thomasx skrev:
INtressant fundering. Det där måste vara reglerat i lag, eftersom du inte är avtalspart med försäkringsbolaget. Så det är vad som står i lagen som gäller. Jag tvivlar på att lagen skulle ge försäkringsbolaget en ensidig rättighet att avgöra hur en skada ska regleras.
Skulle vara bra att veta. Känns som man har dåligt förhandlingsläge när man inte vet. De som däremot jobbar med detta hela dagarna vet så klart hur de ska göra.
 
Redigerat:
De verkstäder som försäkringsbolagen nyttjar har rejäla priser...

Jag lämnade in bilen på en sån verkstad för ett par år sen (hade förhoppning om att det skulle gå på försäkringen men det gjorde det inte).

Nytt avgassystem från katalysatorn och bakåt (ingen ny kat alltså)
Ny värmesköld ovanför bakre ljuddämparen
Två nya bakdäck

18 000.

Och då hade de inte riktat allt som blivit krokigt ens. Eftersom vi skulle iväg på campingsemester (och nu hade blivit en vecka försenade) så orkade jag inte tjafsa.
 
Nerre skrev:
De verkstäder som försäkringsbolagen nyttjar har rejäla priser...

Jag lämnade in bilen på en sån verkstad för ett par år sen (hade förhoppning om att det skulle gå på försäkringen men det gjorde det inte).

Nytt avgassystem från katalysatorn och bakåt (ingen ny kat alltså)
Ny värmesköld ovanför bakre ljuddämparen
Två nya bakdäck

18 000.

Och då hade de inte riktat allt som blivit krokigt ens. Eftersom vi skulle iväg på campingsemester (och nu hade blivit en vecka försenade) så orkade jag inte tjafsa.
Ja otroligt höga priser.
 
Nej det tror jag inte dom kan, det är ju skadeståndslagen som gäller. Deras försäkringstagare har skadat din bil, du har rätt till ersättning, om du vill ha kontant ersättning ska du kunna få det.
För ett par år sen försökte en lastbil ta sig in i baksätet på min halvförsäkrade Jagga utan att öppna dörren, det gick såklart inte så bra.
Reparationskostnaden beräknades till ungefär samma belopp som bilens värde. Efter lite förhandlande slutade det med att jag fick inlösenbeloppet minus ca 5% och jag behöll bilen.
Dom kan inte tvinga dig att lämna ifrån dig bilen och du har rätt till ersättning.
Om du vill ha pengar och fixa bilen själv så stå på dig. Men vänta med det kravet tills ni är överens om värderingen.
 
  • Gilla
jimmy s
  • Laddar…
Men man kan väl knappast ha rätten på sin sida att både kräva full ersättning för värdet på bilen, och att få behålla den. Bilen kan trots allt ha ett restvärde, och har försäkringsbolaget ersatt bilens värde bör de var de som har rätt till själva bilen. I ditt fall gissar jag att det var för att du skulle få behålla bilen som ersättningen minskades med 5%!?
 
Ja, så var det. 5% verkar vara ett schablonvärde som används för "skrotet", jag har fått samma deal vid ett annat ärende också.
 
KnockOnWood skrev:
Va, stjäls det så mycket kylskåp :wow:

Fast det var kanske inte så du menade ;)
Nja. Jag skriver att företagen gör grymma pengar på fåniga försäkringar, liksom för kylskåp och dylikt. Dvs kylskåpsfrsäkringar är också fåniga (och vinstdrivande). Så jag kan faktiskt inte utläsa en semantisk felsyftning i detta fall.
 
Nu när pengarna finns på mitt konto så kan jag berätta hur det gick.

If skickade vidare detta till inlösningsavdelningen, lät inte bra tyckte jag.

Fick prata med en helt okej människa där och budet var så klart väldigt lågt från början med efter en "hård" förhandling så var budet på en vettig nivå.
Då tyckte jag att budet var okej och att jag ville ha kvar bilen för att laga den själv. Då blev det lite svårare. Han sa att det hade sin fulla rätt att lösa bilen mot en summa och det stod klart i avtalet.
Min respons på det var att vi inte hade något avtal och det löste frågan.

När jag hämtade bilen hos Berners som gjort kostnadsberäkningen så trodde de inte på mig att jag fick behålla bilen och få ersättning för det var tydligen svårt numera att få den dealen hos försäkringsbolagen.

Det som jag tror avgjorde var att jag inte hade något avtal med försäkringsbolaget, som danne_08 påpekade.

Nu skall bilen lagas, kommer med ett avslutande inlägg när den är klart för att stänga säcken.

Återigen tack till alla duktiga människor här på detta forum!
 
  • Gilla
thomasx och 2 till
  • Laddar…
Ett skäl till att de inte gillar att man får bilen för reparation, är att tidigare kunde bolagen sälja de inlösta bilarna till mindre verkstäder som reparerade upp dem. Då upptäckte bolagen en märklig korrelation mellan stulna bilar som återfanns med ex, en saknad dörr, och det geografiska läget för en dylik verkstad som just köpt en bil med krockad dörr...
 
Vad skönt att det löste sig på ett bra sätt för dig. Drog bolaget av ungefär 5% på inlösenbeloppet när du behöll bilen?
 
Det är mycket ovanligt att man får behålla bilen och få ersättning.
Ännu ovanligare att man får reparera själv.
Det beror på att bilen blir farlig om du reparerar själv. Givetvis beroende på skador.
Men hur många kan hemma i garaget skarva stolpar rätt? Kontrollera så att allt är rakt? Se till så att det inte är spänningar så rutan spricker?
Det finns instruktioner hur och var skarvar i plåten får göras. Kunskap om din bils deformation soner behövs. Jag skulle inte vilja få in en motor i kupén vid kollision eller att a eller b-stolpen slår in i bilen som en klubba pga felaktig lagning.
Bilen ska utan förbehåll genomgå en kontroll inblandade den tas i trafik igen om man gör det själv. Detta pga att annars kan man helförsäkra bilen igen och hävda att skador man inte fixar kommer från nya krocken och propsa på inlösen.
 
Mattias Axelsson skrev:
Det är mycket ovanligt att man får behålla bilen och få ersättning.
Ännu ovanligare att man får reparera själv. Det beror på att bilen blir farlig om du reparerar själv.
Alternativet att reparera själv har dock inte framförts här tidigare.
 
Henri skrev:
Alternativet att reparera själv har dock inte framförts här tidigare.
Nej det stod lagas iof. Att lämna in bilen på lagning brukar inte bli en bra affär. Försäkringsbolagen har oftast en rabbaterad timpenning.
Är det mindre skador kan man ju välja att inte åtgärda allt dock o då kan det bli billigare om man ändå ska behålla bilen.
 
Försäkringsbolagen har INTE nån rabatt hos verkstäderna... Eller möjligen har de rabetterad timpenning, men verkstäderna saltar timmarna rätt bra. I alla fall det jag sett.

Men kanske man tycker att det är värt att lägga lite pengar själv utöver det försäkringsbolaget betalat, det blir ju en livslängdsförlängande renovering av bilen, vissa grejer hade man kanske redan tänkt göra ändå.
 
danne_08 skrev:
Vad skönt att det löste sig på ett bra sätt för dig. Drog bolaget av ungefär 5% på inlösenbeloppet när du behöll bilen?
Blev inget avdrag för att jag fick behålla bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.