Om du skall ha kamin och vattenburen golvvärme så kolla på vattenmantlade kaminer. Du kommer inte kunna elda länge innan det blir för varmt annars med tanke på hur välisolerat det är.
 
johanpelle skrev:
Gratis varmvatten?? Köper du de dyra solpanelerna gratis? Du kanske tom. tar banklån för 5-6% ränta för att köpa dom. Du ska ha en väldigt stor varmvattenförbrukning under varma soliga för att bara få investeringen betald. Nordenberedaren för 32000 kan vara en bättre investering för varmvattnet. Kan också kompletteras för att ge värme.
Få vill nog ha en lågbudgetlösning som luft-vattenpump i ett nybyingge. Samma gäller där, billiga pumpar ger mer problem än värme. .Kvalitet som Nibe CTC eller Daikin kostar en hel del med styrning och alla tillbehör.

Du läser som du vill. Naturligtvis menar jag gratis varmvatten efter att installationen är klar, och för att vara petig så har jag då bortsett från kostnaden för själva vattnet.
Med energibehovet i ett så välisolerat hus så tar det för lång tid att räkna hem en nibe eller ctc..Kanske är den minsta av deras pumpar dessutom för stor. Till och med i mitt lilla oisolerade hus från -51 är det svårt att få ihop kalkylen med dessa fina pumpar. Menar du på allvar att om man inte väljer just något av dessa fabrikat så köper man skräp? Daikin har dykt upp som ett alternativ i senaste inlägget ser jag. Kanske finns det ännu fler som kan fungera. ;) Solpaneler tar också tid att tjäna in, men de har också lång livslängd och känslan av just gratis och miljövänligt varmvatten till barnens lekbassäng på sommaren kanske inte är är helt fel.
 
Mikael_L
momin skrev:
Om vi nu kör på detta, vad behövs då för att få ett komplett kit så att säga?
Slangen är ju given :) och sedan speciella skenor för att fixera den.

Skall man använnda sig av olika dimensioner, alltså grövre i bottenplattan och lite tunnare i bjälklaget eller samma genom hela huset?

Villket CC är vanligast och ger jämnast värmefördelning på golvytan VS åtgång av slang (kostnad), 150, 160, 170 ?

Hur många slingor bör man dela upp det hela i ?
Bottenplan består av hall ca 9m², kök ca 21m², matsal/TV rum ca 58m², gäst/kontors rum 12m², WC Ca 5m² och tvättstuga/groventre Ca 10m².

Plan 2 har allrum Ca 23m², 2 sovrum på 13.5m² vardera, WC/Badrum Ca 9m², master bedroom inkl dressingroom på ca 20m².

Om jag inte har läst mig till helt fel information så bör man inte göra varje slinga för lång då motståndet kan bli för högt, sant eller falskt ?
Vi fick hela golvvärmepaketet designat och framräknat av leverantören. Med läggningsanvisning och allt. Mycket smidigt.

I vårt fall blev det 17mm slang, slingor i 60-70 meter längd, en som blev 35m.
Alla slingor låg på cc 300mm utom vid ytterväggar där cc200 gällde. Dom dimensionerade efter effektbehov och solläge, så zonen med cc200 blev bredare mot husets norrsida.
Dom dimensionerade även framledningstemp, tryckfall och grundinställning av fördelaren.

Så kolla först och främst om en sådan tjänst kanske ingår ifall du beställer komplett paket eller annars vad det kostar. Det var nämligen värt ganska mycket, kändes det som när jag väl skulle lägga ut alla 350 meter slang.

Jag tror jag har det hela som PDF, om du PM'ar mig din email kan jag skicka det, så får du se ett exempel på hur det ser ut.
 
Tackar för informationen och ett PM är skickat till dig Mikael_L

Kan man bara editera det SENASTE inlägget man gjort i en tråd ??

Storleken på huset har växt en aning, delvis pga anpassning till byggsystemet som huset kommer byggas med.
Så storleken är nu mera 227m², fördelat på 132.25m² på entreplan samt 94.75m² på andra planet.


/momin
 
Redigerat:
Vad blev det momin?
 
  • Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.