momin skrev:
Ja de pumparna verkar inte gå av för hackor. :)
Länk till någon som säljer dem ?


/momin

Näe,tyvärr... Snubblade över dom härom dan så jag har inte kommit så långt.
Men jag upptäckte att dom ligger nästan grannar med mig så ja funderar att åka ner och titta.:)

//Charlie
 
Smedson skrev:
...för övrigt tycker jag att EVIHEAT verkar vara ett smart system,som kombinerar sol och bergvärme....
Så man behöver alltså kombinera de två dyraste värmesystem som finns till ett lågenergihus. Vari ligger då meningen med lågenergihus? Kanske slå till med vedanläggning också då om strömmen går? Hoppas bara EVI Heat gör bättre grejor nu än de direktkondenserande markvärmepumpar dom gjorde för några år sedan. De har i alla fall försvunnit från deras hemsida.
 
Såg bra ut när man läste på deras sida.
Men som med många andra så utmålar dom sig som bästa allternativet på marknaden.
Hade aldrig hört talas om dem tidigare, kanske för att de inte gjort bra ifrån sig tidigare ??

Well, man lär sig något nytt var dag. :)

/momin
 
Blir bästa att köra samma slang i hela huset. Angående åtgång och cc mått så är det nog olika beroend på tillverkare och storlek på slang.

Sen ska ni nog ha sovrum badrum och andra rum uppdelade. Hur långt man kan ha på en slinga beror på vad för system ni använder med det specar dom alltid.
 
johanpelle skrev:
Så man behöver alltså kombinera de två dyraste värmesystem som finns till ett lågenergihus. Vari ligger då meningen med lågenergihus? Kanske slå till med vedanläggning också då om strömmen går? Hoppas bara EVI Heat gör bättre grejor nu än de direktkondenserande markvärmepumpar dom gjorde för några år sedan. De har i alla fall försvunnit från deras hemsida.
Så du menar att om man har bergvärme behöver man inte isolera väggarna alls?;)
Varför inte satsa på det bästa av flera världar? För mig handlar det inte bara om vad som är billigast utan mera en känsla,jag gillar tanken på att solen är med och värmer upp mitt hus,även om man kan diskutera hur pass mycket nytta det gör.

//Charlie
 
Mikael_L
Jag är fortfarande intresserad av en siffra på energibehov.
Utan den siffran är alla försök till kalkyler meningslösa.

Men utan att ha något mer att gå på än lite uppgufter om "lågenergihus" och 500mm tjocka väggar kan jag i alla redan nu misstänka att jag skulle avråda från bergvärmepump.
I alla fall om du vill nå breakeven på investeringen inom sisådär 50-70 år.
 
För värmepump finns det ingen anledning att titta på uddafabrikat. CTC och Nibe har fungerande produkter och en riktig syn på kunden. Värmepumpar kan gå sönder och då gäller det att man har köpt ett fabrikat där tillverkaren ställer upp för kunden även om återförsäljaren försvinner. Mikael L ger nog en riktig syn här. Bergvärme och lågenergihus i Skåne har inte betalat sig innan det är dags att byta pumpen. På många ställen i Skåne fungerar inte heller bergvärme pga. geologin. Eller bygg ett vanligt hus och minska risken för "sjuka hus" problem.
 
Redigerat:
johanpelle skrev:
För värmepump finns det ingen anledning att titta på uddafabrikat. CTC och Nibe har fungerande produkter och en riktig syn på kunden. Värmepumpar kan gå sönder och då gäller det att man har köpt ett fabrikat där tillverkaren ställer upp för kunden även om återförsäljaren försvinner. Mikael L ger nog en riktig syn här. Bergvärme och lågenergihus i Skåne har inte betalat sig innan det är dags att byta pumpen. På många ställen i Skåne fungerar inte heller bergvärme pga. geologin. Eller bygg ett vanligt hus och minska risken för "sjuka hus" problem.
Dyra pumpar skall det vara, gärna gammalt beprövat byggsätt och för guds skull inte solpaneler.... :)

Jag skulle kunna tänka mig att en ganska liten luft/vatten värmepump (finns säkert mindre och billigare än ovan nämnda) kombinerad med solpaneler och ack-tank skulle vara ett bra system. Inte så dyrt som bergvärme men gratis varmvatten och lite hjälp med uppvärmning halva året med solen, andra halvåret fixar värmepumpen och blir det några riktigt kalla dagar så löser en elpatron i tanken det problemet. Och varför skulle solvärme kosta 100.000:-? Men jag är inte expert förstås. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag är fortfarande intresserad av en siffra på energibehov.
Utan den siffran är alla försök till kalkyler meningslösa.

Men utan att ha något mer att gå på än lite uppgufter om "lågenergihus" och 500mm tjocka väggar kan jag i alla redan nu misstänka att jag skulle avråda från bergvärmepump.
I alla fall om du vill nå breakeven på investeringen inom sisådär 50-70 år.
Hej Mikael !

Bergvärme kan jag inte direkt påstå att jag nämnt i något sammanhang i denna tråden,
inte mer än i mitt initiala inlägg och då endast som en fråga (fråga 3). ;)

Det är för övrigt just sådana här inlägg som jag vill läsa då man snabbt märker att man har missat en del i hela kedjan. --> Energibehovs kalkyler som du efterfrågar.

Så mitt svar är, NEJ det har jag ingen.
Kan man räkna ut det själv eller måste man skicka ritningar osv till något institut för att få hjälp med det ?

