C cpalm skrev:
I praktiken väljer nog de flesta att leva med en list med lite skavanker eller gör någon McGyver-lösning med en annan listprofil - spårlist eller något som limmas eller häftas fast. Med mer eller mindre optimalt resultat.

Men i förlängningen bidrar det nog till att väcka tanken att byta dörr... Själv tycker jag det är bedrövligt att det är så, men det blir ju konsekvensen när tillverkarna skall konkurrera med unika specialutvecklade detaljer som gör just deras produkt överlägsen.
Köper det du skriver, men varför skulle det bli mindre optimalt så länge det håller tätt. Om du ist satte en list i karmen ist för på dörrbladet. Principen är ju den samma att täta ett drag i fals mellan blad och karm.
Finns så mycket bra produkter idag att jag tror säker det hade gått att få ett bättre resultat än vad som lämnade fabrik. Om det nu utförs korrekt vill säga. ✌️
 
S
Om jag förstår problemet rätt, släpper listen från dörren. Varför inte bara limma fast den i dörren igen?
 
C
R Robin_CG skrev:
varför skulle det bli mindre optimalt så länge det håller tätt
På TS bild i #8 ser man att profilen är konstruerad så att dörrbladets list "passar ihop" med karmens list. Vilket säkerligen ger listen särskilt goda funktionella egenskaper (dvs. täthet mot drag och ljud, att dörren går igen lätt, osv.). Sådana "högteknologiska" lister hittar du inte på eftermarknaden. I synnerhet inte i rätt dimension.

Sen kanske inte en annan list passar lika bra i falsen, spåret, i färg osv. Det blir helt enkelt troligen inte lika snyggt efter byte till en generisk list. Den estetiska aspekten.

Sen finns det värre exempel, kanske framför allt med fönsterlister, där det överhuvudtaget inte finns något vettigt sätt att montera en generisk list.
 
S stugfar skrev:
Om jag förstår problemet rätt, släpper listen från dörren. Varför inte bara limma fast den i dörren igen?
Vi har gjort det men den släpper gång på gång även med det starkaste kontaktlim och har tuggats sönder….
 
C cpalm skrev:
På TS bild i #8 ser man att profilen är konstruerad så att dörrbladets list "passar ihop" med karmens list. Vilket säkerligen ger listen särskilt goda funktionella egenskaper (dvs. täthet mot drag och ljud, att dörren går igen lätt, osv.). Sådana "högteknologiska" lister hittar du inte på eftermarknaden. I synnerhet inte i rätt dimension.

Sen kanske inte en annan list passar lika bra i falsen, spåret, i färg osv. Det blir helt enkelt troligen inte lika snyggt efter byte till en generisk list. Den estetiska aspekten.

Sen finns det värre exempel, kanske framför allt med fönsterlister, där det överhuvudtaget inte finns något vettigt sätt att montera en generisk list.
Såklart, vi som även behöver byta fönsterlister 😅 Kanske ska satsa på att limma tillbaka dem så mycket som möjligt i alla fall då….
 
C
T Teea skrev:
Kanske ska satsa på att limma tillbaka dem så mycket som möjligt i alla fall då….
Är den verkligen limmad?
Sådana där spårlister brukar bara pressas in i spåret och håller sig då på plats av sig själv (de har ju en "fot" som låser listen i spåret).

Är det inget annat fel på listen än att den lossnat skulle jag definitivt försöka lösa det utan att byta list.
 
S
@cpalm för att förtydliga, jag menade limma oavsett om den har presspassning eller inte. Nästa steg hade kanske varit att se om jag kunde häfta fast den med ett och annat stift på utvalt ställe som inte syns för mycket. @Teea det låter ju smått otroligt att ett lim inte klarar av att hålla fast listen.

Den kan ju funka helt bra trots att den estetiskt är mindre tilltalande här och där. Men om det är som du säger att den är förstörd hamnar ju saken i annat läge.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S stugfar skrev:
@cpalm för att förtydliga, jag menade limma oavsett om den har presspassning eller inte. Nästa steg hade kanske varit att se om jag kunde häfta fast den med ett och annat stift på utvalt ställe som inte syns för mycket. @Teea det låter ju smått otroligt att ett lim inte klarar av att hålla fast listen.

Den kan ju funka helt bra trots att den estetiskt är mindre tilltalande här och där. Men om det är som du säger att den är förstörd hamnar ju saken i annat läge.
Vi trodde ju att det bara var att hitta ny list och byta men då får vi köra ett varv till med lim. Har du tips på lim som bör sitta kvar?
 
C cpalm skrev:
Är den verkligen limmad?
Sådana där spårlister brukar bara pressas in i spåret och håller sig då på plats av sig själv (de har ju en "fot" som låser listen i spåret).

Är det inget annat fel på listen än att den lossnat skulle jag definitivt försöka lösa det utan att byta list.
Jo den är limmad också. Och sedan har vi limmat ytterligare men den bara släpper. Har du tips på lim som borde funka?
 
Listlim skulle kunna funka.
 
C
T Teea skrev:
Jo den är limmad också. Och sedan har vi limmat ytterligare men den bara släpper. Har du tips på lim som borde funka?
Aha. Ja, det ser ut att vara silikon, och då är det inte så många limmer som fäster.
Har ingen egen erfarenhet av att limma silikonlist, men med den vetskapen kan du välja ett lim, eller kanske en dubbelhäftande tejp, som är anpassat för silikon.
 
Vad är det för tillverkare av dörren?
 
C cpalm skrev:
Aha. Ja, det ser ut att vara silikon, och då är det inte så många limmer som fäster.
Har ingen egen erfarenhet av att limma silikonlist, men med den vetskapen kan du välja ett lim, eller kanske en dubbelhäftande tejp, som är anpassat för silikon.
Tack! 🙏🏻
 
T tergo skrev:
man brukar använda silikon för att limma silikonlist
[länk]
Toppen, tack! 🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.