Begrunda det Thomasx skrev om slagskruvdragare.

Mina skruvdragare har helt blivit undanskuffade så jag kör en 18 v slagskruvdragare när styrkan behövs annars hänger oftast en liten 10.8v slagskruvdragare i hölstret på bältet.

Alla brukar fingra o testa slagskruvdragarna. Enda nackdelen är ljudet men jag kör alltid med kåpor så mig kvittar det.

Skruvdragarna användes mest till förborrning o enklare borrjobb. Så har du någon fungerande annan skruvdragare så gå ut o testa.

Annars gillar jag själv Panasonics skruvdragare, lite udda men väldigt sköna o gedigna
 
När man "talar om trollen".
Denna låg i lådan idag, så nu vet ni vilken som erbjuds här.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1347133568.173474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andy78 skrev:
"En grundregel är att om Maxi säljer en skruvdragare är den troligen skit."
Vad menar du om man köper samma skruvdragare någon annanstans så är den bättre?
Eller hur tänker du nu?
Nej jag menar att en modell Maxi tycker är billig nog att sälja inte är bra. Sen var du väljer att köpa den spelar ingen roll.
Ja jag är medveten om att det kan finnas undantag men som jag skrev "grundregeln är"
Sen har jag troligen högre krav än de flesta hemmapulare då jag ALDRIG skulle köpa ett verktyg på t.ex Biltema, än mindre Maxi.
Samtidigt har man inte samma krav duger säkert verktyg både från Biltema eller Maxi.
 
Fast en blå bosch på maxi är ju samma maskin som om du köper den i en proffsbutik för dubbla priset...

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Mikael_L
Men även blå bosch har ju en allra enklaste modell som instegsmodell, som har en bra bit kvar upp till de bästa från bosch.

Nu kan jag ju inte bosch modellprogram, så om denna från ICA är en sådan vet jag inte.
 
ullberg
Mikael_L skrev:
Men även blå bosch har ju en allra enklaste modell som instegsmodell, som har en bra bit kvar upp till de bästa från bosch.

Nu kan jag ju inte bosch modellprogram, så om denna från ICA är en sådan vet jag inte.
Jo det är den, de som heter -2 på slutet är de enklaste blå, men de är fortfarande blå och därmed bättre än grönt (och mycket annat). För det mesta fullt tillräckligt men inte i toppskiktet bland proffsverktyg direkt, dock väldigt bra prissatt, så skulle jag köpa något nytt idag skulle den nog ligga väldigt bra till.

/U - som gått från Boschman till makitadito...
 
Mikael_L
Jag tänkte mest på att uno83 skrev "...samma maskin som om du köper den i en proffsbutik för dubbla priset..."

Och då tänkte jag att den dubbelt så dyra på Beijers bygg kanske helt enkelt inte är samma maskin.
Och att samma maskin på Beijer "bara" är kanske 500:- dyrare.

Jag tror alltså att boschen från ICA Maxi är ett bra köp, men inte att det är halva priset, och inte heller att man får den bästa maskinen som bosch har att erbjuda.
 
ullberg
Mikael_L skrev:
Jag tänkte mest på att uno83 skrev "...samma maskin som om du köper den i en proffsbutik för dubbla priset..."

Och då tänkte jag att den dubbelt så dyra på Beijers bygg kanske helt enkelt inte är samma maskin.
Och att samma maskin på Beijer "bara" är kanske 500:- dyrare.

Jag tror alltså att boschen från ICA Maxi är ett bra köp, men inte att det är halva priset, och inte heller att man får den bästa maskinen som bosch har att erbjuda.
Japp, jag fattade det, jag ville bara klargöra hur det var med den aktuella modellen och sedan stämma in i din åsikt om att det är ett bra köp, men det kanske blev lite vänt "mot" dig...

/U
 
Självklart finns deras olika nivåer inom blå bosch också. Vänder mig bara mot att det skulle vara skit bara för att det är på maxi. Samma modell säljs definitivt även på mer respekterade ställen. Det är ju kanon om maxi kunnat få bra pris genom att köpa stora volymer. Exakt samma paket kostar över 2100 på toolstop.
Maxi (åtminstone botkyrka) har även dewalt dw777 för 2999, billigare än jag sett på andra ställen, inklusive toolstop.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Mikael_L
@ullberg; Ingen fara, inte som jag uppfattade det iaf. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
uno83 skrev:
Det är ju kanon om maxi kunnat få bra pris genom att köpa stora volymer.
Ja helt klart är det inköpsvolymen som spelar in. Tänk ändå vad många skruvdragare säljaren får iväg på ett bräde, när ICA Maxi köper in ett parti till alla butiker.
Svensken är kanske lite rolig på det viset. Alla ska ha en fin skruvdragare hemma, om den så endast ska användas varannat år för att sätta upp en tavla eller skruva fast ett handtag på en kökslucka som lossnat lite. :)
 
Makita kommer att köra en höstkampanj i fackhandeln med start om en vecka ungefär med bra priser på vissa maskiner.
 
