Antenn för marksänt ska sitta så högt som möjligt. Jag hade alla gånger satt masten på skorstenen eller husgaveln och parabolen längst ner på denna mast så syns den inte så mycket.

Problem med snö blir det i ungefär 1 av 10 parabolinstallationer, då sätter man bara ett paraply på LNBt så behöver man aldrig borsta mer.
Skruvar man fast den ordentligt flyttar den sig inte på fem år.
 
Redigerat:
Y
hum, saknar ju rör o fästen för montera allt, inte bra.. vart köper man det billigt måntro, eller gör ni av egna rör?
 
Jag tycker som föregående talare. Högst uppe med gavel fäste. Parabolen nederst. Längst nere kan du borra ett 12 mm hål. Den kan du använda om läget ändras. Spärra dock alla antenner mot masten. Parabolen även mot vertikala rörelser. Skulle orkanen vrida rubbet, plockar du bara fram en bit stång och finjusterar. Eftersom allt ligger fast mot masten, riktas tv antennen rätt mot sändaren med.
 
Yrrol skrev:
hum, saknar ju rör o fästen för montera allt, inte bra.. vart köper man det billigt måntro, eller gör ni av egna rör?
Jula o Biltema. Kjell o Company.
 
Redigerat:
Y
blåser som faen här. gamla hederliga antennen satt inne på vinden, men antar att det inte är till en fördel om man vill få bästa bild? hehe
 
Just vid höga frekvenser, det mest optimala är att monters antennen så att den ser sändaren. Träd, kan spärra satellit signalen helt.
 
Y
Det nämndes paraply förut, vilket lät lustigt dåför mig som inte var insatt och började tänka på att man skulle binda fast vanligt paraply, men nu såg jag hur det egentligen serut;
30521.jpg
30521_b.jpg
 
Y
är radiovågorna också sända från tv-masten eller kan radiovågorna komma från alla möjliga håll så man bör sätta sådan antenn ovanför taket?


Julas för 99kr såg stabil ut för den småantennerna iaf..
928016-jpg.jpg
 
Yrrol skrev:
Det nämndes paraply förut, vilket lät lustigt dåför mig som inte var insatt och började tänka på att man skulle binda fast vanligt paraply, men nu såg jag hur det egentligen serut;
[bild]
[bild]

Och det roliga är att:
1. det fungerar
2. du kan tillverka en själv
 
Vad gör det om den syns ifrån vägarna?
 
För att det ska vara riktigt stabilt bör man ha 50mm-rör, den där du länkat från Jula ser ut att vara 38mm (om det nu är blåsigt så är det inget att snåla med).

Ska du ha en mast på mer än 1-2m så är det absolut 50mm-rör som gäller, och fäste av den här typen:
http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,641000000,647500000,648000000
Skruva i vindskivan är inget som håller i längden.
 
Kolla art 30952 på Kjell!

Och absolut 50mm rör!
 
Redigerat:
Y
Yrrol skrev:
är radiovågorna också sända från tv-masten eller kan radiovågorna komma från alla möjliga håll så man bör sätta sådan antenn ovanför taket?
...?
 
Jag glömde visst svara på den frågan ;)

Ja, dom allra flesta radiovågorna kommer från närmsta större TV-mast, iaf P1-P4. Många kommersiella kanaler hyr in sig där men en del har egna master.

Observera att P1-P4 sänder horisontellt och reklamradion vertikalt.

En vanlig yagiantenn får man alltså välja vilka kanaler den ska ta in beroende på hur den vrids.

Det finns också S-dipol som tar in båda, men den har bara 1dB förstärkning, det betyder att du får samma signalstyrka som om du stog med radion uppe på taket och använde den inbyggda antennen.

kaminski: 30952 förutsätter att man skruvar i vindskivorna, just det jag avråder ifrån ovan!

Om det fungerar initialt så börjar dom svaja efter något år när dom stora momenkrafterna från masten påverkar skivan.
 
Y
gah, det sa dom inget om, köpte någon rund historia...

-men skulle jag lixom riskera att förlora vissa kanaler om jag satte den under takniå, säg mot en vägg, då är ju ena sidan skuggad av väggen?


Televes rundstrålande FM-atenn närmare bestämt...
2013.png

och televes uhf-atenn dat-hd
118-4-f1945869.jpg

sen en massa förstärkare, filter, trippelskärmkabel, quad lbn, switch och parabol osv, från macab... haha.. överkurs allanballan..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.