Verkar som de flesta satt sitt tak runt 2,5 , landar nog på 2,9 .

Undrar om TS bjuder?
 
Nästan 50% upp. Känns som mäklaren var lite fel ute.
 
johel572 skrev:
Nästan 50% upp. Känns som mäklaren var lite fel ute.
Eller helt rätt?
 
... och nu är den borta ... såld?
 
Helt rätt för att maxa priset (vilket iofs är hans uppgift) men det är ju lite fult med ett uppenbart lockpris.
 
Annonsen borta nu, undrar om TS gick segrande ur detta?
 
K
Nej, jag hoppade av halvvägs när gränsen passerades för vad jag tycker huset är värt efter all omfattande renovering.
Även om vi hade tänkt bo där i många år så kändes det som att vi aldrig skulle få tillbaka pengarna då jag anser vi är nära toppen på denna prishysteri.
Nu gråter jag inte blod då det kommit ut två mycket mer passande hus i det extremt snåla utbudet.
Inte samma centrala läge. Men med en 1 åring så får man offra lite och kanske se mer till hur mycket barnfamiljer som bor i området. Samt hur nära det är till de "bra" (privata) förskolorna.

Senast jag såg annonsen så hade bud på 2 825 000 inkommit igår vid lunch.
Tror det var 2-3 stycken kvar i budgivningen då.
 
johel572 skrev:
Helt rätt för att maxa priset (vilket iofs är hans uppgift) men det är ju lite fult med ett uppenbart lockpris.
Jag tycker hela diskussionen kring lockpriser är tramsig. Mäklaren är anlitad av säljaren att sälja dennes objekt till så högt pris som möjligt och kommer alltid att agera för säljarens bästa. Hur denne sätter utgångspris tycker jag är helt irrelevant och upp till mäklare och säljare. Köparen har ett ansvar att själv hålla koll på vad ett objekt bör gå för.

Kan mäklaren då skapa mer intressenter och mer hype genom att lägga ut ett objekt i god tid och med ett lågt utgångspris för att sedan trissa igång en budgivning på ett utsatt datum, så är det väl helt rätt att göra det.
 
Det var ett klokt val att hoppa av , finns många andra fina områden i Gävle där ni säkert hittar liknande hus till bättre pris och förhoppningsvis bättre standard.

Har för mig budgivare 7 stannade och 3 vann och summan var strax under 2890000 , ev 2885000.
 
K
Dock är ju lockpris olagligt oavsett vad man själv tycker om det.
Mäklarna har verktyg för att räkna ut vad "snittet" i området ligger på. Och då antar de oftast att objekten inte är totalrenoverade.
De senaste 5 åren har den billigaste gått för ca 3,5 miljoner.
Jag har pratat med tre mäklare sista veckan som alla sagt innan budgivningen startade att utgångspriset var alldeles för lågt. ( Den ena jobbade på samma firma )
Nu vet man ju inte vad säljaren själv har kommit med för krav. Men med tanke på att hon är 80 så känns det inte som hon haft så mycket att säga till om.

Känner inte att köparna på något vis blir lurade. Det är ju dem själva som styr slutpriset.
Men säljarna kan få betala ett omotiverat högt arvode till mäklaren som själv inte behövt jobba speciellt mycket för ett objekt som redan innan skulle säljas busenkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Den som får högst arvode i detta fall blir vår skattmas :p , lär ju bli en saftig reavinstskatt på denna försäljning.
 
K
Om jag inte minns fel så kostade det 400 000 när de köpte det på 60-talet.
Om inte ännu mindre.
Så Skatteverket som inte gjort ett skit får bra mycket pengar :p
 
Julfesten räddad hos SKV:wow: c 500000kr i reavinst

Nästa instans som inte heller nästan gjort ett skit för att få in pengar blir Lantmäteriet. Köparen lär väl få slänga ut en hel del (gissningsvis mellan 35-45 k) för nya pantbrev såvida köparen inte köper huset utan att ta lån. Kan väl inte ha varit några större pantbrev uttagna på det huset med tanke på skicket.
 
K
Pantbrev tror jag var 250 000 :p
 
fusion skrev:
Julfesten räddad hos SKV:wow: c 500000kr i reavinst

Nästa instans som inte heller nästan gjort ett skit för att få in pengar blir Lantmäteriet. Köparen lär väl få slänga ut en hel del (gissningsvis mellan 35-45 k) för nya pantbrev såvida köparen inte köper huset utan att ta lån. Kan väl inte ha varit några större pantbrev uttagna på det huset med tanke på skicket.
Det är inget ovanligt att det säljs gamla villor i stockholmsområdet för 6-8 MKr där det ligger pantbrev på ett par hundra tkr bara. Ka-ching! - rakt in lantmäteriverkets kassalåda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.