AndersMalmgren skrev:
Det är väldigt jämförbart, dock är fasta pris projekt perfektionens värsta fiende.

Jag skulle vilja se ett byggprojekt drivas agilt som vi gör i IT-branchen, kunde bli hur bra som helst
Samma timlön också?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
2000:- i timmen är väl billigt när det har med dauda att göra?
Likvärdiga med 20 onämnbara alltså :) Minst.
 
risken finns ju att kunden säger att han vill ha det bredspacklat, hantisen frågar om han ska spackla den vågiga väggen rak, kunden säger tja det kan du väl göra
Sen kommer fakturan och vi har en ny "har hantverkaren blåst mig?" tråd här :)
 
  • Gilla
Xlntjone
  • Laddar…
En del tror att man tjänar multum om man är i It-branchen som arbetare, men där har dom fel.
 
Kurtivan skrev:
En del tror att man tjänar multum om man är i It-branchen som arbetare, men där har dom fel.
Tror det mer handlar om debiterad timpeng än att alla inom it-branschen skulle tjäna multum.
 
Kurtivan skrev:
En del tror att man tjänar multum om man är i It-branchen som arbetare, men där har dom fel.
Hantverkare tjänar inte heller multum.

Man måste skilja på timdebitering och lön.
Gör man inte det blir det tokigt.
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
Tror det mer handlar om debiterad timpeng än att alla inom it-branschen skulle tjäna multum.
ja, med tanke på att många IT-företag har kontoren på dyra ställen, typ Stockholms innerstad, så går ju väldigt mycket av intäkterna nog till lokalhyra.
 
E
cecar33 skrev:
För att fortsätta på OT så fanns det år 2013 ca 84 200 hantverkare och till kommunala konsumentvägledarna inkom 7 126 hantverksärenden 2013


Fördelning av hantverkare för 2013
50 500 Snickare,träarbetare
19 000 VVS montörer
11 000 Murare
3 700 Golvläggare
Tycker det är lite roligt att pappa staten och mamma kommunen inte ser oss elektriker som hantverkare.
 
Blindnit skrev:
2000:- i timmen är väl billigt när det har med dauda att göra?
Likvärdiga med 20 onämnbara alltså :) Minst.
Det är extremt ovanligt att dra in 2 papp timmen inom IT. Speciellt om du som jag jobbar nära tekniken, det är snarare management konsulter etc som kan ta de arvodena. Jag kan vara glad om jag får 900 kronor timmen.

nino skrev:
risken finns ju att kunden säger att han vill ha det bredspacklat, hantisen frågar om han ska spackla den vågiga väggen rak, kunden säger tja det kan du väl göra
Sen kommer fakturan och vi har en ny "har hantverkaren blåst mig?" tråd här :)
Man måste ha tydliga krav, där det finns godkännande på varje punkt. Inom IT har vi ärebdehanteringssytem, mycket bra. Varje grej som ska göras blir ett ärende i systemet. Tex kan ett ärende om vi applicerar det på Byggbranschen vara att spackla väggarna.

Sedan passerar detta ärende olika status, först Förstudie / Krav, sedan tidsuppskattning, sedan Green light, sedan utveckling sedan test och till slut leverans och sedan Stängd. Detta borde hantrverkare ta efter.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag kan vara glad om jag får 900 kronor timmen. Detta borde hantrverkare ta efter.
Så då utgår jag ifrån att du även vill att dom tar efter priserna?
 
  • Gilla
Blindnit
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det är extremt ovanligt att dra in 2 papp timmen inom IT. Speciellt om du som jag jobbar nära tekniken, det är snarare management konsulter etc som kan ta de arvodena. Jag kan vara glad om jag får 900 kronor timmen.



Man måste ha tydliga krav, där det finns godkännande på varje punkt. Inom IT har vi ärebdehanteringssytem, mycket bra. Varje grej som ska göras blir ett ärende i systemet. Tex kan ett ärende om vi applicerar det på Byggbranschen vara att spackla väggarna.

Sedan passerar detta ärende olika status, först Förstudie / Krav, sedan tidsuppskattning, sedan Green light, sedan utveckling sedan test och till slut leverans och sedan Stängd. Detta borde hantrverkare ta efter.
Efter Stängd slutar det verkligen där?
Inga buggfixar, säkerhetshål och dylikt som ska fixas?
 
AndersMalmgren skrev:
Det är extremt ovanligt att dra in 2 papp timmen inom IT. Speciellt om du som jag jobbar nära tekniken, det är snarare management konsulter etc som kan ta de arvodena. Jag kan vara glad om jag får 900 kronor timmen.



Man måste ha tydliga krav, där det finns godkännande på varje punkt. Inom IT har vi ärebdehanteringssytem, mycket bra. Varje grej som ska göras blir ett ärende i systemet. Tex kan ett ärende om vi applicerar det på Byggbranschen vara att spackla väggarna.

Sedan passerar detta ärende olika status, först Förstudie / Krav, sedan tidsuppskattning, sedan Green light, sedan utveckling sedan test och till slut leverans och sedan Stängd. Detta borde hantrverkare ta efter.
Och hela denna process ska kosta gratis, för skulle man införa ett sånt system och höja timdebiteringen motsvarande kostnaden skulle det bli ett jäkla liv för det
 
Herre jesus.......

Tänk när målaren kommer på besök och lägger fram ett ärendedokument som man tillsammans med kunden ska gå igenom i två timmar.
Sen gör målaren en förstudie på om han ska gipsputsa eller spackla, tar in offert på olika spackel och analyserar grovlekar och gör spackelprov till kunden.
Efter att kunden granskat och godkänt provspackling så går målaren tillbaka och börjar tidsuppskatta jobbet baserat på vald metod. Skickar prisuppgift via mejl till kund som godkänner priset.
Därefter börjar målaren utveckla en metod för att spackla lite fortare och med noggrannhet på 0,1 mm, tar förvisso ett par veckor att göra men det går på utvecklingskontot man gjort upp med kunden om.
Spackling och sen in med ett par provingenjörer som kan kontrollmäta vågigheten för att slutligen få ett godkännande av kunden.

Målaren debiterar nu med 900 kronor i timmen, vilket gör kunden som fick vardagsrummet spacklat, 60 tusen fattigare.

AndersMalmgren inser du inte att du jämför morötter och höns istället för äpple och äpple ?
 
Redigerat:
  • Gilla
DeesL och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit i projekt som kör helt utan metodik, det blir INTE billigare. Men visst vi pratar ju mångmiljon projekt här och så omfattande är sällan privata byggprojekt. Men jag tycker ett minimumkrav är att kund och entreprenör är överens om kraven, det vinner båda parter på. Det är väll inte så svårt att förstå?
 
Xlntjone skrev:
Efter Stängd slutar det verkligen där?
Inga buggfixar, säkerhetshål och dylikt som ska fixas?
Det är ett nytt ärenden. Stängd gör man först efter ärendet har nått produktion, efter det får man inte öppna det igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.