Om man på ett hyfsat smidigt sätt kan göra det själv så undrar jag också vad jag ska ha med för faktorer fö att få ett någorlunda precist resultat ?

U-värden på väggar, grund har vi samt fönster.
Öppen spis/kamin kommer att finnas.

Ca 2.8-3 meter i takhöjd på entreplan förutom i köket där det kommer sänkas ner till ca 2.6 meter och 2.6 på våning 2.

Planlösningen är väldigt öppen på entreplan, matsal/Tv rum som står för närmare 60m² och räknar man med köket som bara skiljs av med en köksbänk så är det ytterliggare 22m². resten är fördelat på groventre, WC gästrum/kontor som ligger nordlig/nordvästlig
riktning.

Är det nått mer som bör tas i akt?

Sen vill jag bara tillägga att golvvärmen finns där enbart av komfortabla skäl och antagligen aldrig kommer betala sig.
Den delen bör ju gå att helt stänga av under 4-6 månader av året iaf för att inte belasta ekonomin mer än nödvändigt.

Sen är vi ju bara 2 personer just nu, men räknar med att vara 4-5 inom 5-6 år och man vill ju inte att underverken :wow: man skapar ska krypa runt på kalla golv. q(;^;)p

/momin
 
Mikael_L
momin skrev:
Energibehovs kalkyler som du efterfrågar.

Så mitt svar är, NEJ det har jag ingen.
Kan man räkna ut det själv eller måste man skicka ritningar osv till något institut för att få hjälp med det ?

Om man på ett hyfsat smidigt sätt kan göra det själv så undrar jag också vad jag ska ha med för faktorer fö att få ett någorlunda precist resultat ?
Den här använde jag till vårt blivande hus.
http://www.energiberakning.se/
Och byggnadsnämnden godkände i alla fall kalkylen utan anmärkningar. :)
 
Ok, tackar för länken. :)
Får kika närmare på det när jag kommer hem från jobbet i morgon.


/momin
 
Det finns även ett program ifrån Isover: Isover 3, vilket kräver licens, jag har
för mig att det går att köra som demo-licens, med nackdelen att
utskriftsfunktionenresultatet är blockerad.
-Men en skärmdump går ju alltid att skriva ut... ;)
 
Mikael_L
Du måste börja med att kolla vilken årligt uppvärmningsbehov du har.
Sen kan du ställa olika alternativ mot varandra.

Som jag hittills har läst mig till så snackar vi om ett iofs relativt stort hus, men mycket välisolerat nere i Skåne.
Det är inte helt omöjligt att ni har så lite som 5000 kWh/år.

Sätter ni in el-element i hela huset för en inst-kostnad på 15' och ställer det mot t.ex. en bergvärmeinst, som kostar inkl golvvärmeslingor och allt 200'

Om sen pumpen klarar COP4 så kan er årliga elräkning för el-elementen minskas från 10' till 2,5 '
Då tar det 27 år innan ni "tjänat" in mellanskillnaden.
Lägg sen till kapitalbindningskostnad, så är det snarare 40 år.
Under 40 år så hinner kompressorn i pumpen gå sönder 3 gggr, samt i slutet byter man hela pumpen, så lägg till ytterligare 60', så går kalkylen ihop först om 55 år.

Så min åsikt är, har ni väldigt väl isolerat, välj direktverkande el, det blir billigast.

(OBS, kalkylen är givetvis inte seriöst korrekt, men något åt det hållet går det ju)

I slutändan blir valet en kombination av ekonomi, trivsel, hantering, religion osv.
Men börja med att uppskatta husets värmebehov och gärna även varmvattenbehovet (hur många i huset duschar, och hur länge, något stort spa, osv).
Så ska du nog till sist få rätt mycket råd och åsikter från forumet, råd som är sprungna ur allt mellan ekonomi och religion.


Själv har jag helt kallt räknat på trivsel och valt golvvärme, räknat på ekonomi och valt frånluftsvärmepump.
Sen funderas det lite på en mysig braskamin = trivsel (+lite ekonomi) , men funderar samtidigt på att hoppa braskaminen = hantering och har så har vi köpt en acc-tank med solslinga för framtida solvärmeinst = religion.
 
Redigerat:
Magnus_Andersson skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att en ganska liten luft/vatten värmepump (finns säkert mindre och billigare än ovan nämnda) kombinerad med solpaneler och ack-tank skulle vara ett bra system. Inte så dyrt som bergvärme men gratis varmvatten och lite hjälp med uppvärmning halva året med solen, andra halvåret fixar värmepumpen och blir det några riktigt kalla dagar så löser en elpatron i tanken det problemet. Och varför skulle solvärme kosta 100.000:-? Men jag är inte expert förstås. :)
Gratis varmvatten?? Köper du de dyra solpanelerna gratis? Du kanske tom. tar banklån för 5-6% ränta för att köpa dom. Du ska ha en väldigt stor varmvattenförbrukning under varma soliga för att bara få investeringen betald. Nordenberedaren för 32000 kan vara en bättre investering för varmvattnet. Kan också kompletteras för att ge värme.
Få vill nog ha en lågbudgetlösning som luft-vattenpump i ett nybyingge. Samma gäller där, billiga pumpar ger mer problem än värme. .Kvalitet som Nibe CTC eller Daikin kostar en hel del med styrning och alla tillbehör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.