Mainstream skrev:
Det gör vi ju redan! Och mer därtill. I totalkostnaden för hantverkaren ingår ett material-påslag, dolt eller synligt. Kalla påslaget vad du vill, men när man slår ut kostnaden per timme är den nog mer än 850 kr.

Som IT-konsult debiterar du dina timmar och inget annat. Oftast är det all-inclusive. Det vill säga inkl transport (som sker på privat tid), inkl material (dator, programvaror) och definitivt utan märkliga påslag och avgifter.
Påslag på materialet är ett måste om du inte vill ha skattemyndigheten knackande på dörren.
Om du vill slippa påslag så får du köpa materialet själv men tänk på att det kan påverka garantier då ditt garantianspråk angående material ska ställas mot där du inhandlat materialet.

Man tar betalt för material inom IT branschen med, ni skänker inte bort licenser som kostar pengar eller hårdvara.
Att det kan finnas öppenkällkodsmjukvara som kan ges bort beror på att den är gratis att införskaffa och då säljs tjänster kring installation och support istället.
Angående dolda avgifter inom IT så finns det revisioner angående projekt inom kommuner/myndigheter/landsting som visar att det förekommer i IT-branschen.

Personligen tycker jag inte branscherna är jämförbara med varandra.
 
123abc skrev:
Påslag på materialet är ett måste om du inte vill ha skattemyndigheten knackande på dörren.
Om du vill slippa påslag så får du köpa materialet själv men tänk på att det kan påverka garantier då ditt garantianspråk angående material ska ställas mot där du inhandlat materialet.
Vad skulle skattemyndigheten ha för synpunkter på att en hantverkare bara vidarefakturerar inköpt material utan påslag? När det gäller garantier så är det igen skillnad och jag kan till och med sträcka mig så långt att det beroende på vilken hantverkare du anlitat kan det vara lättare att ha och göra med en butik istället vid en reklamation eller garantiärende.
123abc skrev:
Man tar betalt för material inom IT branschen med, ni skänker inte bort licenser som kostar pengar eller hårdvara.
Jag tror inte det är så vanligt att konsulter tjänar några pengar på licenser utan företagen köper in det via andra kanaler.
 
Så du menar att dom kommer från butiken och gratis byter ett uttag som gått sönder under garantitiden?
 
elmont skrev:
Så du menar att dom kommer från butiken och gratis byter ett uttag som gått sönder under garantitiden?
Nej, det menar jag inte. Det var garanti på materialet jag syftade på. Jag resonerar ungefär på samma sätt som när jag skippar försäkring på elektronik.Händer det något så kan det naturligtvis vara lönsamt i det fallet men på det stora hela tjänar man ofta på att skippa den. (En annan likhet är att säljaren brukar ibland bli lika sur när man vägrar köpa en försäkring på samma sätt som vissa hantverkare inte blir överlycklig när kunden köper materialet själv vilket i båda fallen är förståeligt eftersom de tjänar bra pengar på det)

Jag tjänade en hel del pengar på att köpa en del material själv när vi byggde huset och efter snart 7 år så har jag inte haft något som gått sönder. Men jag ser inget självändamål att inte köpa material från hantverkaren utan är det ett rimligt påslag så är det absolut smidigast.
 
Redigerat:
Mainstream skrev:
Det gör vi ju redan! Och mer därtill. I totalkostnaden för hantverkaren ingår ett material-påslag, dolt eller synligt. Kalla påslaget vad du vill, men när man slår ut kostnaden per timme är den nog mer än 850 kr.

Som IT-konsult debiterar du dina timmar och inget annat. Oftast är det all-inclusive. Det vill säga inkl transport (som sker på privat tid), inkl material (dator, programvaror) och definitivt utan märkliga påslag och avgifter.
Jag försvarar inte på något vis hantverkare som inte är seriösa, gör dåliga arbeten, är oärliga, eller missköter sig på något annat vis. Jag bara reagerar på att 850kr i timmen beskrivs som löjligt lågt. Jo man betalar säkert det i timmen om man köper materialet genom hantverkaren. Men man kan ju välja att köpa det själv. Visserligen lite mera arbete och visst man får ingen garanti på materialet av hantverkaren men man har ju garanti därifrån man köpte det och garanti av hantverkaren på monteringen.

Det finns väldigt få branscher som är direkt jämförbara alla har sina egna förutsättningar.
 
