knipo skrev:
Ahaa!
Hade jag ingen aning om.
Du menar att även en glasmästare har problem med det?
Man skär inte i härdat glas. Arbetsgången är att skära först och sedanhärda glaset i en viss termisk process.
Det är inte glaset som gör att det spricker vid termiska belastningar utan infästningar. Och det vet du inget om även om du tittar i hundra tabeller.
Det handlar oftast om snabba tempändringar. Om man eldar bastun makligt (som Autodidaken kanske gör) så är själva glaset ingen risk.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Avståndet till aggregatet spelar väl ingen roll, det är ångan som kondenserar på fönstret.

Vi är alla olika,, men vi gör av med ca 10-15liter (som slängs på stenarna) vid varje badtillfälle så det blir rätt fuktigt.
Torrbastu är inte att basta därmed basta! :p
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Jag är nog en mera maklig badare skulle jag tro... skvätter ju på en del vatten men inte till tillnärmelsevis lika mycket som du beskriver TorpAnders :)
 
MayaLisa skrev:
Jag är nog en mera maklig badare skulle jag tro... skvätter ju på en del vatten men inte till tillnärmelsevis lika mycket som du beskriver TorpAnders :)
Angående vatten, mängden vatten avgörs av bastutempen. Håller du 90 grader i bastun kan du inte skicka på den mängden vatten jämfört med om du har 70 grader. Fördelen med lägre temp är att du lättare kan reglera det du uppfattar som skön temp med vatten då det uppfattas olika under ett bad, i början, när man går in, efter x tid, etc.
Men för att det ska fungera kräver lägre temp större stenmagasin som klarar att förånga mängden vatten man slå på.
Så vill man bada länge och i omgångar skulle jag vilja föreslå lägre temp, mera sten och reglera den uppfattade tempen med vattenkastning. Och det kräver då också någon form av utrymme där man kan ta paus i badandet.

Tyvärr är det så att man kanske bygger en "jättefin" bastu men sedan inte använder så ofta pga att man från början inte funderat på hur man vill bada bastu då det avgör konstruktion och val av bl.a. bastuaggregat. Tror nog det finns många även här på forumet som har en bastu som används relativt sällan pga detta, kanske också saknar pausutrymmet ;)
 
Redigerat:
Inga problem med vanligt glas. Alla vedbastu jag känner till (inklusive min egen) har vanliga fönsterglas och vad jag vet har aldrig något spruckit. Jag har badat med minus 30 ute flera gånger.
 
  • Gilla
Byggarn28
  • Laddar…
Som finne säger jag att det inte är några problem med vanligt glas i bastun!
Jag har badat i många bastun och alla har de vanliga fönsterglas.
 
Jag kör plexiglas i min vedeldade bastu :) billigt och funkar utmärkt. Lätt och skära i också.
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Bluenose skrev:
Jag kör plexiglas i min vedeldade bastu :) billigt och funkar utmärkt. Lätt och skära i också.
Åh tusan.Pallar Plexi värmen?!!
 
Man kanske skall satsa på vanligt glas då. Har du varit typ 3 glas fönster eller vanliga gammaldags?
 
Bluenose skrev:
Jag kör plexiglas i min vedeldade bastu :) billigt och funkar utmärkt. Lätt och skära i också.


Funkar Det så får det ju inte komma undan billigare! Men försvinner det inte ur mycket värme?
 
j-o75 skrev:
Man kanske skall satsa på vanligt glas då. Har du varit typ 3 glas fönster eller vanliga gammaldags?
Säkerhetsmässigt , om man har stora fönster beter sig ju säkerhetsglas bättre om det skulle gå sönder.
 
Yes! plexiglas pallar värme. Jag märker inte av att det försvinner värme. Jag har min vedeldade bastu utomhus nere vid sjön.
 
Du ska ju ha bastun sammanbyggd med huset och då bör du harmonisera med huset, det verkar vara ganska modernt då du idag har ett runt fönster på huset som hamnar inne i bastun.
Tänk helhet här så att bastu och hus matchar varandra. Ytterst tveksamt med plexiglasfönster på den tillbyggda bastun utifrån utseende.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Om man bara går på utseende så finns det självklart andra alternativ. Jag ser i alla fall ingen stor skillnad på vanligt glas och plexxi. Den enda skillnaden jag såg var i plånboken. (y)
 
AndersS skrev:
Du ska ju ha bastun sammanbyggd med huset och då bör du harmonisera med huset, det verkar vara ganska modernt då du idag har ett runt fönster på huset som hamnar inne i bastun.
Tänk helhet här så att bastu och hus matchar varandra. Ytterst tveksamt med plexiglasfönster på den tillbyggda bastun utifrån utseende.
Helt rätt!
 
  • Gilla
PGLow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.