Går i solcellstankar och kan inte riktigt bestämma mig!
Har ett hus i se3 som värms upp av pellets, det innebär att vi gör av med ca 5000 kwh per år med ac och poolpump på sommaren.

Fått olika offerter både före och efter sommaren -22 och den jag fastnat för är en lokal mindre aktör som varit verksam några år. Fördelen med denna aktör är dels att han kan installera redan i februari och kan installera på vårt eternittak.
Andra aktörer kan installera tidigast i sommar och vill då att jag lägger plåt på taket till ungefär samma eller högre pris. Detta innebär att jag "sparar" ca 40k om jag väljer den som kan installera på eternit.

Till frågan: tycker ni det är värt att installera solceller för ca 150k/15k per kwh när man gör av med så lite el?
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
K
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Till frågan: tycker ni det är värt att installera solceller för ca 150k/15k per kwh när man gör av med så lite el?
Korta svaret, Nej
 
  • Gilla
  • Älska
Jhonny_86 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Något lite längre svar.
Fortsätter elpriserna vara som senaste året, så Ja.

Bäst blir det ifall du skulle kunna producera mer än vad du förbrukar och sälja överskottet.
Men jag vet inte vad reglerna är just nu, det har väl förut varit så att man inte får producera mer än man förbrukar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något lite längre svar.
Fortsätter elpriserna vara som senaste året, så Ja.

Bäst blir det ifall du skulle kunna producera mer än vad du förbrukar och sälja överskottet.
Men jag vet inte vad reglerna är just nu, det har väl förut varit så att man inte får producera mer än man förbrukar.
Man får sälja upp till 30000 kwh som mikroproducent, men du får bara skatteavdraget för så många kwh du köper och i mitt fall minskar nog förbrukningen ner till 3000kwh efter installation.
K K. L skrev:
Korta svaret, Nej
Utveckla gärna!
 
K
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
utveckla gärna!
5000 kwh har jag råd med utan att jag behöver gå på knäna när fakturorna kommer,
och det kostar ju inte gratis precis att köpa solceller.

Själv har jag faktiskt beställt solceller men det är för att vi bränner 21 000 kwh/ år.
Vi tänker att när vi blir pensionärer så ska vi inte behöva flytta pga. svindyra elräkningar som vi inte har råd att betala.
Man får helt enkelt bunkra pengarna för såld el + lite till inför vintern.

Men som sagt, 5000kwh är för lite för att jag skulle köpa celler nu efter att det har blivit såna ockerpriser.
Så tänkte jag.:)
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
5000 kwh har jag råd med utan att jag behöver gå på knäna när fakturorna kommer,
och det kostar ju inte gratis precis att köpa solceller.

Själv har jag faktiskt beställt solceller men det är för att vi bränner 21 000 kwh/ år.
Vi tänker att när vi blir pensionärer så ska vi inte behöva flytta pga. svindyra elräkningar som vi inte har råd att betala.
Man får helt enkelt bunkra pengarna för såld el + lite till inför vintern.

Men som sagt, 5000kwh är för lite för att jag skulle köpa celler nu efter att det har blivit såna ockerpriser.
Så tänkte jag.:)
Tack för att du utvecklade. Personligen tror jag dock inte på en prisminskning av solceller. Iaf inte så det är speciellt märkbart. Själva installationen är också hälften av kostnaden, och en hantverkares timpris kommer nog inte sänkas, eller för den delen när senast sänktes priset på mjölk? Och nu när elen är billig igen borde inte pelletspriset gå ner? Svaret är nej, inget går någonsin ner iaf inte i samma takt som prishöjningar!
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Vi valde att (i precis rättan tid) installera celler (12,5kWp) förr året i augusti och gör av med ungefär 19MWh/år. Har hittills i år producerat 13,8MWh och det är otroligt tacksamt att få betalt av elbolaget samtidigt som man hör grannar och andra få betala 1000-tals kronor varje månad. Har du råd så är min rekommendation- absolut! Vi betalade 148K för detta och har sedan starten producerat el för 26500kr, så i den här takten är det snart betalt
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
I
Detta är som att tipsa om aktier, det är praktiskt taget omöjligt att veta idag exakt när och ens om anläggningen kommer gå plus för er. Just nu och baserat på det senaste året, absolut men vi pratar om en investering som möjligen kan gå plus om uppskattningsvis 10-15 år om ens det.

