D Daniel 109 skrev:
Men abonnemanget har du ändå, eller hur. Om du då ska jämföra kostnaden att värma med el eller pellets så är det kostnaden för den ökade elanvändningen som ska användas. För pellets kan det däremot tillkomma fasta kostnader i form av sotning.
Sotning hos mig är 1000 - 1500/år = runt en hundralapp i månaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Du saknar en flärp längst ner i fallröret, den miskar risken att pellets rasar förbi rostret.
[bild]
Hos mig hindrar den mer än gör nytta.
 
J j.sjodelius skrev:
Har precis flyttat till nytt hus och därmed nytt uppvärmningssystem. Det finns en pelletsbrännare/panna i huset, som jag tror installerades av förr-förra ägaren. De vi köpte av hade aldrig använt pellets utan bara låtit den gå på elpatron. Den enda dokumentation jag hittar är ett litet infoblad från Värmebaronen.

Det vore ju skönt att få ner elförbrukning något så min fråga är om jag vågar dra igång denna?

Är det isf något speciellt att tänka på? Hur ska jag ställa in den?

Förra ägaren installerade en Keddy-kamin i samma skorsten, men på våningen ovanför. Om sotaren har varit där, kan man då utgå ifrån att han kollat igenom hela skorsten-systemet? Eller behöver jag ta dit en sotare specifikt för detta.

Ja, många frågor för en novis på detta. Tar tacksamt emot era tips och tankar.

Lägger även upp lite bilder på hur det ser ut.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Kolla med sotaren så att rökkanalen är godkänd och att sotaren kommer och sotar ca 2 ggr/år.
Den pellets du har i behållaren räcker för att provköra så allt funkar.
Billigast och smidigast köper du sen pelletsen på pall. Jag brukar få 4 pallar fraktfritt hemlevererat från Laxå pellets, bara de kommer fram med lastbil. Du kan kolla på deras hemsida med postnummer om de levererar till dig.
För mina förutsättningar brukar de vara billigast med mina förutsättningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men abonnemanget har du ändå, eller hur. Om du då ska jämföra kostnaden att värma med el eller pellets så är det kostnaden för den ökade elanvändningen som ska användas. För pellets kan det däremot tillkomma fasta kostnader i form av sotning.
Ja och i den ökade elanvändningen ingår även överföringsavgift inkl skatter. De står i direkt proportion till din förbrukning. En kwh inkluderar elpriset samt överföringsavgift, energiskatt.
Sotning är en försumbar kostnad/kwh.
En VP behöver ochså service och byten av filter m.m.
Ska vi räkna in driftskostnader då ska även avskrivning för VP räknas in och då blir kalkylen annorlunda men jag föreslår att vi håller oss till mitt sätt.
Har du VP?
 
Redigerat:
G Gert57 skrev:
Hos mig hindrar den mer än gör nytta.
Låter konstigt. Den behövs som broms i VikingBio för att pelletsen inte bara ska fortsätta oförbrända rakt igenom brännaren ut i asklådan. Framförallt när brännaren är nysotad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.