Niq skrev:
Men man kan ju välja att köpa det själv. Visserligen lite mera arbete och visst man får ingen garanti på materialet av hantverkaren men man har ju garanti därifrån man köpte det och garanti av hantverkaren på monteringen.
Irriterande. En hantverkare plockar ut en balkongdörr från bygghandeln, eller jag som privat slutkonsument som önskar vara ekonomisk, och därför tar av min egen tid för att söka runt och hittar exakt samma på nätet (troligen) billigare. Tom kanske hittar möjligheter direkt från fabriken utomlands i stället för på svensk bygghandel. Men om hantverkarn alltså köper och installerar balkongdörren och sen fakturera mig för materialet, så står han därav för både installation och garanterar materialet? Hur länge då? De innebär att om jag får något materialproblem, någon gång i framtiden, och vill hävda installationsmaterial-garanti ska jag gå på hantverkaren (som går mot bygglhandeln, som sen kanske går mot material-leverantöreren)? Säg exempelvis att 3-glassäkerhetsfönstret läckt ur all isolerings-argongas, och inte alls håller sitt utlovade U värde efter 3 år. Så vad innebär den garantin? Att jag får reklamera balkongdörrs-installationen, och att hantverkarn då alltså skulle stå för att fixa in ett ny balkongdörr, utan extra kostnader då de var en installationsgaranti inklusive materalgaranti? Som om hantverkarn ens skulle ha tid med att hantera sådana reklamationer? Men ok, var är min installations/materialgaranti om hantverkens företag har gått i konkurs då?

Hade hantverkare som enligt ovan garanti-upplägg föreslog ca 10% påslag på byggmaterial, om de fixade allt kring detta. De menade att eftersom de byggde så mycket så hade de mycket bra materialrabatter, för om jag som privatperson köpte materialet själv så var priset säkert ca 20% mer, så båda skulle tjäna på detta upplägg ..Talade då med VD'n på den lokala byggbutiken, förklarade att jag hade bankkreditiv efter godkänt bygglov för nybyggen och alltså tänkte investera en hel del. Då fick jag samma rabatt som hantverkarn. Så öppnade konto där, nu får hantverkare plocka ut det material som behövs under mitt konto, och jag får leverans-specifikationer av uttaget material veckovis i form av faktura med rabatter angivna...
 
Och hur vet du vilka rabatter hantverkaren har???? Mina ev. rabatter hos dom grossister jag har rabattbrev hos känner bara jag och grossistfirman till.
 
Jag har hantverkare hemma typ hela tiden känns det som. Har aldrig blivit fel eller för dyrt, snarare tvärtom. Nyss fixade jag ett badrum. på 5kvm. Kakling 30.000:- ink allt. Röris 3000 ink rör exl blandare och wc-fixtur. Jobbet tog totalt sex dagar och allt blev smått fantastiskt bra. Jag kanske bara haft tur?!
 
Niq skrev:
Det finns väldigt få branscher som är direkt jämförbara alla har sina egna förutsättningar.
Det är väl ingen som sagt att arvoden går att jämföra. Men yrkesstolthet, professionalism, kommunikation etc går absolut att jämföra.
 
mr_bygg skrev:
Vad skulle skattemyndigheten ha för synpunkter på att en hantverkare bara vidarefakturerar inköpt material utan påslag? När det gäller garantier så är det igen skillnad och jag kan till och med sträcka mig så långt att det beroende på vilken hantverkare du anlitat kan det vara lättare att ha och göra med en butik istället vid en reklamation eller garantiärende.
Nu berör vi saker som inte fullt ligger inom mitt kompetensområde men jag lämnar svar i alla fall.
Jag vet inte hur insatt du är i företagsekonomi och entreprenadjuridik men ger en förkortad förklaring även om jag utelämnar och förenklar en hel del.

Som privatperson så köper du något och betalar för det och där tar det slut medan ett företag fungerar på ett annat sätt och omfattas av andra regler och kostnader.

Om du inte täcker upp dina egna kostnader för hanteringen och det administrativa så ser det inte bra ut i din bokföring.
Det kostar för företaget att bokföra och hantera/spara bokföringen vilket företaget bör ta betalt för.
Påslaget ska även täcka räntekostnader för tiden företaget ligger ute med pengarna samt andra kostnader som t.ex garantihantering.
Dessa kostnad har företaget rätt att ta betalt för.
Det ni förespråkar när ni inte vill att företaget inte ska ha några påslag är att företaget ska ta kostnader och där med göra en förlust vid hanteringen t.ex de administrativa kostnaderna, ligga ut med pengar samt lämna garantier, transporter mm det låter som väldigt dåligt företagande att inte täcka upp sina kostnader och ser inte bra ut i bokföringen.

När du som företag skickar in om ROT och blir ombedd att skicka med kvitton på material så ökar risken för strul om du inte täcker dina kostnader för hantering och misstanke kan uppstå om att du dumpar materialpriser och ökar arbetstimmar.
Du får med största sannolikhet problem med ROT i längden vilket går ut över dina kunder.

Angående påslag så är det något ni avtalar med företaget och det skiljer på fast pris samt löpande.
T.ex AB04 kap 6 § 9, du måste även skilja på Entreprenörsarvode, ÄTA-arbete och hjälpmedel.