De som redan investerat för något år sen sitter på ett guldläge, det är inte lika självklart för de som installerar nu när det är extrema priser och världens solcells hype.

En viktig skillnad mot börsen är att det går inte sälja av om det skulle börja se ut att gå på fel håll, en annan är att livslängden uppskattas till 25 år.

Vi beslöt att avstå, rätt eller fel? Vem vet men för oss är det på tok få lång investeringstid.

Allt du kan göra är att läsa igenom de trådar som redan finns här på forumet och bilda din egen uppfattning eller kanske bara kasta tärningen.
 
  • Gilla
MrHandyman1 och 1 till
  • Laddar…
Är ju väldigt dyrt med solceller nu med så hög efterfrågan. Är väl bättre du avvaktar något år och ser om marknaden svalnar. Är ju ingen ko på isen för dig med så låg förbrukning.
 
  • Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
Om jag vore du skulle jag räkna på en max återbetalningstid på 11 år och med ett spotpris på 75öre inte mer.
Frågan är hur mycket risk man är villig och ta
Om spotpriset blir lägre än det man räknat med skjuter återbetalningstiden iväg. & går man bara på säljarnas siffror så finns risken att anläggningen aldrig betalar sig.

Då jag skaffade mina solpaneler för 1.5 år sen så räknade jag på 11 år och spot på 35öre
men det var då och ser man till nuläge så skulle jag nog inte skaffa paneler om det blir dyrare så att återbetalningstiden blir mer än 11år på 75öre.
 
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Går i solcellstankar och kan inte riktigt bestämma mig!
Har ett hus i se3 som värms upp av pellets, det innebär att vi gör av med ca 5000 kwh per år med ac och poolpump på sommaren.

Fått olika offerter både före och efter sommaren -22 och den jag fastnat för är en lokal mindre aktör som varit verksam några år. Fördelen med denna aktör är dels att han kan installera redan i februari och kan installera på vårt eternittak.
Andra aktörer kan installera tidigast i sommar och vill då att jag lägger plåt på taket till ungefär samma eller högre pris. Detta innebär att jag "sparar" ca 40k om jag väljer den som kan installera på eternit.

Till frågan: tycker ni det är värt att installera solceller för ca 150k/15k per kwh när man gör av med så lite el?
Solceller genererar el i 30 år (kanske mer) så försök se er framtida förbrukning. Kommer ni tex köpa elbil om några år så kanske ni ökar förbrukningen med 3000 kWh/år, då blir kalkylen annorlunda.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Inte alls enkelt att förutse elpriserna i framtiden faktiskt, men om solpaneler fortsätter installeras i ännu högre takt så kan ju faktiskt även det påverka spotpriserna när det är soligt. Jag vet inte hur mycker som realistiskt kan installeras under säg 5 år, men man ska nog defintivt räkna med att om 10 år så kommer solel i sig trycka ner priserna vid fint väder. Vi ska inte heller glömma våra kära grannar, vi kan ju även importera låga priser! Tyskland storsatsar medans de redan har en stor installerad bas med solel idag. Tyskland producerade 17GW igår till exempel...

Jag säger att det inte riktigt är rätt läge att köpa enbart pga de ökade priserna.
 
