AndersMalmgren skrev:
Om en beställare kommer med ett sådant krav så brukar jag föreslå att vi gör en förstudie för att ta fram ett kravdokument.



Visst det är din åsikt, men det är alltid i slutändan du som entreprenör att se till att kraven mellan kund och utövare är korrekta.
Jag anser mig själv vara en ganska erfaren hemmapulare och tom mina krav blir ibland missförstådda mellan mig och min entreprenör. Om de då istället bara hade dragit kraven en vända till så hade det inte varit ett problem. Det är ofta lättare att spackla väggen 95mm från början för att passa med dörrkarmen än att slipa ner från 110mm till 95mm (Real life exempel från min renovering).

Sedan håller jag med förgående talare om sunt förnuft, men det verkar som de flesta aktörer både i IT och byggbranschen helt saknar detta.
Det finns ett par skillnader. Många som beställer byggjobb vill helst bara betala 80-100 kr i timmen och är inte beredda att betala vad kompetenta hantverkare kostar. Hantverkare som pratar språket, där man minskar risken för missförstånd, vill man helst inte betala för.

Även om kunden är sådan att han/hon accepterar att betala omkring 400 kronor för jobbet så är man sällan beredd att betala för utredningar, jobbgenomgångar och beskrivningsunderlag etc. Utan anser att allt detta skall ingå som overhead i timpriset.
Det är bara att läsa här på BH så kommer du att se att detta är en ganska utbredd uppfattning.

I ditt fall har ni en timkostnad på 1000 kronor och fakturerar för varje timme ni gör förstudier och utredningar enbart för att lista ut kundens behov och önskemål.
Om detta hade varit en accepterad nivå eller företeelse även bland beställare av byggjobb hade det säkert sett annorlunda ut även i denna bransch.

När är "kraven mellan kund och utövare korrekta" ?? Och när ska man anse att entreprenören har tillsett att han/hon har säkerställt detta??

Om en entreprenör har specificerat enligt gängse bygg standard tillsammans med specifikation enligt normal branschstandard samt därtill berättat för kunden verbalt vad som kommer att göras, men om det samtidigt i kundens huvud finns det en helt annan bild så är det svårt att undvika missförstånd.
Detta är ju inte helt ovanligt att två personer pratar om samma sak men i deras sinnebilder ser dom helt olika saker, vilket då naturligtvis gör kunden besviken i slutändan.

Hur kan detta vara ett ensidigt ansvar hos entreprenören ??
Därav mitt påstående tidigare att man måste kräva en viss förmåga att förstå vad man beställer och kan inte bara lägga detta ansvar på entreprenören.
I din bransch är det väldigt vanligt att man sätter upp ett IT-system och sen rättar till och ordnar felaktigheter efteråt mot full betalning. Detta pga av att få beställare är kompetenta att argumentera mot dig som IT-leverantör som kan skylla på mjukvaran, hårdvaran, fel i versioner i kundens gamla system etc etc etc.
Och i din bransch betalar ofta kunden tusentals kronor för att ni skall rätta till felen..........................;)
 
IT = det som ALLTID fungerar om grundaren gjort RÄTT från början :)
Lite kul hur IT-träsket med deras horribla priser kom att inverka på en golvlists usla utseende dock :)
 
oceanis skrev:
Och i din bransch betalar ofta kunden tusentals kronor för att ni skall rätta till felen..........................;)
Det stämmer för resurskonsulting, mao att man sitter ute hos kund och jobbar per timme på deras system, då gör man ingen skillnad på buggar eller nya funktioner. Vid helhetsåtaganden (Som man mer kan jämföra med byggbranschen) så har man alltid avtal som styr support. Ofta ska vi fixa buggar gratis ganska lång tid efter att systemet är levererat. Men ibland förekommer också att om kunden har accepterat leveransen så kostar det att få buggar fixade.
 
Blindnit skrev:
IT = det som ALLTID fungerar om grundaren gjort RÄTT från början :)
Lite kul hur IT-träsket med deras horribla priser kom att inverka på en golvlists usla utseende dock :)
I just detta fall är det väl snarare ett yrkesstolthetsproblem än missat krav skulle jag säga, vilket är ett ännu större problem i båda branscher.
 
Om det finns "bugs" vid golvlisten kanske Anticimex kan fixa den så att den blir rätt :D :D
 
AndersMalmgren skrev:
I just detta fall är det väl snarare ett yrkesstolthetsproblem än missat krav skulle jag säga, vilket är ett ännu större problem i båda branscher.
Yrkesstoltheten har politikerna avskaffat.
De som har tillåtit hela den här karusellen med lönedumpning och krav på vinster.
(Nåja men i alla fall)

Vi bor i ett jävla skitsamhälle numera.
Inget ska kosta och allt ska ge vinst.

Då får man såna lister om man inte orkar göra det själv.
 
