Har precis flyttat till nytt hus och därmed nytt uppvärmningssystem. Det finns en pelletsbrännare/panna i huset, som jag tror installerades av förr-förra ägaren. De vi köpte av hade aldrig använt pellets utan bara låtit den gå på elpatron. Den enda dokumentation jag hittar är ett litet infoblad från Värmebaronen.

Det vore ju skönt att få ner elförbrukning något så min fråga är om jag vågar dra igång denna?

Är det isf något speciellt att tänka på? Hur ska jag ställa in den?

Förra ägaren installerade en Keddy-kamin i samma skorsten, men på våningen ovanför. Om sotaren har varit där, kan man då utgå ifrån att han kollat igenom hela skorsten-systemet? Eller behöver jag ta dit en sotare specifikt för detta.

Ja, många frågor för en novis på detta. Tar tacksamt emot era tips och tankar.

Lägger även upp lite bilder på hur det ser ut.

Ett pannrum med fjärrvärmecentral, rör, mätare och en installation för avgasning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En NIBE PELLUX pannpanel med reglage, mätare och röranslutningar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NIBE PELLUX pannpanel med termometrar, reglage, och värmeindikatorer. Industriell, grå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepannans kontrollpanel, varningsikoner, instruktionslapp, "Viking Bio" från Värmebaronen, maskindel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pellettspanna med fokus på VIKING BIO-brännaren och dess reglagepanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning med manometer, kopparledningar och svarta ståldelar på ett grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En NIBE PELLUX pannor, rör, anslutningar, regulator, varningsskylt. Teknisk, industrikänsla, gamla telefon, grått, odefinierat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul skötselanvisning för VIKING BIO på apparat, underhållsrekommendationer, industriell omgivning, varningsikoner, kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gert57
  • Laddar…
Kaminen och pannan sitter säkerligen i olika kanaler. Att en kontrollerats och sotats betyder inte att en annan är det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag hade tagit dit sotaren då jag saknar kunskap. Låg kostnad och då vet man även att allt funkar. Resten känns som en ren spekulation.
 
  • Gilla
azellen och 3 till
  • Laddar…
Nej, kolla bara om pipan är godkänd och sotad. Det behövs inget extra besök av sotaren om den är det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hur ser pelletsförrådet ut?
Är brännarröret och pannan tömda eller fulla med aska?
Det är antagligen bara att fylla på med pellets, fylla skruven och sedan starta brännaren.
 
  • Gilla
anka11 och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på hur fräsch anläggningen såg ut skulle jag bara kolla rostret, brännarröret och fyllt på och kört! :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Är inte pelletsdrift dyrare än el nu?

Visserligen så är totala elkostnaden ungefär
3 x elpriset då elnätsavgiften tillkommer.

Den senare tas knappast upp i disskutioner få t ex forum.
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Pellets ligger på typ 1,5kr/kWh. Det är inte billigt, men med skatt och nätavgift är elen ofta dyrare än så.
 
D Daniel 109 skrev:
Pellets ligger på typ 1,5kr/kWh. Det är inte billigt, men med skatt och nätavgift är elen ofta dyrare än så.
När jag betalat som mest har det kostat 1,08 kr/kWh. Det räcker nog inte ens till eldistributionsavgiften.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag räknade med 80% verkningsgrad och säckpris på Jula. Det går nog att få bägge de siffrorna bättre.
 
Dessutom brukar elen vara som dyrast just när värmebehovet är som störst... av någon anledning... kostnaden för pellets blir vad man betalade när man köpte den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ta dit sotaren på ett besök. Kanske kan han ge dig lite tips kring anläggningen också. Den såg jättefin ut i övrigt. Hade absolut eldat pellets om jag var du!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Iofs pellets men jag skulle ändå ta dit en sotare bara för att säkerställa skorstenens skick iom att anläggningen inte har använts på så länge, och du verkar osäker på hur allt funkar. Be sotaren att hjälpa dig köra igång systemet efter sotningen så ser du även vad rökgastempen är vid nysotad panna.

Om du inte kan låta bli (som jag) så dra ut brännaren och kolla status; rengjort eller skitigt? Om det finns någon renslucka till skorstenen så se om den går att öppna. Om allt ser ok ut så skulle jag köra igång systemet och noggrant följt rökgastempen första uppvärmningen och säkerställt att brännaren stänger av vid sluttemp runt 85-90 grader. Om allt det funkar utan anmärkning så borde du kunna lita på automatiken också.

Men börja med att dra ner elpatronens tillslag till runt 60-65, nu ligger den på ca 75+, onödigt högt…

Mvh
 
  • Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
När jag betalat som mest har det kostat 1,08 kr/kWh. Det räcker nog inte ens till eldistributionsavgiften.
Jag betalar 0,765 kr/kWh inklusive skatt och moms för eldistribution. Sen tillkommer ju själva elen.
 
Downloda handboken till brännaren, läs, och sedan är det bara att elda.
Systemet är ju nästan nyinstallerat.
Du kan ju kontrollera om roster och brännarrör är oskadade. Dåliga brännarinställningar kan snabbt göra slut på de delarna. Pannan är en riktig pelletspanna som klarar av brännarens effekt, så några problem med för hög rökgastemperatur blir det knappast
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.