Jag behöver en kompressor.. Ska ha den till att pumpa/kolla trycket i bildäcken, dra åt muttrarna för hjulen, använda verktyg som spik-/häftpistol, blåsa luft och ev spruta färg. Vad behöver jag och vad för bra kompressorer finns det?

Har bland annat kikat på Biltemas och Julas;
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-17639/
http://www.jula.se/kompressor-50l-2200w-200017

Men är det här något att ha?

Vad använder ni för kompressorer för sådana här uppgifter och vad skulle ni valt om ni nu köpte ny??
 
Båda är säkert helt OK.
Till färgsprutan o mutterknacken behöver du en 50l tank minst MEN dom är långt ifrån mobila. (Biltema 58kg!)
Själv valde jag en billig mobil (25kg) 25l med 2,5hk som räcker långt för dina övriga uppdrag.
 
Det jag kan göra är att köpa en billigare och mindre otymplig (=mer mobil) för de lättare uppdragen och sedan en större för tyngre grejer. Är den för tung vill man inte kånka runt med den för "simpla" saker som att kolla lufttrycket i däcken.


Biltemas jag länkade är på 2.2kW, 25liters tank och väger 28kg, och kostar 2.600kr. Inte så jättemobil heller kanske? Stanley'n på Jula kostar 2.500kr, 2200W, 50 liters tank och väger 38kg.


Det känns som svåra val. Vad behövs minst för att fylla på luft i däcken, kolla däcktrycket och blåsa rent saker med tryckluft? Vad behövs ytterligare för att kunna använda spik-/häftpistol?

Något annat alternativ än de jag hittills länkat?

EDIT. Här hittade jag en kul sak!
http://www.harald-nyborg.se/kompressor-2-5hk-24l-stanley.html
 
Redigerat:
köpa en stor med längre slang så du kan pumpa däcken? :)

jag har en 200 liters från duab (röd billig italiensk sak för 6000:- ) man flyttar den inte men är otroligt nöjd med den.

den största fördelen med de större 2stegs eller vad det kallas (separat elmotor som driver kompressorn via rem) är ljudnivån. man kan i stort sett stå bredvid kompressorn utan att längta efter hörselskydd..

jag har även en liten billig från jula som man lätt ska kunna dra med sig, men den vill man inte vara i samma rum som när den går... och det är ju mest hela tiden även när man använder mindre verktyg som dyckertpistol etc.
 
Jo, det är ju ljudet på de där små.. :(

Bilen och en stor kompressor kommer att vara ca 25 meter ifrån varandra. Kan inte köra intill den med bilen.

Kommer ihåg när jag var liten så hade pappa en stor kompressor stående på tomten. Den drevs av en rem och den lät i princip ingenting!! Undra om det inte var något fel på den någonstans, för det kittlade i fingrarna (ström) när man tog på den.

Det här måste jag fundera igenom ordentligt.
 
Vet ju inte hur det ser ut men om det är möjligt så kan du ju dra fram ett luftuttag till någon plats närmare där bilen kommer stå.
 
Hittade denna på Duabhuset;
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=266

Enligt uppgift skall den inte låta sådär jättemycket? 74db är angivet.

Kan förstås göra iordning på tomten så jag kan köra bilen lite närmare. Men.. Eller förlängningsslangar med luftuttag mm.
 
kan tänka mig att man upplever ljudskillnaden med än vad specifikationerna anger, min remdrivna mullrar dovt medans min lilla direktdrivna mer tjuter piper och skär i öronen... man tror nästan den ska gå sönder hehe..

men ska du bara använda den till enklare uppgifter kommer du säkert klara dig med en liten... det gjorde jag i ungefär 2 veckor och sedan köpte jag den stora =)
 
Jag har dålig koll på kompressorer men har lite liknande funderingar. Denna nämns knappt alls i kompressortrådar: http://www.jula.se/kompressor-b480-10-50t-50l-3000w-200058

Den kanske är för dyr för att vara prisvärd? Eller är det något annat som talar emot denna? Trefas kan ju vara ett problem för vissa men många har väl åtminstonde ett uttag i garaget/carporten?
 
jac skrev:
Jag har dålig koll på kompressorer men har lite liknande funderingar. Denna nämns knappt alls i kompressortrådar: [länk]

Den kanske är för dyr för att vara prisvärd? Eller är det något annat som talar emot denna? Trefas kan ju vara ett problem för vissa men många har väl åtminstonde ett uttag i garaget/carporten?
tycker julas och biltemas "dyrare" kompressorer är för dyra, då beställer jag hellre en på nätet när det blir så pass mycket pengar. bättre prestanda för pengarna helt enkelt. duabhuset har ju varit bra men det finns säkert fler numer=)
 
sir_erken skrev:
Vet ju inte hur det ser ut men om det är möjligt så kan du ju dra fram ett luftuttag till någon plats närmare där bilen kommer stå.
En fråga på det här om jag nu väljer en mer kraftfull på 400V; hur långt ifrån kompressorn kan bilen stå, dvs hur långt kan jag dra en luftslang? Kom på förut att jag kunde göra iordning en annan plats åt bilen så den kom närmare kompressorn.
 
Redigerat:
A
Jag har en förlängningslang på 25 meter och en slangvinda på 15 meter. Tillsammans når jag hela tomten och kan blåsa ur vattenslangar på hösten, dra i franska träskruv med spärrskaftet, byta däck på bilen, spika med dyckerpistolen i hela huset.

Långa slangar till kompressorn is da shit.
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Här är en 400V kompressor, men ljudnivån är 78db. Vikten är 90kg vilket är ok då den skall stå på samma ställe. Är 78db hög ljudnivå för en kompressor på 400V?

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=260

bra-byggare skrev:
Jag har en förlängningslang på 25 meter och en slangvinda på 15 meter. Tillsammans når jag hela tomten och kan blåsa ur vattenslangar på hösten, dra i franska träskruv med spärrskaftet, byta däck på bilen, spika med dyckerpistolen i hela huset.

Långa slangar till kompressorn is da shit.
Då lutar det mer åt att jag skaffar en 400V kompressor. Men jag behöver lite tips och idéer om olika alternativ. Kan ni inte föreslå lite olika kompressorer som ni tycker är bra? Priset kanske kan vara mellan 5-7000kr, men huvudsaken är att den är ganska så tyst (eller inte alltför bullrig). :)

Och vilka märken som är trovärdiga
 
Redigerat:
Det finns ju massor på Blocket....måste det va en ny??
Vi köpte en 400L Atlas Copco för 2K.... stor o tung som ett as...160cm och en 150kg typ men hyffsat tyst...(y)

Har en kollega på jobbet som säljer en på blocket...fast det är ju lite långt o åka..
Eller i ditt län...

Själv köpte jag en ABAC 3Hp och 50L på Jula för några år sedan....lite högljudd (96dB), men duger till det jag behöver den till.....blev faktiskt mycket bättre effekt ut i tex mutterknackaren när jag skrotade originalslangen o satte dit en grövre....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.