pär h skrev:
Det senaste året har jag tyvärr inte använt den så mycket för jag har kommit på en annan metod som passar mig bättre så jag kan ha glömt lite hur den beter sig men jag mins att den vibrerar/skakar.
Pär
Vet att jag inte är ensam om denna fråga....hur gör du istället?
 
Att göra större spånsughål ska jag verkligen testa, det låter som en bra lösning.

Jag har inte haft problem med vibrationer, jag har min maskin stående på små dubbellänkhjul och den står rätt så rangligt, men inga större problem. Som bredast har jag kört 400 mm och 0,4 mm i ett pass utan större problem, bara en massa dammansamlingar som vi nu vet beror på utsuget.
Däremot har jag överspänt matarbandet, den får tydligen inte slira det minsta. Vet inte om det har betydelse för vibrationer?
 
Jag är verkligen ledsen Daniel och alla andra men man slipper inte slipningen.
Det stora skälet till att jag köpte en valsputs var att jag skulle slipa bort all faner tejp. För det är så drygt och tidsödande att göra det med slipmaskin eller blöta och sickla bort det. I dag så kantlimar jag allt, jag limmar alltså ihop faner bladen så dom håller ihop så då behövs det inte slipas lika mycket efter som jag inte använder faner tejp.
Så jag har inte kommit på någon världs revolutionerande uppfinning

Pär
 
Hur håller du ihop faneren när du kantlimmar dem? Det normala är väl att tejpa-vika dubbelt-limma-vika tillbaka? Kan man göra det med vanlig maskeringstejp? Hur tunna faner kan du kantlimma?
 
Jag gör som du skriver tänkte bara att själva till väga gångs sättet inte var relevant. Använder vanlig maskerings tejp,blå maskeringstejp eller den mjölkiga plast tejpen av ett speciellt märke kommer inte vad den kallas för beror lite på vad det är för typ av träslag. Oftast använder jag vanlig 0.6 faner.

Pär
 
Tusan, här har man med seriösa möbelsnickare att göra. Kan ni inte starta en "fanér-tråd" förresten? Är väldigt nyfiken på hur fanering går till.
 
Det var väldigt intressant information. Jag trodde inte att man kunde kantlimma så tunn faner. I så fall kommer jag inte att få några större problem med egentillverkad faner, där jag gärna håller mig kring 1,5-2 mm.
 
Jobbet som krävde inköp av valsputsen blev inställt, tyvärr. Dock hade jag ställt in mig tillökningen i maskinfamiljen, så för att hålla ekonomin i schack så blir det till att bygga en egen. Det är det många som gjort med lyckat resultat. Det finns dock 2 varianter och tänkte lyfta frågan här om någon har erfarenhet varianten med sliprullen undertill?
 
  • 6645054-0-large.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dust_collection-b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den tid det tar för dig att bygga något sådant fint som den gröna maskinen. Kan du löneslava lite och köpa något bättre.

Skämt åsido så dom två maskinerna gör i och för sig samma jobb att slipa. Men det är faktiskt två olika maskiner den övre riktar och slipar plant. Den gröna som jag sett på you tube är som en plan hyvel du gör saker parallella.
Så tyvärr får du bestämma vad du vill slipa eller egentligen inte för båda fyller en bra funktion så du måste skaffa båda!

Men om du nu vill (läs måste pga av ekonomin) bygga en så skulle jag nog göra den övre

För övrigt för att få ett lyckat resultat på en valsputs av den gröna modellen så är en konstant matning av det man slipar ett måste. Stannar man till det minsta så har man en synlig grop och det är väldigt lätt hänt. Om man tex byter hand för matningen blir det lätt ett micro stopp och det kan räcka för att det skall bli synligt. Jag är ledsen mattias men det blir nog till att spara till en Jet och bygga den övre moddellen. Fast vi har ju set vad du kan göra så skam den som ger sig tänker på din fina cyklon.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Tack för inputen Pär... Ja med en sån hemmabyggd maskin så får man verkligen ta lite i taget med tanke på att man manuellt puttar på material och på så sätt minska risken för att gräva gropar.
Självklart hade jag gärna velat ha en riktig valsputs men... ja, det är inte ekonomiskt försvarbart för tillfället. Får hålla tummarna att ngt projekt ligger runt hörnet
 
Jag är på g att köpa just en JET 22-44 Oscillating Drum Sander ( Valsputs).
Gruvberget minns du vad du fick betala för maskinen med frakt från både Poolewood, och Axminster när du beställde?

Har köpt en del tidigare från england men då bara smågrejer som skruvdragare som inte är så stora.
Har även funderingar kring att köpa en bandsåg för att såga faner med, vilken såghöjd är att föredra 30cm eller mer/mindre???
Någon som vet några bra bandsågsblad för detta, dock ej sagt ännu för vilken maskin men ev en hammer n4400 kanske.
 
Jag fick ett billigare total pris från poolewood än axminster på en Jet 22-44 osc. Kommer ej ihåg summan.

Angående bandsågs höjd så om din såg bara klarar av 30 cm så blir det super jag menar klarar den bara det så vad har man för val. Vist så kan man köpa en jätte bandsåg i fall man skulle hitta någon kraftig ek eller annat roligt. Efter som du tänker köpa en vals puts så har inte bladen lika stor betydelse.

Pär
 
Hade tänkt mig att få faner som är mellan 1mm till 2mm när de är putsat och klart.
Så en Jet 22-44 osc med en N4400 känns som en bra kombo.
Tro dock att 30cm såghöjd kommer att räcka till för de mesta som jag kommer såga men man vet ju aldrig ifall de är lagom eller för lite, efter som jag skall köpa en såg så vill jag inte köpa en nu och sedan komma på att de skulle vara bättre med en lite större om ett år eller så.

Pär hur tycker du att Jetén fungerar har bara sett videos och läst lite om den vilket verkar för ändamålet väldigt lämplig och har ett hanterbart pris, beroende på frakt kostnaden från UK.

Några tips angående valet av slippapper, osv?
Är de värt de extra för osc gentemot den vanliga? skall man tro de videos som finns ute så är de att föredra.
 
Svar ja det är värt en osc om man väljer 22-44. Men om man vill ha väldigt bra parallellitet så är 16-32 bättre. Har ägt en sådan själv. Jag har min 22-44osc på hjul och det är inge bra för den måste stå stadigt annars blir det vågigt när man använder osc. Utan osc går det bra då slipar den förträffligt bra. Papper är tror jag blir billigast när du köper maskinen.

Om inte 30 cm räcker får man väll klyva stocken först. Det är det jag menar har man bara 30 cm så har man då får faneret bli så.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.