Angående hur företaget hanterar garantier och gällande avtal bör vi utgå ifrån att företaget lever upp till gällande avtal, om din entreprenör inte gör det så bör det ses som ett undantag och inte som en regel för branschen.
Att det finns enstaka entreprenörer som inte är seriösa är inget som kan tillskrivas en hel bransch.

mr_bygg skrev:
Jag tror inte det är så vanligt att konsulter tjänar några pengar på licenser utan företagen köper in det via andra kanaler.
Nu finner jag detta ligga utanför ämnet men kan väl skriva ett litet svar i alla fall.
Nu skrev jag IT-branschen men här har du t.ex ett inlägg på forumet om IT-konsult.
http://www.byggahus.se/forum/hantve...alta-en-faktura-4.html?perpage=15#post1611207
Nu diskuterade jag inte hur vanligt det är utan att det förekommer.
 
När jag som föeratagare fakturerar kunden samt skickar in för rotbidrag
Så är jag väldigt noga med att dra bort kostnad för matrialet, detta för att kunna verifiera mina inköp av matrialet
Sedan vad jag haft för kringkostnader, ev justering inpassning mm det får ju kunden betala 1/2 summan för
Om kunden tex går o köper samma matr i butik så blir hans kostn större naturligtvis, iom att vid arbete så får man inget avdrag för matrialets kostnad, vilket är alltid lägre om hantverkaren har med matrialet i kalkylen
Då har ju även hantverkaren ryggen fri för han kan ju faktiskt vrifiera inköpet mot skm

Men jag stöter ofta på kunder som visar att tex en konkurent har lägre priser
Men när man då kollar så ser man att den firman oftast har skickat in för rotbidrag på 1/2 summan av totalbeloppet
Vilket man inte får om det ligger matrial o resor mm i totalsumman
Kunden tycker ju naturligtvis att detta blir billigt för honom, men kunden tänker inte på att denna förtagare. På detta sättet tifllgodoser sig av medel från kunden , om nu denna tänkt att använda rot mera
Om företagaren tex har ett kök o spis i sin offert för tex 64.000:- o ansöker rot för halva detta matrialet 32.000:-
Då har han ju tillgodosett sig 32.000:- av ett rotbidrag som kunden kanske kunde utnyttja till något annat

Den företagare som gör typ detta ointe kan verifiera sina matr inköp mot skm
Tror jag själv får ett bakslag med tillbaka betalning till skm
Jag tror inte det iofs drabbar kunden, utan det är helt o hållet företagarens ansvar

Men hur det är om kunden får tillgodo den summan som företagaren snott åt sig av skm
Det vete katten om kunden får tillbaka
Kanske någon som vet bättre ?
 
123abc skrev:
Nu berör vi saker som inte fullt ligger inom mitt kompetensområde men jag lämnar svar i alla fall.
Jag vet inte hur insatt du är i företagsekonomi och entreprenadjuridik men ger en förkortad förklaring även om jag utelämnar och förenklar en hel del.
Men det är väl upp till varje hantverkare vilken debiteringsmodell och påslag man har och jag ser inte att du visat att det är ett måste för en hantverkare att ta ut ett påslag för att inte få problem med skattemyndigheten. Det finns uppenbart hantverkare som skippat påslag på material, se kommentaren nedan från en annan tråd.
Snickar-Urban skrev:
Det går mycket bra att debitera för enbart timtid och nettopris på material, vid löpande räkning. Inget påslag på materialet. Inga extra kostnader för mil eller bil (inom x antal mil). Allt inkluderat i timpriset.

Jag har gjort så redan innan ROT-avdraget infördes.

OBS! För att kunna jämföra anbud på löpande räkning skall timpris, materialpåslag, bilkostnad, reskostnad och andra eventuella extrakostnader redovisas.

Vid fast pris skall arbetskostnad, materialkostnad och andra extrakostnader separeras om det är ett ROT-jobb. Vill man inte ha problem med skattemyndigheten så skall materialpåslaget vara detsamma som man brukar ta.
 
elmont skrev:
Och jag som trodde att det inom både IT och bygg fanns mycket enkla och mycket komplicerade "saker" så jag tycker att det haltar lite om man gör jämförelsen mellan enkla byggjobb och komplicerade IT jobb. Jag menar att plugga i en RJ45 är knappast svårare än att slå i en spik kanske tvärt om.
Är det vanligt inom hantverkarbranschen att man tar olika betalt beroende på hur komplicerat jobbet är? (Löpande timpenning)
 
Där brukar man inte ta ut högre taxa bara för att det är komplicerade moment inblandad, man har samma låga timkostnad oavsett vad man gör.
 
Helt klart
Jag är hantverkare , antingen så gäller samma timpeng, eller så försöker man att uppskatta hur lång tid det kan ta, o sedan bestämmer man summan man kmmer att debitera kunden
Oftast kommer man bra nära bestämd summa
Skulle det tex ta längre tid än vad jag själv uppskattat , så tillkommer i alla fall inget x,tra från mig till kunden
Det skulle aldrig falla mig in att göra,
Om det nu inte är så att kunden vill ändra något på det man kommit överens om
Bra är att e,posta vad man kommit överens om. För att senare undvika missförstånd
Jag har all konv övr epost
Kommer man övrens på bygget eller i tel, bekräftar man det omgående när man har tillgång till datorn
Då blir det heller inga överaskningar för någon senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.