Mikael_L
Om jag ska rekommendera en skruvdragare så blir det väl (alltid) den senast köpta, för den är man väl alltid mest nöjd med? ;)


Jag råkade köpa en Hitachi DSFL och väl hemma upptäckte jag att den inte hade självlåsande chuck (vid åtdragningen - autolock) vilket jag egentligen hade tänkt mig.
Jag dryftade saken på forumet (fortfarande med möjlighet att återlämna maskinen).

Skalman körde sitt numera klassiska tips (+ åsikter)
skalman1 skrev:
Jag antar att Hitachin är modellen DSFL, vilket är Hitachis absoluta bottenskrap.
Grunddesignen har hängt med sedan NiCd batterierna var moderna.

Duger väl till enklare jobb och är ju fortfarande bättre än grön bosch och liknande.
....

...
Men eftersom du har prisnivån 2-3000kr så gör jag väl som jag alltid gör då, föreslår Hitachi DS14DSAL.
Stark, lätt, välbalanserad och allmänt skön att använda.
...
Jag föll för detta, och har nu ganska länge varit en jättenöjd användare av en DS14DSAL från toolab.se

Jag sökte (ungefär i denna prioritetsordning):
Lätt maskin.
Allround, dvs ganska stark (inte starkast, minst, störst, kortast, lättast osv)
Liten maskin (så man kommer åt så ofta som möjligt, men som sagt,inte minst)
Li-ION-batterier.
Bälteskrok, belysning, autolock-chuck.
13mm chuck

Allt infriades, samt att jag tycker den har skönt handtag och är välbalanserad.
Plötsligt fick alla mina tre tidigare skruvdragare bara ligga undanlagda, ingen av dom känns rolig att ta fram idag.


edit:
Min gamla Hitachi DS12DVB2 som är en riktigt dyr proffsmaskin (dyrare än DSAL) är nog aningens starkare än den nya DSAL, men i övrigt en sorglig förlorare i precis alla andra grenar.
Så utvecklingen verkar alltså gå framåt i skruvdragarträsket.

edit2:
Jag har även ett gott öga till både Makita och Panasonic, men ingen egentlig erfarenhet av deras modeller. Jag har bara klämt och känt lite i butik och hört vad andra tycker.
Men där verkar priset bli en del högre.
Sen skulle jag verkligen inte vara främmande för att köpa en blå bosch, dom verkar vara ganska trevliga i den här senaste generationen, och vettigt prissatta.
 
Redigerat:
Bubblaren skrev:
Nej jag menar att en modell Maxi tycker är billig nog att sälja inte är bra. Sen var du väljer att köpa den spelar ingen roll.
Ja jag är medveten om att det kan finnas undantag men som jag skrev "grundregeln är"
Sen har jag troligen högre krav än de flesta hemmapulare då jag ALDRIG skulle köpa ett verktyg på t.ex Biltema, än mindre Maxi.
Samtidigt har man inte samma krav duger säkert verktyg både från Biltema eller Maxi.
Tycker nog att det är lite konstigt resonerat. För den insatte och krävande hemmafixaren så kan Maxi, Konsum, Biltema, Classe, ICA, Lidl osv vara fantastiska ställen att göra fynd på.
Men det kräver naturligtvis att man är påläst och absolut inte kräver någon form av hjälp av personalen.
Om man dissar Boschen på Maxi bara för att den säljs på Maxi så har man inte rätt kunskap och bör därför hellre gå till tex Beijer och handla dyyyyrt.
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 3 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Tycker nog att det är lite konstigt resonerat. För den insatte och krävande hemmafixaren så kan Maxi, Konsum, Biltema, Classe, ICA, Lidl osv vara fantastiska ställen att göra fynd på.
Men det kräver naturligtvis att man är påläst och absolut inte kräver någon form av hjälp av personalen.
Om man dissar Boschen på Maxi bara för att den säljs på Maxi så har man inte rätt kunskap och bör därför hellre gå till tex Beijer och handla dyyyyrt.
Uppenbarligen har jag högre krav på mina verktyg än "den insatte och krävande hemmafixaren". Sen har jag aldrig sagt att det kan vara ok grejer. Det beror ju på hur mycket man använder verktygen och vilka krav man ställer på dom.
Sen är jag så insatt att jag inte skulle handla hos någon av de stora drakarna (Beijer, Tools eller dyl.) heller då de är generellt för dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.