mrtux skrev:
Du verkar väl insatt i SMV, om du har tid/lust så läser jag gärna varför SMV är bättre. Står i valet och kvalet på ett Ä-hus Höner och ett SMV Kalmar.

De 2st Ä-husen jag har besökt sista veckan (Höner och Torgrim) verkade för ögat hålla bättre standard än ett hus för renar.

/mrtux
Jag tycker det räcker med att se deras vd på tv, hans kundpolitik borde man inte stödja genom att ge honom lön. Och hur roliga är ähus egentligen? Har sett ut likandant sen starten typ. Sen , torpargrund!! Hur fan kan man välja ett hus med torprgrund? Ett riktigt hus ska stå på hel platta med vattenburen golvvärme.
Jag skulle inte tveka en sekund att välja SMV istället! Eller varför inte Jörnträhus senaste serie Trend?
 
Mikael_L
imported_jo skrev:
Jag tycker det räcker med att se deras vd på tv, hans kundpolitik borde man inte stödja genom att ge honom lön. Och hur roliga är ähus egentligen? Har sett ut likandant sen starten typ. Sen , torpargrund!! Hur fan kan man välja ett hus med torprgrund? Ett riktigt hus ska stå på hel platta med vattenburen golvvärme.
Jag skulle inte tveka en sekund att välja SMV istället! Eller varför inte Jörnträhus senaste serie Trend?
Hehe SMV har krypgrund dom med. :p

Dessutom en eller två handfull till hustillverkare på svenska marknaden ... :cool:
 
Har för mig att SMV kan man välja om man vill ha platta el torpargrund. Men Ähus kan man inte välja nåt alls.
BWG Homes äger ju både Myresjöhus & smålandsvillan, det känns ändå mer seriöst...
Personligen skulle jag aldrig ta ett hus med torpargrund. Ekonomiskt sett sparar du inget alls på varken byggkostnad eller drift, så jag ser inte vitsen.
 
Men seriöst är väl alla påståenden om att Älvsbyhus skulle vara pappkartonger, isolerade renstängsel och liknande lite väl överdrivna. Det är väl ingen diskussion om att standarden är lägre än många andra hustillverkare men priset är också därefter.

Jag har vuxit upp i ett Älvsbyhus och aldrig frusit om fötterna och det har aldrig varit något problem under de snart 30 år som mina föräldrar ägt huset. När vi skulle bygga nytt så valde vi bort Älvsbyhus just av den enkla anledningen att de inte kunde erbjuda den flexibilitet vi önskade eftersom vi ville ha ett hus efter våra egna ritningar och krav.

Med tanke på hur Älvsbyhus sköter sina reklamationer och kundvård så skulle jag av den anledningen fundera både en och två gånger att bygga med dom trots min problemfria barndom:D. Men det är en helt annan sak än att påstå att ett ordentligt uppsatt Älvsbyhus skulle vara ett kallt och fallfärdigt papphus som knappt duger som boende;)

För att återigen ta bilmärken som exempel, köper man en skoda förväntar man sig inte en audi och betalar inte heller för det, så man får det man betalar för. Att sen Älvsbyhus inte kan hantera problem och fel som uppstår hos kunder handlar väl egentligen inte om konstruktionen på huset. Det skulle väl lika gärna kunnat vara en "premiumtillverkare" som agerade på samma sätt så jag kan tycka att man ibland blandar ihop två helt olika saker när man spyr galla över Älvsbyhus. Kundvården och hanteringen av kunderna håller jag helt med om är under all kritik, men husen som levereras om allt går bra är det väl egentligen inget fel på även om det inte är en Lexus, men förhoppningsvis så är köparen medveten om det så det är knappast någon överaskning.
 
Mikael_L
imported_jo skrev:
BWG Homes äger ju både Myresjöhus & smålandsvillan, det känns ändå mer seriöst...
Men som jag hört så går myresjöhus rejält knackigt, så den vinst som den lysande affärsidén Smålandsvillan utgör äts upp av de andra olönsamma husen med många tillval som fördyrar deras produktion.




OBS OBS OBS, detta är alltså inte sant, det är inget alls jag hört ...:) OBS
Men av många skäl, bl.a. sådana här så har jag mycket svårt att se ett företag som automatiskt seriösare bara för att det är större och/eller har fler dotterbolag.
Jag har själv jobbat på företag där mer vinstdrivande enheter "plundras" på sin vinst för att andra divisioner, som företagsledningen ömmar för såpass mycket att dom inte förmår att ordna upp verksamheten i, ska få tillskott och överleva.
Och JA, resultatet på det man producerar ger naturligtvis sämre kundnytta då den genererade vinsten inte kan användas till att utveckla den egna verksamheten.
 
Det är markförhållandena som avgör om det är en fördel med torpargrund framför en platta det är därför det är valbart hos vissa leverantörer. En torpargrund är alltid lämplig. Älvsbyhus billiga pris är för att de har egen skog och att de bygger den i fabrik under konstanta ekonomiska förhållanden med samma personal. Det som varierar är bygglagen där 95% av dem gör ett bra jobb.

