C cpalm skrev:
Klart de har. I och med att man bestämt att Vafab skall ha monopol och ingen annan får anlitas för tömningen så måste det också rimligen ingå att man tillhandahåller de lösningar som krävs för att lösa uppgiften utifrån givna förutsättningar. Då duger det inte att luta sig tillbaka och kräva att berget skall komma till Muhammed.

Hur agerar man om det är en trång gränd i stan? Kräver att man river grannhuset?

Givetvis är det en annan sak om det är ett problem som kan lösas med rimliga insatser.
Det är ju iofs inte Vafab som bestämt att det ska ha monopol. Enskilt avlopp ska hanteras av kommunerna, och då kan man ha det i ett kommunalt bolag. Fria aktörer får alltså inte hämta slam från enskilda avlopp och detta har inte Vafab bestämt.

Nu tömmer man ju vanligtvis inte enskilda avlopp i gränder eftersom det främst används på landsbygden. Det finns vissa kommuner som hämtar med traktorer/fyrhjulingar/pråmar osv. där det är dåliga hämtförhållanden men dessa tömningar kräver då att man köper specialfordon och tömningarna blir då väldigt dyra för kunderna. Men vanligtvis finns kraven på hämtvägar inskrivna i tillståndet för anläggningen och i kommunens renhållningsordning och om man inte uppfyller det så kan man behöva bygga om, flytta anläggningen eller göra någon annan lösning (typ sugledning).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om satellitbilden visar ts fastighet så verkar det finnas ett hanterbart alternativ om grannen accepterar en körning/år för att slamsuga.
Kan då kräva visst arbete på ts fastigjhet och vändpkat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
A AndersS skrev:
Om satellitbilden visar ts fastighet så verkar det finnas ett hanterbart alternativ om grannen accepterar en körning/år för att slamsuga.
Kan då kräva visst arbete på ts fastigjhet och vändpkat.
Såklart är det samma fastighet som TS beskriver :)
En annan lösning är att skapa en parallell infartsväg på andra sidan alléträden. Man behöver då i alla fall ta bort ett alléträd och sedan en del träd som inte ingår i allén, men man behöver troligtvis inte bredda öppningen i muren
Infart med alléträd markerat med rött kryss för att föreslå potentiell borttagning för ny infartsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, då finns det alternativ för en lösning lite beroende av var trekammarbrunnen är placerad men det kan kanske ts markera i bilden.
Inte det ts efterfrågade i tråden men ev. en lösning på slamtömningsproblemet som medför någon form av kostnad.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Går det att ställa bilen på ett säkert sätt vid infarten så kan ju ett alternativ vara att gräva ned en sugledning så kan man ju stå ute vid vägen och tömma. Det framgår ju dock inte avstånd eller sughöjder så det är inte säkert att det går.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
M Maledictus skrev:
Det är ju iofs inte Vafab som bestämt att det ska ha monopol.
Nej, men det betyder ju inte att de inte måste förhålla sig till den positionen och ta ett ansvar för att verksamheten är anpassad till verkligheten. Vilken den förvisso bakom kundtjänstridån säkerligen är. Är övertygad om att de har resurserna att lösa problemet utan att några alléträd eller stengärsgårdar måste tas bort. Om än till en extra kostnad för TS. Hur har tömningen gått till tidigare år?

Hade det varit en random entreprenör på stan som av en eller annan anledning inte kunnat utföra ett jobb hade det varit en annan sak. Då hade TS kunna vända sig till någon annan. Det är min poäng.

Sen är ju Vafab namnet till trots faktiskt ett kommunalförbund och inte en upphandlad utomstående aktör som har ett avtal att förhålla sig till.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
Jag har väldigt svårt att se några seriösa åkare förbjuder backning. Då har du helt missat en stor del av kundkretsen. Som jag förstått så är de väl bara de företag som kör för kommunen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Denna åker mycket i mitt närområde.
Inte mycket större än en personbil så det finns ju helt klart alternativa fordon.
Mindre vit servicebil anpassad för slamutsugning parkerad på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Heidina och 12 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, men det betyder ju inte att de inte måste förhålla sig till den positionen och ta ett ansvar för att verksamheten är anpassad till verkligheten. Vilken den förvisso bakom kundtjänstridån säkerligen är. Är övertygad om att de har resurserna att lösa problemet utan att några alléträd eller stengärsgårdar måste tas bort. Om än till en extra kostnad för TS. Hur har tömningen gått till tidigare år?

Hade det varit en random entreprenör på stan som av en eller annan anledning inte kunnat utföra ett jobb hade det varit en annan sak. Då hade TS kunna vända sig till någon annan. Det är min poäng.

Sen är ju Vafab namnet till trots faktiskt ett kommunalförbund och inte en upphandlad utomstående aktör som har ett avtal att förhålla sig till.
Hur långt tycker du att de bör gå då? Ska de köpa in ett specialfordon för att tömma kunds brunn? Eller hur tycker du att det bör gå till?

Och vilken verklighet är det du relaterar till? Om man anlägger en avloppsbrunn kan man väl åtminstone tycka att man bör se till att transporterna kan utföras på ett bra sätt. Vafab (eller kommunen) har ju inte tvingat fastighetsägaren vare sig att plantera träd, anlägga brunnen där den ligger eller bygga en smal väg. Jag förstår inte varför kommunen ska lösa ett problemen som de uppenbarligen inte har skapat.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har väldigt svårt att se några seriösa åkare förbjuder backning. Då har du helt missat en stor del av kundkretsen. Som jag förstått så är de väl bara de företag som kör för kommunen
Just renhållningsfordon har blivit fokus för Arbetsmiljöverket. Vi har haft tillfällen då Arbetsmiljöverket har varit ute på plats och förbjudit backning på ställen där det inte finns vändplats. Det spelar ingen roll hur man argumenterar, det blir hämtstopp ändå.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hur brett är det mellan träden?

Klarar dem inte att backa in med 30cm till godo per sida lär man kanske överväga lite karriärsbyte..
 
konstig tid på året med att tömma vägen klarar ju knappt vikten när det är så här blöt ute
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Klarar dem inte att backa in med 30cm till godo per sida lär man kanske överväga lite karriärsbyte..
Vara tvungen att vika in backspeglarna är inte samma som 30cm till godo per sida……
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vara tvungen att vika in backspeglarna är inte samma som 30cm till godo per sida……
Det sa jag inte heller.
 
C
M Maledictus skrev:
Hur långt tycker du att de bör gå då?
Jag tycker det är självklart att de skall kunna tömma befintliga brunnar som finns i kommunen och som sedan tidigare kunnat hanteras. Det är det jag menar med verkligheten.

Nyanläggning är en annan sak, då kan man ställa andra krav. Likaså mindre anpassningar som är genomförbara med rimliga medel. Men att kräva att alléer sågas ner eller att nya vägar skall anläggas är långt bortom rimlighetens gräns.

Varför skall kommunen lösa problem de inte själva skapat?
Tja, det är väl kommunens huvudsakliga uppdrag? Varför skall kommunen betala socialbidrag till de som behöver? Varför skall de bygga vägar till något annat än sina egna fordon? Osv. Det s.k. samhällskontraktet.
Det är ju inte TS fel heller för den delen. Allén och stenmuren stod garanterat där långt innan TS var påtänkt och det är inte TS som bestämt att de är skyddade. Kan inte heller se hur det är TS fel att det gått bra att köra in där förut, men inte nu längre?
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.