Hej igen
Känns dax att förodla chilli mm.
vad har i för tips att odla i kruka eller pallkrage i inglasat läge?

vinrankor,kaffe,tobak,chilli,tomat,zuccini, mm

tips?
 
Åsa Lund
Redan?
Har du växthus?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ingen av de nämnda växterna tål väl minusgrader något längre tag.

Förodling brukar man börja med i februari.
 
Denna årstid så måste växterna ha mer ljus än vad som finns naturligt. Ju mer värme, desto mer ljus behövs.
 
Hörde om en "chiliexpert" på radio som brukade börja med förkultiveringen i december. Just chili tar ju ganska lång tid på sig att gro och just under groningen behövs ju inget tillskottsljus. Men när plantorna väl börjar titta upp är det nödvändigt med extra ljus.

Men baljväxter och gurkväxter är snabbgroende och snabbväxande, så de sår jag personligen allra sist.

Utöver ljus behöver ju sådden såklart värme vilket gör det mindre lämpligt att driva upp i just ett orangeri.

Växter man normalt asocierar med orangeri är subtropiska fleråriga växter såsom lager, oliv och citrus och de mår då bäst av att få "vila" under vintern i ett svalt, ljust rum. Alltså ett uppvärmt orangeri som håller 5-10 grader med tillskottsbelysning om ca 12h/dygn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för input
Jag kollar på Sara Bäckmo , hon odlar året runt i tunnelväxthus
Jag funderar på barnvänligt , typ pallkrage med isolerat med frigolit invändigt, hästskit, och täckduk
Jag har infravärme men den går ju inte ha på 24-7
men jag får testa mig fram.
 
BirgitS
Ska fröna gro behöver jorden antagligen vara närmare 10 grader, jag vet inte om du kan nå det med hästgödsel i ditt orangeri om det är -20 grader ute, och när det har kommit upp blad får nog inte lufttemperaturen vid bladen gå under 0 grader.
 
Jag förodlar inomhus, men de ska ju överleva nästa vinter,

en varmbads på hästskit kan bli 50 grader

men alla idéer är bra?
 
Du menar en varmbänk. Visst kan den gå upp massor i temperatur så att det går finfint att så och odla men tänk på att även om du har värmen så har du inte ljuset. Startar du en varmbänk nu kommer plantorna ändå inte växa i brist på ljus. Själv gör jag aldrig varmbänkar tidigare än mars typ. Dessutom, säg att du startar en ändå för du har nåt som lyser inne i orangeriet så ljusbiten är avklarad - varmbänken håller bara värmen ett par veckor. Så startar du en nu så kommer den svalna för tidigt.

Det SB gör är att så massor av grönt som hinner upp innan det blir kallt och ljusfattigt och sen skördar hon av det. Det växer inte men står sig trots bristen på ljus.
Så vänta du lite med varmbänken och satsa på att så köldtåliga sorter av sallat och spenat tex lite senare.
 
Ja varmbänk....
Jag ska bara förodla det jag kan ha i krukor inomhus i december.
Jag tänkte börja fylla bänkarna med hästskit/halm i januari, typ en kärra varje dag så det tar en månad, men det kanske är för tidigt?
Orangeriet är ett tillbygge mot huset, typ altan, vet ej om det får upp värmen lite?
detta är första vintern med inglasat så vet ingen temp, borde göra en del att öppna dörren o släppa ut lite värme.

Jag ska börja fylla en varmbänk utomhus nu, för att så vitlök.
 
I min värld är det rätt stor skillnad på tunnelväxthus och orangeri och jag vet inte vem Sara är, men det finns många som är långt mycket duktigare än jag på att odla växter, så det är bra att ta inspiration från olika håll. Först och främst måste vi klargöra om frågan gäller förkultivering och frögroning, eller om det är frågan om att övervintra vuxna plantor. I ursprungsinlägget får man känslan av att det är det förstnämnda som gäller, men nu verkar frågan mer riktas åt att överleva nästa vinter? Två olika frågeställningar om du frågar mig.

Det är som sagt stor skillnad på att övervintra växter som teoretiskt kan bli fleråriga, men hindras av vårt klimat, och att driva upp frösådder. Varken de övervintrande fleråriga, eller de nysådda fröna, vill ha särskilt stark näring som hästgödsel ger under vintern. Frösådder ska ha ganska mager sandblandad jord och om man kompletterar med bra belysning när de börjar sin tillväxtperiod, kan/ska man börja gödsla. Men då handlar det om att skapa konstgjorda förhållanden, både med avseende på värme och ljus och vi kan då glömma vad det är för datum och årstid ute. Under den normala tillväxtperioden på våren/sommaren är det ett utmärkt gödsel som jag personligen använder mig av överallt, både för träd, buskar och ettåringar.