Många jämför Älvsbyhus med en skitbil, jag skulle säga att det är tvärtom. De hus som kostar mer är sämre hus för de måste ha så mycket virke, annars håller de inte ihop och all extraisolering har de för att dölja byggfusk. Sen kostar de ju mer för att de byggs på plats av människor som aldrig byggt det huset. Och de bygger ju som de alltid har gjort och kan därför inte följa ritningarna från den hustillverkaren.
 
suck....återigen en som är anställd av älvsbyhus här..
 
Träskruvens inlägg är det mest humoristiska jag har läst på länge....ironi på hög nivå.

Om han nu inte menade det för då var det tragiskt att man kan ha så mycket fel på så lite text....
 
Jag tror faktiskt han var seriös haha, men jo visst, torpargrund på en mark som har hög fuktnivå. Det blir nog bra....dom går ju använda varsom helst.
Och egen skog? nja min morfar har då sålt timmer åt sågverket som ähus köper virke från.
en villa för 3 miljoner håller nog inte ihop heller.
 
imported_jo skrev:
Och egen skog? nja min morfar har då sålt timmer åt sågverket som ähus köper virke från.
ÄH har egen såg på fabriksområdet och jag vet att folk i "byn" jagar på ÄH mark...

Visst köper de in timmer, men knappast från annat sågverk...

/ Magnus
 
Redigerat:
träskruven skrev:
Det är markförhållandena som avgör om det är en fördel med torpargrund framför en platta det är därför det är valbart hos vissa leverantörer. En torpargrund är alltid lämplig. Älvsbyhus billiga pris är för att de har egen skog och att de bygger den i fabrik under konstanta ekonomiska förhållanden med samma personal. Det som varierar är bygglagen där 95% av dem gör ett bra jobb.

Många jämför Älvsbyhus med en skitbil, jag skulle säga att det är tvärtom. De hus som kostar mer är sämre hus för de måste ha så mycket virke, annars håller de inte ihop och all extraisolering har de för att dölja byggfusk. Sen kostar de ju mer för att de byggs på plats av människor som aldrig byggt det huset. Och de bygger ju som de alltid har gjort och kan därför inte följa ritningarna från den hustillverkaren.
Troll?
 
jhenrikj skrev:
Träskruvens inlägg är det mest humoristiska jag har läst på länge....ironi på hög nivå.

Om han nu inte menade det för då var det tragiskt att man kan ha så mycket fel på så lite text....
Men lilla vän, påståenden om älvsbyhus skulle ha dålig kvalilte och likna det vid en gammal lada är inget annat än förutfattade meningar. Men det var väl ett misstag att sjunka till er nivå.

Älvsbyhus är otvedydligt billigare därför att

- De bygger under ordnade standardiserade former.
- Har egen skog.
- Har egna snickare.

Och nej, jag jobbar inte på Älvsbyhus och har inget med dem att göra.

Kontentan är att du är förloraren då du säljer ditt dyrare hus jämfört med en som byggt ett likvärdig älvsbyhus i samma storleksklass i samma område. ;)
 
träskruven skrev:
Men lilla vän, påståenden om älvsbyhus skulle ha dålig kvalilte och likna det vid en gammal lada är inget annat än förutfattade meningar. Men det var väl ett misstag att sjunka till er nivå.

Älvsbyhus är otvedydligt billigare därför att

- De bygger under ordnade standardiserade former.
- Har egen skog.
- Har egna snickare.

Och nej, jag jobbar inte på Älvsbyhus och har inget med dem att göra.

Kontentan är att du är förloraren då du säljer ditt dyrare hus jämfört med en som byggt ett likvärdig älvsbyhus i samma storleksklass i samma område. ;)
ÄH är billigare för att de har de sakerna du skrev ovan. De är även billigare för att de har våtrumstapet istället för kakel och klinkers, för att de har krypgrund och inte någon golvvärme, för att de har plast i taket istället för board eller råspont. Flera saker som är rejält standardsänkande som rejält drar ner även andrahandsvärdet.

Här strax utanför stan står det ett nybyggt ÄH till salu som varit obebott i över ett år.

http://www.hemnet.se/beskrivning/590721?r=3

Runt omkring byggs det mängder med hus för mer pengar, men ingen är intresserade av ÄH huset. Undras varför? Jo därför att folk inte vill betala lika mycket för ett ÄH som något annat hus helt enkelt för att det är ett hus med sämre standard (Och då är ändå detta ÄH som är till salu mycket mer påkostat än ett standardhus). Detta är den bistra sanningen....
 
Vårt gamla hus står på torpargrund (stenar) det har stått sedan 1906 och inget problem med det.
 
pekk@13 skrev:
Vårt gamla hus står på torpargrund (stenar) det har stått sedan 1906 och inget problem med det.
Det behöver inte innebära något problem...men googla du runt lite så ser du att många drabbas av fuktproblem i just torpargrunder. ÄH har avfuktare så det ska inte vara några problem hos dem, men det är fortfarande inte samma sak som en platta med golvvärme. En nissan micra kan vara problemfri och rulla på i många år, men det är fortfarande inte samma sak som en Lexus.

Nu kommer mängder med folk att påstå att torpargrund är det bästa och mest överlägsna och så, men kolla på vilka som använder det som byggmetod och så ser ni att det är i lågprissegmentet det används till största del. Så fort det blir lite dyrare hus blir det oftast platta på mark och det kan omöjligt vara en slump att det är den metoden som används. Den är helt enkelt bättre annars skulle alla bygga med torpargrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.