10 010 läst · 36 svar
10k läst
36 svar
Var elektrikern för cool? (Säkra upp 6A -> 10A)
Ja då förstår jag. Det var det jag menade också med att den tar hand om L-PE.
Japp om spänningsfallet är bra brukar "utlösningsvillkoret" ligga bra till också. De går lite hand i hand när bägge är baserade på ström genom motstånd.
Japp om spänningsfallet är bra brukar "utlösningsvillkoret" ligga bra till också. De går lite hand i hand när bägge är baserade på ström genom motstånd.
Du har startströmen som utmattar säkringen, antar att du harB Bilmaskinen skrev:
Diazed-säkring? Oavsett får man samma resultat med en dvärgbrytare med tiden beroende på vilken karakteristik säkringen har.
Jag ser inga problem med att säkra upp till 10A på en normal installation med 1,5 mm ledare.
Har du en direktmatad punkt kan du säkra upp till 13 A på en 1,5 mm ledare utan att ligga sömnlös.
När vi sitter och räknar på utlösningsvilkor, area på kabel, effektförluster är det helt andra strömmar och sträckor samt belastning som gäller än en vanlig villa/lgh installation.
Husägare
· Stockholms län
· 295 inlägg
B Bilmaskinen skrev:Tack för svar!
Gruppen matas av JFB (30 mA). Dessvärre står det inget om förimpedans vid central eller mätare. Misstänker att man kan kontakta nätleverantör om detta om man varit behörig.
Vattenkokarmetoden låter spännande. Blir till att testa i ett känt uttag (för den som är intresserad finns denna tråd [länk]
B Bilmaskinen skrev:Tack för svar!
Gruppen matas av JFB (30 mA). Dessvärre står det inget om förimpedans vid central eller mätare. Misstänker att man kan kontakta nätleverantör om detta om man varit behörig.
Vattenkokarmetoden låter spännande. Blir till att testa i ett känt uttag (för den som är intresserad finns denna tråd [länk])
B Bilmaskinen skrev:Tack för svar!
Gruppen matas av JFB (30 mA). Dessvärre står det inget om förimpedans vid central eller mätare. Misstänker att man kan kontakta nätleverantör om detta om man varit behörig.
Vattenkokarmetoden låter spännande. Blir till att testa i ett känt uttag (för den som är intresserad finns denna tråd [länk])
Jag har fått ut förimpedansen både hemma och i sommarstugan utan att vara behörig.B Bilmaskinen skrev:Tack för svar!
Gruppen matas av JFB (30 mA). Dessvärre står det inget om förimpedans vid central eller mätare. Misstänker att man kan kontakta nätleverantör om detta om man varit behörig.
Vattenkokarmetoden låter spännande. Blir till att testa i ett känt uttag (för den som är intresserad finns denna tråd [länk])
Typiska laster som är rent resistiva är gamla glödlampor och värmeelement med bi-metal.G Gillar att bygga skrev:
Men i det här fallet är det ursprungligen avsäkrat 6A med en högre kortvarig belastning om 8A om jag inte minns fel samt en modern VVB?
Dvs utsöndring av värme vid start. VVB startar och stoppar.
Ett väldigt enkelt sätt att kontrollera värme utsöndringen på en äldre instalation är att skala en ledare till en gammal belysningsarmatur och se färgen på koppartråden.
Man ser lätt var det har varit varmgång.
Många äldre installationer där man har använt thorax och inte säkerställt kontaktytan visar också på varmgång.
Om vi ska återgå till ren resistiva belastningar i dagens installationer är det väldigt få och man kan inte förutsäga att så är fallet.
Äldre kuloledning (de som kökets med tång) var bara 1kvadrat, därför ofta 6A i gamla hus.Bo.Siltberg skrev:Speciellt om längden är rimligt, säg max 20 meter, så ska det till riktigt dåliga förutsättningar för att 10 A inte ska fungera med 1.5 mm². Det är också orimligt att ledningen skulle vara förlagd så att den är utsatt för värme på +50 grader. Den belastas ju heller inte mer bara för att man säkrar upp, utan det sker om man t.ex byter VVB till en större med högre effekt.
Å andra sidan kostar det bara några minuter att mäta strömmen/impedanse och avgöra ifall det finns marginal. Alla har väl med sig sin installationstestare, eller hur
Skarven eller avgreningen kanske man vill hitta för att se vad det är. Den egentligen enda anledningen jag ser till att man satt 6 A för en grupp inomhus är ifall gruppen matar gammal elmateriel från krigstiden, klena ledningar och strömbrytare som bara är klassade för 6 A etc.
