22 710 läst · 95 svar
23k läst
95 svar
Vågig vägg efter hantverkare
risken finns ju att kunden säger att han vill ha det bredspacklat, hantisen frågar om han ska spackla den vågiga väggen rak, kunden säger tja det kan du väl göra
Sen kommer fakturan och vi har en ny "har hantverkaren blåst mig?" tråd här
Sen kommer fakturan och vi har en ny "har hantverkaren blåst mig?" tråd här
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Tycker det är lite roligt att pappa staten och mamma kommunen inte ser oss elektriker som hantverkare.cecar33 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 236 inlägg
Det är extremt ovanligt att dra in 2 papp timmen inom IT. Speciellt om du som jag jobbar nära tekniken, det är snarare management konsulter etc som kan ta de arvodena. Jag kan vara glad om jag får 900 kronor timmen.Blindnit skrev:
Man måste ha tydliga krav, där det finns godkännande på varje punkt. Inom IT har vi ärebdehanteringssytem, mycket bra. Varje grej som ska göras blir ett ärende i systemet. Tex kan ett ärende om vi applicerar det på Byggbranschen vara att spackla väggarna.nino skrev:
Sedan passerar detta ärende olika status, först Förstudie / Krav, sedan tidsuppskattning, sedan Green light, sedan utveckling sedan test och till slut leverans och sedan Stängd. Detta borde hantrverkare ta efter.
Efter Stängd slutar det verkligen där?AndersMalmgren skrev:Det är extremt ovanligt att dra in 2 papp timmen inom IT. Speciellt om du som jag jobbar nära tekniken, det är snarare management konsulter etc som kan ta de arvodena. Jag kan vara glad om jag får 900 kronor timmen.
Man måste ha tydliga krav, där det finns godkännande på varje punkt. Inom IT har vi ärebdehanteringssytem, mycket bra. Varje grej som ska göras blir ett ärende i systemet. Tex kan ett ärende om vi applicerar det på Byggbranschen vara att spackla väggarna.
Sedan passerar detta ärende olika status, först Förstudie / Krav, sedan tidsuppskattning, sedan Green light, sedan utveckling sedan test och till slut leverans och sedan Stängd. Detta borde hantrverkare ta efter.
Inga buggfixar, säkerhetshål och dylikt som ska fixas?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Och hela denna process ska kosta gratis, för skulle man införa ett sånt system och höja timdebiteringen motsvarande kostnaden skulle det bli ett jäkla liv för detAndersMalmgren skrev:Det är extremt ovanligt att dra in 2 papp timmen inom IT. Speciellt om du som jag jobbar nära tekniken, det är snarare management konsulter etc som kan ta de arvodena. Jag kan vara glad om jag får 900 kronor timmen.
Man måste ha tydliga krav, där det finns godkännande på varje punkt. Inom IT har vi ärebdehanteringssytem, mycket bra. Varje grej som ska göras blir ett ärende i systemet. Tex kan ett ärende om vi applicerar det på Byggbranschen vara att spackla väggarna.
Sedan passerar detta ärende olika status, först Förstudie / Krav, sedan tidsuppskattning, sedan Green light, sedan utveckling sedan test och till slut leverans och sedan Stängd. Detta borde hantrverkare ta efter.
Herre jesus.......
Tänk när målaren kommer på besök och lägger fram ett ärendedokument som man tillsammans med kunden ska gå igenom i två timmar.
Sen gör målaren en förstudie på om han ska gipsputsa eller spackla, tar in offert på olika spackel och analyserar grovlekar och gör spackelprov till kunden.
Efter att kunden granskat och godkänt provspackling så går målaren tillbaka och börjar tidsuppskatta jobbet baserat på vald metod. Skickar prisuppgift via mejl till kund som godkänner priset.
Därefter börjar målaren utveckla en metod för att spackla lite fortare och med noggrannhet på 0,1 mm, tar förvisso ett par veckor att göra men det går på utvecklingskontot man gjort upp med kunden om.
Spackling och sen in med ett par provingenjörer som kan kontrollmäta vågigheten för att slutligen få ett godkännande av kunden.
Målaren debiterar nu med 900 kronor i timmen, vilket gör kunden som fick vardagsrummet spacklat, 60 tusen fattigare.
AndersMalmgren inser du inte att du jämför morötter och höns istället för äpple och äpple ?
Tänk när målaren kommer på besök och lägger fram ett ärendedokument som man tillsammans med kunden ska gå igenom i två timmar.
Sen gör målaren en förstudie på om han ska gipsputsa eller spackla, tar in offert på olika spackel och analyserar grovlekar och gör spackelprov till kunden.
Efter att kunden granskat och godkänt provspackling så går målaren tillbaka och börjar tidsuppskatta jobbet baserat på vald metod. Skickar prisuppgift via mejl till kund som godkänner priset.
Därefter börjar målaren utveckla en metod för att spackla lite fortare och med noggrannhet på 0,1 mm, tar förvisso ett par veckor att göra men det går på utvecklingskontot man gjort upp med kunden om.
Spackling och sen in med ett par provingenjörer som kan kontrollmäta vågigheten för att slutligen få ett godkännande av kunden.
Målaren debiterar nu med 900 kronor i timmen, vilket gör kunden som fick vardagsrummet spacklat, 60 tusen fattigare.
AndersMalmgren inser du inte att du jämför morötter och höns istället för äpple och äpple ?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 236 inlägg
Jag har varit i projekt som kör helt utan metodik, det blir INTE billigare. Men visst vi pratar ju mångmiljon projekt här och så omfattande är sällan privata byggprojekt. Men jag tycker ett minimumkrav är att kund och entreprenör är överens om kraven, det vinner båda parter på. Det är väll inte så svårt att förstå?
Renoverare
· Stockholm
· 18 236 inlägg