, vi vet att planlösningen inte är optimal. Men elkonvertering är inte aktuellt och då känns luft/luft som enda alt.

Om en sätter pumpen ovanför dörren, blir inte golvvärmen lite onödig då?

Har även jag tänkt på att sätta den längre in i hallen, men blir oxå fundersam kring att det blir mkt rördragning.

V-rummet, längst ner mot garaget - vilket hörn?
Och hur funkar det i förhållande till en kamin?

Huset ligger med kortändan mot huset, så en pump vid entrén gör inte så mkt för det är endast en gång upp till trappen med en härlig berberishäck vid tomtgränsen några meter bredvid.
 
Om du sätter den enligt mitt förslag kan du dra rören i källartrappan så syns de ju inte. Utedelen sätter du då till vänster om entrén. Håller just på att köpa ny LLVP (den gamla håller på att lägga av), det ingår från vår leverantör 6 meter rör, vilket du bör klara dig på.

Golvvärmen i hallen blir inte helt onödig med LLVP i hallen, särskilt om du sätter den där jag föreslog, för då behöver du fortfarande värmen i entrén.

LLVP längst bort i vardagsrummet ger dig troligen i princip ingen värme i sovrummen pga alla vinklar. Köket kan få värme om du öppnar mellan kök och vardagsrum. När kaminen är igång kommer luftvärmepumpen att stängas av, under förutsättning att du satt den på HEAT. Kör du den på AUTO kommer den att börja kyla när du tänder i kaminen. En variant är att sätta den på fläktläge när du tänder i kaminen, men det kan du göra även när den sitter i hallen. Då snurrar den bara runt luften istället för att värma den också. Personligen upplever jag LLVP i vardagsrummet som mycket störande.

Får man fråga vilka placeringar andra föreslagit?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om du sätter den enligt mitt förslag kan du dra rören i källartrappan så syns de ju inte. Utedelen sätter du då till vänster om entrén. Håller just på att köpa ny LLVP (den gamla håller på att lägga av), det ingår från vår leverantör 6 meter rör, vilket du bör klara dig på.

Golvvärmen i hallen blir inte helt onödig med LLVP i hallen, särskilt om du sätter den där jag föreslog, för då behöver du fortfarande värmen i entrén.

LLVP längst bort i vardagsrummet ger dig troligen i princip ingen värme i sovrummen pga alla vinklar. Köket kan få värme om du öppnar mellan kök och vardagsrum. När kaminen är igång kommer luftvärmepumpen att stängas av, under förutsättning att du satt den på HEAT. Kör du den på AUTO kommer den att börja kyla när du tänder i kaminen. En variant är att sätta den på fläktläge när du tänder i kaminen, men det kan du göra även när den sitter i hallen. Då snurrar den bara runt luften istället för att värma den också. Personligen upplever jag LLVP i vardagsrummet som mycket störande.

Får man fråga vilka placeringar andra föreslagit?

Absolut. Förslag är: Väggen mot garaget i v-rummet. Eller ovanför ytterdörren. Även fått förslaget att jag ska riva väggen mot källartrappan och då sätta pumpen längst upp i trapphuset. En dissade ytterdörren helt för en pump skulle inte få plats mellan tak och dörr, vilken en annan påstod skulle funka. Är även rädd för att värmen blir helt kvar i v-rummet om den sätts där.

Vi behåller helst väggar och dörrar, även om de oftast är öppna. Jag vill ha kvar 60-talet som de utstrålar (glas-innerdörrar). Och eftersom huset är så litet som det är blir det helt omöjligt att möblera om väggar ryker... praktisk vs estetik

Vilken stlk ska en ha på 98 (+98), tycker jag får så olika bud. Vad jag har förstått är det viktigt att den inte är för liten. Men de förslag jag alltid får upp är ”små” pumpar. För 100kvm hus, men jobbar den inte för hårt då?
 
ELON Richardson i Kalrtad har erbjudande den här helgen på en för 125 kvm :-D
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag satte in denna på övervåningen i somras, den är lite smalare på höjden men bygger mer på djupet än vanliga om det är ont om plats. [länk]
Måste passa på och fråga om du tog installation via polarpumpen och om du tyckte de funkade smidigt? Är på väg att beställa men får liten känsla av att de kommer tillkomma saker på deras installationspris

(Ursäkta trådkapning men hoppas de ändå tillför ngt till tråden)
 
  • Gilla
Brucean78
  • Laddar…
Vi beställde installation via polarpumpen. Funkade kanon.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Jag tog installation av dom men dom utser bara en lokal firma så det är ju olika vart i landet man bor. Den standardinstallation man köper ingick allt i, dock valde jag att sätta min innedel lite längre bort än vad som ingick och då betalade jag den extra slangen och elkabel som gick åt.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Sätt den absolut inte i v-rum/kök/sovrum för då kommer ni att bli störda.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.