undressed skrev:
Jag är på g att köpa just en JET 22-44 Oscillating Drum Sander ( Valsputs).
Gruvberget minns du vad du fick betala för maskinen med frakt från både Poolewood, och Axminster när du beställde?

Polewood skulle ha 158 GBP i frakt och Axminster 342 GBP i frakt så det rörde sig om mer än 2000 SEK dyrare i frakt från Axminster.
MEN, kolla igen med Axminster, de kan ha bytt fraktbolag/ förhandlat så de är billigare idag. Däremot så var det inga problem med Polewood, maskinen var lite billigare där också.
 
En Hammer N4400 är en fin maskin, bra köp vill jag påstå. Felder och Hammer-bandsågarna är vad jag vet Italienska kvalitetsmaskiner tillverkade av en mycket stor fabrik, välbeprövade och stadiga. Har själv en Felder bandsåg. Ska man köra med så stor såghöjd skulle jag välja en maskin med bra bandstyrningar och spänningsindikator och ett brett blad så att man kan få optimal bandspänning så att bladet inte driver i sidled.

Precis som Pär säger, parallelliteten är ett litet bekymmer med 22-44 (och alla andra stora halvöppna putsar skulle jag tro) Jag brukar avverka väldigt lite och vänder arbetsstycket mellan varje körning, dvs ställer in någon 1/10 mm putsdjup, kör en vända och vänder på arbetsstycket och kör en vända till (utan att ändra höjdinställning), på så vis tar man ut parallelliteten, dvs skillnaden i höjd mellan inner- och yttersida.
 
Du har så rätt gruvberget angående 22-44. Som jag skrev innan så är 16-32 grymt bra på parallelliteten har för mig att Jet garanterar 1/10 mm.

Pär
 
Jag har även tittat på bandsågar från Startrite 502E och 401E / 401 S.
Dessa har ju lite mindre motorstyrka än Hammern men en skärhöjd som är högre. Så funderar på någon av dessa eller en N4400.
Jag skall mestadels såga faner eller de är orsaken till att köpa just denna bandsågen.
http://www.startrite.co.uk/index.php?section=prodlist&cat=94&sef=Industrial Bandsaws

Har även kollat lite på de mindre valsputsarna från Jet, dock så verkar de som att den större med just OSC känns som ett bra val. Frakten från Polewood skulle hamna på 240GBP. Vet inte från Axminster ännu.
Vad tror ni är jag inte på rätt spår i val av maskiner eller bör jag kolla på några andra alternativ?
 
Kollade allt på den sidan för ett lite tag sedan men läste dock inte allt,

Fick pris från Axminster 308GBP så de är ju en viss skillnad 68GBP - kan man ju köpa något annat roligt för.
För fanersågning vill man ju slipa så lite som möjligt så bra blad r äju att föredra.
Jag hade tänkt såga allt från färdigt virke till stockar man kan komma över.

 
mattiasp skrev:
För fanersågning bör man ha ett bra bandsågsblad.
Tittar fortfrande på dina råd kring Hammern. Plågsamt.Vill så gärna ha ett sådant blad. Men jag måste alltså byta fjädern?

--- Mats ---
 
Redigerat:
Japp. Ny fjäder kommer att behövas. Du kommer inte att ångra dig.
 
en liten undran, varför inte köpa färdig fannér? Finns ju att tillgå i de flesta träslag
 
Man kanske tycker det är kul att göra allt själv. Har man gott om tid så varför inte. Och vill man ha 1mm och tjockare blir det svårt att hitta färdigt faner. Och i sverige är det svårt att bara köpa några enstaka blad, dom vill helst sälja hela buntar på 10-25m2 . Många gånger tycker jag färdigt faner är väldigt lite liv i.
Jag kan räkna upp många fler "varför man skall" såga eget faner.

Men nu måste jag jobba lite och det är faktiskt med köpe faner. Jag påpekade att faneret måste vara väldigt karakteristiskt för träslaget (flammlön) han skickade bilder på det bästa dom hade och det var som vanligt inte alls så speciellt bra men det funkar (kunden är informerad) och det är köpt hos en av sveriges största leverantör av faner.

Mvh Pär

Ps jag har jätte vacker sälg som jag skall såga upp som faner.
 
vart köper ni eran fabriksfärdiga faner?, kan ju vara bra att ha som backup till vissa projekt ibland.
 
googla kolla vad som finns i din närhet .
Kolla med lokala snickeri. om det är enstaka blad.
pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.