J Jaggatagga skrev:
Så hög COP förutsätter ju också att elpatron inte behöver gå in.

Det vore intressant med en seriös jämförelse av pellets vs bergvärme vs frånluftsvärmepump vs llvp.

Tänker mig att elen är ju dyrare när effektbehovet är som störst, så att göra enkla överslagsberäkningar på årsbasis kan nog bli missvisande.

Vidare så undrar jag om årsmedelvärdet på COP räknas ut "per dag" eller "per joule" ... det är ju per joule som är intressant. Och tillverkarna brukar vara väldigt otydliga med hur de mäter.
Jag håller helt med! Jag tänker att statistiken för COP per utetemperatur borde finnas, och sen borde det vara en smal sak att beräkna medelvärde på det över året, eller över de månader man faktiskt använder värmepumpen.
Jag antar att det är det de har försökt göra med SCOP-värdet...

Du har helt rätt i att elpatronen behöver köras en del också. Även om jag i Götaland stänger av elpatronen under normala utetemperaturer, då jag kan leva med lite kallare innetemperatur de dagar värmepumpen inte riktigt orkar med, så har det under denna vinter varit perioder där utedelen i värmepumpen helt har stängts av då temperaturen har varit för kall. Då har vi fått köra enkom på värmepatron.
Min känsla utan att ha räknat på det är att det har gått åt 2-3 gånger så mycket el för att hålla huset varmt, men det är ju också de absolut kallaste dagarna, så det är lite missvisande :)

Många parametrar att få med i ekvationen!
 
C cbrolin skrev:
Jag betalar 0,765 kr/kWh inklusive skatt och moms för eldistribution. Sen tillkommer ju själva elen.
Jag betalar 1.35 för nätet exkl. Abonnemangavgift. Tillkommer 0.60 för elen
Pellets billigare än nätet.
 
H Hybro skrev:
Är inte pelletsdrift dyrare än el nu?

Visserligen så är totala elkostnaden ungefär
3 x elpriset då elnätsavgiften tillkommer.

Den senare tas knappast upp i disskutioner få t ex forum.
Det beror på vad elen kostar totalt. Jag ger 1.10 för pelletsen/kwh och det är klart billigare än elkostnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bragul skrev:
Det kan du se svart på vitt på moderna värmepannor gissar jag?
En snabb googling säger att årsmedelvärdet på COP kan vara 3-5. Jag misstänker att detta är lägre under vintern när det är kallt ute, så mina siffror kanske inte är så snygga som jag tror.
Ja de är betydligt lägre på vintern, speciellt en så kall vinter som denna. Dessutom ligger ju den största förbrukningen just på vintern också när elpriserna är som högst...
Ja, de flesta nyare pumpar redovisar COP på ett eller annat sätt. Men de är ju förstås tillverkarens egna siffror. Pumpen har stenkoll på producerad effekt och förbrukad energi, frågan är om de är helt ärliga siffror. Beräkningen är enkel med hjälp utav framledningstemperaturen mot returens i kombination med flödet på pumpen, då kan man se hur mycket energi man trycker in i systemet.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag betalar 1.35 för nätet exkl. Abonnemangavgift. Tillkommer 0.60 för elen
Pellets billigare än nätet.
Men då räknar du med hela nätkostnaden. Det blir galet. Det är marginalkostnaden som
Är sv intresse.
 
J Jaggatagga skrev:
Så hög COP förutsätter ju också att elpatron inte behöver gå in.

Vidare så undrar jag om årsmedelvärdet på COP räknas ut "per dag" eller "per joule" ... det är ju per joule som är intressant. Och tillverkarna brukar vara väldigt otydliga med hur de mäter.
Exakt. Det är lite lurendrejeri med COP värden hela vägen ner till -20. De säger inte så mycket egentligen. När de är så kallt är energibehovet väldigt stort. Ett COP på kanske 1.6 låter ju ändå helt okej då, men de genererar bara ett par kW effekt som då måste kompletteras med kanske 5-6kW på elpatron. Plötsligt är det faktiskta COP värdet nära 1.


Just detta! De specar oftast inte detta vilket får mig att tro att de är det förstnämnda = fusk
 
Vad specar de inte?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad specar de inte?
Hur de beräknar SCOP.
 
Inte, har du något exempel där det saknas?
 
J j.sjodelius skrev:
Tack för alla svar!
Nu har jag tittat igenom lite mer och försökt få en uppfattning om vad allt är och hur det hänger ihop.
Kanske att jag ska ta hit någon sotare eller annan kunnig, eller tycker ni att jag bara ska trycka igång den?
Bifogar lite fler bilder.
Sätt ihop ingen. Se till att asklådan inte är full. Sedan fyll skruven genom att köra den tio minuter med slangen över en hink och kontakten i ett vägguttag istället för i brännaren. Sätt tillbaka slangen och kontakten på/i brännaren och starta den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Kontakta Stegatorparn på Pelletsinfo.nu eller på Fasans bok. Det finns tydligen en pelletsseldarsida där. Han är kunnig på många brännartyper och kan ge många tips..
Fungerar pelletsinfo.nu jag har inte sett någon uppdatering de senaste 5 - 7 åren.
 
Du saknar en flärp längst ner i fallröret, den miskar risken att pellets rasar förbi rostret.
Väggmonterad, metallisk, dubbelkrok, enkel design, neutral bakgrund, skuggor, förvaringslösning, industriell estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men då räknar du med hela nätkostnaden. Det blir galet. Det är marginalkostnaden som
Är sv intresse.
Tja, olika uppfattning. Jag anser att elpriset är det pris jag betalar för att få elen till kåken. Eftersom nätavgiftera är kopplade till varje enskild kilowatt anser jag att det ska räknas med. Då får man ju en direkt jämförelse på årskostnad, med samma förutsättningar i resp elområde.
Min granne har BVP och gör givetvis av med mindre kwh för uppvärmning än mig men när vi jämför totalen rätt över minus abonnemangs-kostnad så är inte skillnaden så stor som man kan tro. Vi har ungefär samma elpris sett över året.
 
Men abonnemanget har du ändå, eller hur. Om du då ska jämföra kostnaden att värma med el eller pellets så är det kostnaden för den ökade elanvändningen som ska användas. För pellets kan det däremot tillkomma fasta kostnader i form av sotning.
 
TRJBerg
Man kan ju också spekulera om att om man helt baserar uppvärmningen på t ex pellets kan man byta till billigare elabonnemang och sänka effektavgiften kraftigt. Allt beroende på utgångsläget förstås.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.