Hej!

Vi är mitt uppe i att bygga nytt hus genom en totalentreprenad. Husfirman använder sig av en panel som de kallar Sveapanel vilket innebär att man lägger dem omlått och spikar en spik i varje bräda och låser ena sidan av brädan. En av motiveringarna är att man på så sätt halverar antalet spikhål i täskiktet/duken bakom panelen.

Principskiss:
Sveapanel -  Beskrivning från leveransbeskrivning.jpg

Panelen har nu börjat slå sig på sina ställen runt huset, ganska mycket enligt mig... Hade verkligen uppskattat er andras synpunkter. Är det normalt att det slår sig så här, var går gränsen och hur kan man få bukt med problemet? :rolleyes:

Slutbesiktning av huset har inte varit än så man kan hinna åtgärda saken före dess.

Jag målade fasaden ganska omgående efter att stommen var rest, dvs. huset har varit nästan lika "torr" som den var när den kom från fabriken.

Exempelbilder:
Fasdadbild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasdadbild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasdadbild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasdadbild4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
  • Sveapanel -  Beskrivning från leveransbeskrivning.jpg
Redigerat:
Jag trodde inte att man satte sån där panel stående?
 
lt1cobra skrev:
Jag trodde inte att man satte sån där panel stående?
Finns för både stående och liggande....
Jag har min stående men spikad med 2 spik.....
 
Vad tycker ni, är det rimligt att be dem byta de brädor som slagit sig?
 
Jag hade sådan stående panel på ett hus byggt 1969 av en av Sveriges största småhusproducenter, SIAB.
Så visst finns det. I massor.
Men min panel var i det mindre måttet 120 mm.
I denna bredd 145 mm borde det väl vara två spik i varje bräda.

Så ja, brädor som slagit sig mycket bör nog bytas tycker jag.

Sedan tycker jag denna panel (kallas normalt Z-panel eller Baspanel) bara borde användas liggande.
Det blir, som du märkt Byggahem, mycket läckor in för regnvattnet.
Teknisk dumt val helt enkelt.


PS
Har på mitt nya hus, samt stall och garage, liggande 120 mm Z-panel.
Inget verkar ha slagit sig så som du beskriver.

Är det skitkvalitet de har använt, eller är det bara enstaka brädor som bär sig dumt åt?
Det är svårt att se på bilderna hur illa det är.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vissa brädor verkar rätt vriden, någon bräda visar att glipan bara finns mellan spikläktraderna, andra bräder glipar över läkten. En del verkar inte dragit in riktigt? Har de gått med spikpistol och inte tryckt in brädan riktigt när de fäst dem (svårt att se, men jag ser inga hammarslag)... Några behöver kanske bytas, andra fästas riktigt (spika 'bättre' eller dra in dem med skruv).
 
Vi har stående z-panel, 120mm, på sommarstugan. Denna ligger ganska utsatt, 30m från öppna havet och utan ngt emellan som skyddar från väder och vind. Panelen har inte alls slagit sig som din, men vår sitter också med 2 spikar i varje.

Jag skulle gjort ngt åt den panelen.
 
KnockOnWood skrev:
Jag hade sådan stående panel på ett hus byggt 1969 av en av Sveriges största småhusproducenter, SIAB.
Så visst finns det. I massor.
Men min panel var i det mindre måttet 120 mm.
I denna bredd 145 mm borde det väl vara två spik i varje bräda.

Så ja, brädor som slagit sig mycket bör nog bytas tycker jag.

Sedan tycker jag denna panel (kallas normalt Z-panel eller Baspanel) bara borde användas liggande.
Det blir, som du märkt Byggahem, mycket läckor in för regnvattnet.
Teknisk dumt val helt enkelt.


PS
Har på mitt nya hus, samt stall och garage, liggande 120 mm Z-panel.
Inget verkar ha slagit sig så som du beskriver.

Är det skitkvalitet de har använt, eller är det bara enstaka brädor som bär sig dumt åt?
Det är svårt att se på bilderna hur illa det är.
Enstaka brädor. Säg upp till 15 st runt huset. Mer eller mindre har de slagit sig. På framsidan, söderläget, så är det värst. Baksidan är nästan orörd. Någon enstaka som slagit sig.

Ska man be dem extra spika runt huset?
 
lt1cobra skrev:
Vissa brädor verkar rätt vriden, någon bräda visar att glipan bara finns mellan spikläktraderna, andra bräder glipar över läkten. En del verkar inte dragit in riktigt? Har de gått med spikpistol och inte tryckt in brädan riktigt när de fäst dem (svårt att se, men jag ser inga hammarslag)... Några behöver kanske bytas, andra fästas riktigt (spika 'bättre' eller dra in dem med skruv).
De fabriksspikar panelen med en lite kortare spik. Kanske så att man får gå runt huset med 4tum och slita lite.
 
Grannen har samma husleverantör men med liggande z-panel och deras har även slagit sig. Dock mindre.
 
Byggahem skrev:
De fabriksspikar panelen med en lite kortare spik. Kanske så att man får gå runt huset med 4tum och slita lite.
Finns det något att spika i 'längre in' är det ju bra med längre spik så klart, annars funkar ju skruv. Men kolla med leverantören, det ser ju inte ok ut och nu när höstrusket kommer kan det ju bli lite blött bakom.
 
lt1cobra skrev:
Finns det något att spika i 'längre in' är det ju bra med längre spik så klart, annars funkar ju skruv. Men kolla med leverantören, det ser ju inte ok ut och nu när höstrusket kommer kan det ju bli lite blött bakom.
Funderar på hur och var och med vad man skulle spika för att få det så bra det går... Något förslag?
 
KnockOnWood skrev:
Är inte kamspik det som drar bäst?
[bild]

[länk]

Fast jag har bara använt sån själv till plywooddäck på båtar.
Den där ser ju brutal ut :)

På ett bra sätt dvs.
 
Förresten ser min Z-panel inte riktigt ut som din Sveapanel

Z-panelen har lite längre fals mellan de finsågade ytorna
Z.jpg

Men bortsett från det tycker jag att snickarna skulle satt spiken närmare kanten på din panel.
Nu sitter spiken, av bilderna att döma, väldigt nära mitten.
Tanken är väl att spiken skall trycka till skarven mellan brädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.