Hästgödsel, liksom allt organiskt avfall, "brinner" ju när det bryts ner och blir mycket varmt, men under denna period är det mindre lämpligt att odla i det, varför man ofta talar om "brunnen gödsel" som det man odlar i. Denna period som gödslet brinner, sägs vara uppemot ett år, men det skadar inte att vänta ännu längre. Det är möjligt att vissa fullvuxna plantor i mitten av deras tillväxtperiod klarar av obrunnen gödsel (som tex nässlor), men är man rädd om växterna så skulle iaf jag använda färdigbrunnen gödsel.

Och på frågan om alla idéer är bra? Njae, jag gillar förvisso inte folk som säger "det där kommer aldrig att funka" utan att underbygga det med bra argument, hur sakkunniga de än må vara. Jag brukar dessutom säga att "det är billigt att misslyckas med växter", men beroende på om du ska förkultivera nu (vilket är rätt oortodoxt) eller övervintra nästa år, så är det bara att läsa på och börja experimentera, men råden som getts här i tråden är generella för båda förfaranden och vill du har mer specifikt så får du nig ställa frågan lite mer specifikt.

Som en liten sidoanekdot kan jag nämna att jag i ett par omgångar lyckats övervintra en chiliplanta i ett trapphus. Framförallt vissa sorters chili är lättare än andra och i det här fallet rör det sig om ett frö jag fått skickat till mig från en användare på odla.nu i historien och som går under namnet "trädchili" (atomic starfish?). Det äldsta planta jag lyckats hålla vid liv var 4 år när den dog, vid förra försöket blev den tvåårig. Ofta får man problem med spinn eller ngn annan ohyra när den står inomhus på vintern. En vinter klarade jag mig undan med blotta förskräckelsen när jag fick bladlöss och hela plantan höll på gå åt. Jag gav då upp och slutade vattna och "glömde bort" plantan. Torkan måste mirakulöst haft kål på lössen, för de dog, men när jag vattnade igen så vaknade plantan till liv. Så även om det är lättare att odla under rätt betingelser, så får man ofta pröva sig fram är min erfarenhet.
 
Hej ursäkta oklarheter.
förkultivera inomhus, och vill ha dem sedan i orangeriet, så bra med tips på vad som kan övervintra.
 
Du bör bygga varmbänken vid ett tillfälle. Det kan gå att göra så som du säger men det är rätt så stor risk att antingen så börjar det brinna för tidigt eller ännu troligare så svalnar hästskiten så att varmbänken aldrig kommer igång sen. Januari är tidigt ja.
Om du sår tex kål och annat i krukor/bäddar direkt i orangeriet istället så kommer det att komma upp när temperaturen och ljuset är lagom för just dem. Vissa sorter kan man ju få flera månader tidigare skörd än om man väntar med att så tills man "traditionellt" brukar så. Jag gillar verkligen att så på vintern av just den orsaken men att dra upp växter inomhus under vintern och sedan flytta ut dem till ett mörkt och kallt boende utomhus är det få saker som klarar, om ens nån.

@Keexet vi pratade om en varmbänk, då odlar man inte direkt i hästskiten utan har den som värme under och sedan ett tunnare lager jord ovanpå som man odlar i.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
@Keexet vi pratade om en varmbänk, då odlar man inte direkt i hästskiten utan har den som värme under och sedan ett tunnare lager jord ovanpå som man odlar i.
Det framgick under tiden jag skrev mitt inlägg, det jag hade att gå på var "en varmbads på hästskit", inte helt enkelt att förstå. Det underlättar för frågeställningen att man är så tydlig som möjligt med vad man undrar redan från början. Den här tråden är rejält snurrig redan nu jag är fortfarande inte säker på vad TS vill.

Varmbänk har jag inga personliga erfarenheter av, så det ska jag inte uttala mig om. Och OM det är vad tråden handlar om, så tar jag ett steg tillbaka och läser vad ni har att lära ut.
 
Jag pratade med kunnig, verkar endast vara vinranka och olivträd som klarar 0 grader.
Allt annat får tas in eller planteras om.

någon som vet nåt annat som klarar sig?
Varmbänk håller som sagt inte 3 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.