  • Gilla
Mulvaden och 2 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Är ju väldigt dyrt med solceller nu med så hög efterfrågan. Är väl bättre du avvaktar något år och ser om marknaden svalnar. Är ju ingen ko på isen för dig med så låg förbrukning.
Som elinstallatör så får jag numera ofta frågan om man borde satsa på solpaneler.

Jag brukar svara så här :
Jag skulle verkligen inte vilja vara utan min anläggning. MEN att räkna på framtida elpris är vanskligt. Solpaneler tycker jag man bör skaffa om man tycker det är intressant teknik och gillar att kunna producera en del själv.

Att folk nu är helt galna och verkar acceptera nästan vad som helst ( ockerpriser, förskottsbetalning , oklar leverans ) det rimmar illa med en långsiktig och ansvarsfull plan för sin ekonomi och fastighet.

Jag brukar fråga så här :

Varför var du inte intresserad för 1 år sedan när priset var MYCKET lägre och montage möjlig nästan direkt. ?

Svaret jag ofta får går i stil med detta :
Ja jo, nu har ju många grannar, köpte bil då, köpte spabad då.

Lite ungefär som att nu ska väldigt många ha elbil för man åker ju så billigt per mil. Många grannar har det ju.

Själv så köpte min elbil för 4 år sedan. Ingen hype då och grannarna tokförklarade mig då.
Känns skönt nu.

Med andra ord Gör som du själv vill och låt dig inte påverkas av hypen som råder nu.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Som elinstallatör så får jag numera ofta frågan om man borde satsa på solpaneler.

Jag brukar svara så här :
Jag skulle verkligen inte vilja vara utan min anläggning. MEN att räkna på framtida elpris är vanskligt. Solpaneler tycker jag man bör skaffa om man tycker det är intressant teknik och gillar att kunna producera en del själv.

Att folk nu är helt galna och verkar acceptera nästan vad som helst ( ockerpriser, förskottsbetalning , oklar leverans ) det rimmar illa med en långsiktig och ansvarsfull plan för sin ekonomi och fastighet.

Jag brukar fråga så här :

Varför var du inte intresserad för 1 år sedan när priset var MYCKET lägre och montage möjlig nästan direkt. ?

Svaret jag ofta får går i stil med detta :
Ja jo, nu har ju många grannar, köpte bil då, köpte spabad då.

Lite ungefär som att nu ska väldigt många ha elbil för man åker ju så billigt per mil. Många grannar har det ju.

Själv så köpte min elbil för 4 år sedan. Ingen hype då och grannarna tokförklarade mig då.
Känns skönt nu.

Med andra ord Gör som du själv vill och låt dig inte påverkas av hypen som råder nu.
Är generellt emot hypen, men har funderat på solceller sen vi la om taket på huset för nio år sedan, men det har bortprioriterats pga annat som gått före plus att priset varit högt. Sen ska jag inte sticka under stolen med att spotpriset gjorde det mer aktuellt, tillsammans som vårt fasta elavtal gick ut. Om det tar 20 år att betala sig är jag villig att offra. Men vill inte offra så mycket pengar om det inte betalar sig alls....
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Är generellt emot hypen, men har funderat på solceller sen vi la om taket på huset för nio år sedan, men det har bortprioriterats pga annat som gått före plus att priset varit högt. Sen ska jag inte sticka under stolen med att spotpriset gjorde det mer aktuellt, tillsammans som vårt fasta elavtal gick ut. Om det tar 20 år att betala sig är jag villig att offra. Men vill inte offra så mycket pengar om det inte betalar sig alls....
Snabb räknade lite på de uppgifter du sa
15000kWh & 15tusen / kWh & egen förbrukning på 5000kWh
med spot på 30 öre -> ROI 18år
med spot på 50 öre -> ROI 14.3år
med spot på 75 öre -> ROI 11.4år
med spot på 100 öre -> ROI 9.5år
om jag nu räknat rätt

EDIT:
om man skaffar en "spansk"bil (aka el-bil ;) ) så blir siffrorna annorlunda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.