A
De skulle ju ta bort lockpriserna...
Nekat bud på 2.250.000 och mäklaren sätter ut för 1.995.000 :rolleyes:
 
Ett tips när man räknar på pris och renovera ett sådant hus är att räkna ut vad du tror det kostar och lägg på minst 100%.
Otroligt tidskrävande att renovera ett sådant objekt rätt .
 
Korvgubbe
Polos skrev:
räkna ut vad du tror det kostar och lägg på minst 100%.
För att komma nära sanningen gäller regeln "Budgetar och tidsplaner ska multipliceras med pi, gamla gubbars skryt ska divideras med pi."
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
nice hus, köp bara :)

Tycker det har bra feeling. Givetvis mycket jobb men det verkar ni ha förstått. Fördelen med gamla hus är att allt är rejält.
 
nypon skrev:
nice hus, köp bara :)

Tycker det har bra feeling. Givetvis mycket jobb men det verkar ni ha förstått. Fördelen med gamla hus är att allt är rejält.
Tyvärr brukar inte all var rejält , isolering och dimensionering på takstolar brukar vara sådär på äldre hus .
 
K
Polos skrev:
Tyvärr brukar inte all var rejält , isolering och dimensionering på takstolar brukar vara sådär på äldre hus .
Hittade dock en liten oroväckande sak på visningen. Fanns en liten inspektionslucka på vinden där man kunde sticka upp skallen och se takbjälkar(?) och isolering.
Kände på en som var väldigt blöt/fuktig. ( mörka partiet som ser ut som en vulkan ) Kändes även lite på isoleringens yta.
Dock så träet inte sjukt ut.
Har snöat och blåst väldigt mycket de senaste dagarna.
Det är brädan precis ovanför isoleringen.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
KristinaRT
Trasigt plåttak som läcker?
 
JohanLun skrev:
Om ni längtar efter ett modernt hus med öppen planlösning, släta dörrar, inga lister... Gör både er själva och huset en tjänst och köp nåt annat. Om ni vill ha ett riktigt fint hus, men moderna färger och med sekelskiftesstilen i botten, slå till! Troligen kommer det huset, om ni renoverar det "rätt" att vara än bättre affär än många nya hus. Men om man förstör huset med att byta allt till moderna grejjor så går värdet åt andra hållet.
Läckert hus! Mycket jobb men ett hus att trivas i!

Ta inte bort någon toalett. Det finns idag en på varje våningsplan och det räcker ju att ni fixar till de två nedersta. Detta påminner mig om det hus jag hade tidigare och som också från början var ett tvåfamiljshus. Det övre köket blev mitt sovrum.

Värdera trädgården till 100.000-200.000! Det låter mycket men om man jämför med nybygge ligger det en hel del slantar i den uppvuxna trädgården. Även om den inte ser så fantastisk ut just nu kan den med ganska liten arbetsinsats bli betagande.
 
Kirderf85 skrev:
Hittade dock en liten oroväckande sak på visningen. Fanns en liten inspektionslucka på vinden där man kunde sticka upp skallen och se takbjälkar(?) och isolering.
Kände på en som var väldigt blöt/fuktig. ( mörka partiet som ser ut som en vulkan ) Kändes även lite på isoleringens yta.
Dock så träet inte sjukt ut.
Har snöat och blåst väldigt mycket de senaste dagarna.
Det är brädan precis ovanför isoleringen.



[bild]
Är det svarta mögel?
 
K
Tyckte mig inte se eller känna lukten av det.
Såg mer ut som allt virke hade den karaktären.
 
jag skulle nog oroa mig mer över varför det ligger mineralull där..............små läckage på tak är väl inget bra förstås men har man bara sågspån som brukligt var så torkar det ju upp vartefter. Det gör inte mineralull..............
 
Tog mig an en 1880-tals hus.

Tidigare större renoveringar:
Ny murstock och köksrenovering 1944-45
Nytt taktegel, introduktion av inomhus badrum samt linoleum matta i köket. 1972.

Huspris 300 000:-
Nytt kök och vattenledningar 100 000:- första året
Nytt badrum och avloppsledning 50 000:- andra året
Flera Mindre inomhus renoveringar ca 200 000:- tredje-tionde året
Ommålning av fasad: 35 000:-
Luftvärmepump 40 000:-
Framtidsplaner: Massvis =)

Gjort allting själv förutom el och vatten samt fasadmålningen. Det går om man vill men är man bekväm av sig ska man nog inte försöka.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ingen som budar på huset ? verkar lite märkligt med så många besökare.
 
K
Budgivningen börjar på tisdag. Ovanligt lång tid kan man tycka.
De har som sagt tackat nej till bud ( som jag vet om ) på 2 250 000 som inkom innan.
Pratat med två mäklare som båda sagt att utgångspriset var helt fel. ( lockpris? )
Den ena trodde den skulle sluta på 3 miljoner
 
2 820 000 ligger högsta bud på just nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.