Stämmer men du har inte någon hög belastning i en belysningsarmatur, sämre med gamla förlängningskablar med 0,75mm ledning. Där kan du skarva i rätt stora belastningar om man inte tänker sig för.D Danne824 skrev:
Just fallet kulo av den typ där 1 mm2 kan vara aktuell är oerhört liten andel kvar. Den har försvunnit under olika ombyggen, renoveringar osv under de senaste 50 åren. Och där man ser 6 A kvar vid infällda installationer och PVC isolering ännu mer osannolikt att det beror på arean.
Husägare
· Stockholms län
· 295 inlägg
D Danne824 skrev:Typiska laster som är rent resistiva är gamla glödlampor och värmeelement med bi-metal.
Men i det här fallet är det ursprungligen avsäkrat 6A med en högre kortvarig belastning om 8A om jag inte minns fel samt en modern VVB?
Dvs utsöndring av värme vid start. VVB startar och stoppar.
Ett väldigt enkelt sätt att kontrollera värme utsöndringen på en äldre instalation är att skala en ledare till en gammal belysningsarmatur och se färgen på koppartråden.
Man ser lätt var det har varit varmgång.
Många äldre installationer där man har använt thorax och inte säkerställt kontaktytan visar också på varmgång.
Om vi ska återgå till ren resistiva belastningar i dagens installationer är det väldigt få och man kan inte förutsäga att så är fallet.
Din utläggning ovan backar inte på något sätt upp ditt påstående " Du har startströmen som utmattar säkringen, antar att du har Diazed-säkring? Oavsett får man samma resultat med en dvärgbrytare med tiden beroende på vilken karakteristik säkringen har"D Danne824 skrev:Typiska laster som är rent resistiva är gamla glödlampor och värmeelement med bi-metal.
Men i det här fallet är det ursprungligen avsäkrat 6A med en högre kortvarig belastning om 8A om jag inte minns fel samt en modern VVB?
Dvs utsöndring av värme vid start. VVB startar och stoppar.
Ett väldigt enkelt sätt att kontrollera värme utsöndringen på en äldre instalation är att skala en ledare till en gammal belysningsarmatur och se färgen på koppartråden.
Man ser lätt var det har varit varmgång.
Många äldre installationer där man har använt thorax och inte säkerställt kontaktytan visar också på varmgång.
Om vi ska återgå till ren resistiva belastningar i dagens installationer är det väldigt få och man kan inte förutsäga att så är fallet.
Och vad menar du med "utsöndring av värme vid start" i samband med en varmvattenberedare? Jag fattar inte?
Och upptäckten av "spår av överhettning på ledare i närheten av en gammal belysningsarmatur" är i 9 fall av 10 ett kombinerat resultat av armaturens ålder och det faktum av användare under åren har satt i glödlampor med för höga watt-tal för armaturens konstruktion.
Okej jag ska orka svara på ditt inlägg, vad är cosfi på en modern VVB? =1?G Gillar att bygga skrev:Din utläggning ovan backar inte på något sätt upp ditt påstående " Du har startströmen som utmattar säkringen, antar att du har Diazed-säkring? Oavsett får man samma resultat med en dvärgbrytare med tiden beroende på vilken karakteristik säkringen har"
Och vad menar du med "utsöndring av värme vid start" i samband med en varmvattenberedare? Jag fattar inte?
Och upptäckten av "spår av överhettning på ledare i närheten av en gammal belysningsarmatur" är i 9 fall av 10 ett kombinerat resultat av armaturens ålder och det faktum av användare under åren har satt i glödlampor med för höga watt-tal för armaturens konstruktion.
Tyvärr är jag en gammal gubbe med många år inom elbranschen.
Jag har sett det mesta, även hört det mesta.
Om du har redan listat ut att en gamla armatur med förhöjt watt antal på lamporna skapar förhöjd värme på lederna så kanske du också kan tänka dig att att en förhöjd last på en 6A säkring gör det samma.
Tack för svar!D Danne824 skrev:Du har startströmen som utmattar säkringen, antar att du har
Diazed-säkring? Oavsett får man samma resultat med en dvärgbrytare med tiden beroende på vilken karakteristik säkringen har.
Jag ser inga problem med att säkra upp till 10A på en normal installation med 1,5 mm ledare.
Har du en direktmatad punkt kan du säkra upp till 13 A på en 1,5 mm ledare utan att ligga sömnlös.
När vi sitter och räknar på utlösningsvilkor, area på kabel, effektförluster är det helt andra strömmar och sträckor samt belastning som gäller än en vanlig villa/lgh installation.
Stämmer, säkringarna är smältproppar