Har ringa erfarenhet av cylinder klippare men de ger lite finare snitt i grästopparna. Men de klarar högt gräs sämre än rotorklippare.
 
Jag tvivlar på att en rotorklippare skulle klara det bättre. Cylindern kastar ju ut gräset så fort det är avklippt och det oklippta gräset är aldrig inne i aggregatet. Rotorklipparen däremot måste ju ha plats för både klippt gräs och en liten del oslaget gräs under kåpan. Det som är klippt far ju runt en stund inne i kåpan.
 
mekar-anders skrev:
Har ringa erfarenhet av cylinder klippare men de ger lite finare snitt i grästopparna. Men de klarar högt gräs sämre än rotorklippare.
Jaså? En av fördelarna med den cylinderklippare jag hade var just att den var duktig på högt gräs. Tog utan besvär sådant gräs som min Partner 12-92 och min Husqvarna R216C AWD inte rår på. Men visst, en stor rotorklippare för professionellt bruk tar å andra sidan också högre gräs.
 
Ok, tack för alla synpunkter. Värdefullt. Men hur känsliga är cylinderklippare för ojämnheter? Det är bara ett fåtal stenar och de har jag koll på men gräsmattan har lite gropar och hål. Har cylinderklippare hjul som lyfter klippen ungefär som de med klippdäck?
 
Det är ofta en rulle som täcker aggregatets bredd, som ett jättebrett hjul.
 
Murkla1949 skrev:
Ok, tack för alla synpunkter. Värdefullt. Men hur känsliga är cylinderklippare för ojämnheter? Det är bara ett fåtal stenar och de har jag koll på men gräsmattan har lite gropar och hål. Har cylinderklippare hjul som lyfter klippen ungefär som de med klippdäck?
Min gräsmatta är ren terrängkörning, men det var aldrig något problem. En bred cylinderklippare är uppdelad i flera klippbord, så varje cylinder blir relativt följsam mot underlaget. Min hade tre bord, men många stora Jacobsen har fem-sex bord idag.
 
Nu finns det en cylinderklippare till salu i närheten men den behöver en slipning? Är det dyrt och komplicerat? Säljaren säger att den bör lämnas in för det.
 
Slipning bör lämnas till en sakkunnig. Vad det kostar vågar jag inte svara på.
 
engs
Schysst ställe! Nästan läge att bygga en Ha-ha (y) sen ha får på utsidan och en robot på hussidan. Bevarar utsikten och minskar på klippningen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ha-ha
 
Jag kör en John Deere Z425 med ett 54" klippbord. Den har gått kanske 200 helt problemfria timmar vi det här laget och klipper mina 10 000 kvadrat på en dryg timme. Min matta är inte helt perfekt jämn överallt, så en rotorklippare var det mest naturliga valet. Det jag gillar mest är att den är så snabb - runt 15 km/h på rakorna gör skillnad :cool:

Den har för övrigt remtransmission till klippbordet och jag skaffade en extrarrem direkt för att inte bli stående vid ev brott - orginalremen är fortfarande hel efter sjunde säsongen! Remmen är väldigt enkel att byta så jag förstår inte vad problemet skulle vara med rem.
 
Är riktigt sugen på att slå till på cylinderklippare men kommer jag bli olycklig på att säljaren säger att den behöver slipas? Den har tre aggregat. Går det att hitta någon som gör det och kostar det fläsk?
 
Är de riktigt illa slitna? Annars är väl såna mer eller mindre självslipande, man bara justerar cylindern mot kniven eller tvärt om. Är cylindern skadad, gissar jag att man kan svarva den. Ring random trädgårdsmaskinmånglare och ställ frågan. Min helt okvalifiverade gissning är att det inte är speciellt dyrt, så länge du slipper byta grejjor.
 
Så nu har man väl kanske gjort bort sig... Men som det ser ut nu så blir det en Toro Greenmaster 3000 som enl säljaren har slitna knivar.
 
Jag har ca 6000kvm men bara några tusen som vi klipper
och där duger det fint med en stiga villa 14 hydrostatisk. Men hydrostatisk tycker jag är ett måste.
Man reglerar fram back med "gas"pedalen, har man många start stopp buskar där man måste köra fram o tillbaka så satsa på hydrostatisk maskin men en proffs variant blir dyr.

Kolla den här guiden http://www.grasklipparguiden.nu/kopguide/
 
Redigerat:
Röd Toro Greensmaster 3000 gräsklippare i ett garage som behöver nya däck och service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu står det en sån här i garaget. Nu måste jag bara hitta någon som kan ge den en riktig service och justering. Nya däck med lite mönster behöver den också....
 
  • Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.