Om du hade fått en faktura på 10.000:- mer och det hade varit bygg arbetsplats i en vecka extra men listen hade suttit tätt mot väggen hade du varit nöjd då?

Han skulle naturligtvis ha satt listen bättre och dragit latex direkt
 
Blindnit skrev:
Yrkesstoltheten har politikerna avskaffat.
De som har tillåtit hela den här karusellen med lönedumpning och krav på vinster.
(Nåja men i alla fall)

Vi bor i ett jävla skitsamhälle numera.
Inget ska kosta och allt ska ge vinst.

Då får man såna lister om man inte orkar göra det själv.
Jag fick ganska lågt betalt av min senaste kund innan vi lyckades höja mitt arvodet, eftersom jag har lön relaterat på vad jag fakturerar så påverkade det även min slutgiltiga månadslön.

Jag laverade med samma yrkesstolthet som jag jag alltid gör, yrkesstolthet sitter inte i prislappen. Och eftersom kunden blev nöjd kunde vi öka arvodet vid nästa förhandling.
 
Otydlig beställare och en målare som inte ställde rätt motfrågor....båda måste lära sig för att slippa liknande...
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Otydlig beställare och en målare som inte ställde rätt motfrågor....båda måste lära sig för att slippa liknande...
Inga väggar är 100% raka så är det bara. Många verkar glömma att byggbranchen är ett hantverk. Sen att det ska se snyggt ut är en självklarhet för mig iaf.
 
Att känna yrkesstolthet är en sak men kräva att entreprenören ska bära ansvaret för att kunden får vad den behöver är en helt annan.

Exempel:
En helt novis person ringer en friluftsbutik och talar om att han ska ut med polarna och paddla kanot till helgen och behöver därför beställa en kanot. Säljaren tar alltså ansvar för att sälja och skicka hem en kanot till köparen. Senare visar det sig att mannen i fråga egentligen behövde en kajak, ska han då kunna reklamera köpet för att han inte vet skillnaden?
En ledtråd: NEJ

Om man ska lyssna på mångas resonemang här inne så ska säljaren i princip dumförklara köparen och fråga om han verkligen vill ha en kanot som alla kan sitta i eller om kompisarna har egna kajaker och att det isåfall är en kajak mannen ifråga egentligen vill köpa.

Summa summarum (och tidigare nämnt) säljaren ansvarar för att leverera vad kunden beställer.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Där var det kanske inte så självklart vad kunden ville ha, men i detta fall är det rätt självklart att man inte vill ha glipor mellan vägg och sockel.

Hade jag varit hantverkaren så hade jag föreslagit att vi borde putsa väggen och ge ett pris på det, istället för att bara jobba på och leverera skit.

Återigen lite proaktivitet och yrkesstolthet!

Men vill man ha dåligt ryckte som entreprenör är det ju bara att köra på och göra exakt som beställer sagt utan att titta mellan raderna.
 
Men vi kan kanske lämna gliporna vid golvlisten för det är vi alla överens om att det ser uselt ut och inte kan accepteras.

Det vi är oense om är om en målare skall putsrikta en vägg när han fått i uppgift att bredspackla väggen.

Det är för det första olika yrkeskategorier som utför dessa jobb. Muraren putsar väggar och målaren spacklar och målar väggar. Så då får man kanske fundera på att beställa två olika jobb (om man inte tar en utländsk firma där samma person gärna tar på sig alla jobben, från att bila till att installera elsystem, oavsett om man har utbildning eller inte).

Men vi kommer troligen aldrig att nå enighet i detta eftersom du anser att hantverkaren ska ifrågasätta allt kunden vill ha och anse att han/hon nog inte är kompetent att avgöra vad han beställer
Jag kan lova dig att jag skulle blivit galen på den som ifrågasatte allt jag ville ha bara för att säljaren antar att jag är dum i huvudet och inte själv kan bestämma. Så den approachen kan nog tyvärr också bli fel och leda till en ny tråd här där man tycker att säljaren inte skall försöka ifrågasätta mina val.

Min uppfattning är som du förstår att listerna är fel och fult monterade.

Väggen, är baserat på lite dåliga bilder, nog ganska ok, och det hela kommer att se bra ut med riktigt monterade lister med en latexfog som man målar in tillsammans med listen.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Är väggen målad eller är det väv på den? Beställde du målning / väv först och när det var klart så ville du ha listat?

Listar man först så lägger man oftast ut väv / tapet några mm på listen för att slipa glipor...
 
Jovisst puts hade väl säkert varit bästa. Men nu frågade kunden förmodligen målaren om han kunde jämna ut denna lite ojämna vägg och målaren gjorde detta. Väggen såg ändå rätt skaplig ut på bilderna, ingen vet hur den såg ut innan. Sedan om målaren satte listerna också är det förmodligen en polack som har varit i farten. Dom verkar ju göra det mesta med lite olika kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.