Alla vet ju att el är livsfarligt och att misstag inte tillåts.
Kunde ju vara kul att läsa om dem och ja, även behöriga får lov att erkänna sina grova synder här utan behöva elektrifieras i underjorden.

/Kent
 
Undertecknad börjar, var 20 då och hade plockat bort en 400 V radiator för målning. Givetvis tejpar man ändarna då man inte visste bättre. Så smart då att när man skall ha av tejpen använda tänderna. Speciellt när säkringarna satt i.
Tur var att jag började tänka innan det gick åt skogen.

/Kent
 
skoj1 liten variation på värsta el-tråden.

fortsätter jag då. höll på att med häcksax klippa runt garageväggen och rensa upp lite. klippte i en otroligt seg kvistbit som stack upp bakom panelen. klippte hårt några gånger innan jag kom på att det var där strömmen till garaget kom in. kabeln är bytt och satt sånt stålskydd över ;)

kunde bli spännande. innan jordfelsbrytare installerats kan tilläggas.
 
Ola78
Inget misstag i bemärkelsen felkopplat men, men. När vi satte in våran varmvattenberedare så upptäckte vi att termostaten inte funkade som den skulle, man fick återställa den manuellt för den skulle börja värma vattnet igen. Vi fick ha det så några dagar och jag fick krypa under och återställa. En dag så skulle jag göra detta men då man fick använda en skruvmejsel för att göra jobbet använde jag en av mina finmekaniksmejslar då det var trångt att komma åt. Hittade hålet och......smack, 400 v i mig och helt mörkt i hela huset och rejält ont i armen. Hade kommit åt ett hål där det var ström istället och dessutom var inte min mejsel isolerad, skulle självklart tänkt så långt och åtminstone satt lite eltejp runt mejslen. Sensmoralen blev i alla fall att jag var jäkligt glad att jag hade jordfelsbrytare annars hade det nog inte gått lika lyckligt.
 
Tyresö
Jag byggde en elgitarr när jag var liten - alltså en riktigt elektrisk elgitarr med 2 stålwirerar som jag tvinnade fas och nolla på - djä%&# vilken stöt jag fick vid första accordet.

Sen hade jag ett 6V Legotåg, och i fronten på tåget satt det en liten diod och jag tyckte att den lös för svagt.
Då tog jag och anslöt den med några FK-trådar, till ett 230 vägguttag - Djä%&¤ vad lampan small i handen på mej.

Det är inte alltid så bra att vara 5 år och ha en pappa som driver ett elföretag, och som dessutom redan då, lärde mej elinstallationer.
 
Tyresö skrev:
Jag byggde en elgitarr när jag var liten - alltså en riktigt elektrisk elgitarr med 2 stålwirerar som jag tvinnade fas och nolla på - djä%&# vilken stöt jag fick vid första accordet.
* LOL * Kanske det som avskräckte dig och fick dig att bli Betongare ? :D
 
Tyresö
orparn skrev:
* LOL * Kanske det som avskräckte dig och fick dig att bli Betongare ? :D

Jo, jag tyckte att det var kul att experimentera med el, när jag hade lärt mej hur det fungerar - en riktigt kul grej var att koppla en glimtändare på kabeln till en glödlampa - glödlampan blinkar som ett lysrör.
Riktigt obehagligt var det när jag skulle experimentera med en kondensator. Jag fattade inte att den var strömförande trots att strömen var bruten - usch så rädd jag blev när strömmen tömdes i mej - riktigt obehagligt.
 
Glimtändare kopplade vi till Julgransbelysningen när jag gick på Teknis, blev ganska effektfullt men kanske inte så lämpligt:blushing:

Annars är nog en groda jag gjort att jag råkade korsa nolla och skyddsjord under insatsen i en strömbrytare där kablarna bara fick plats om dom inte låg i kors. Det hela fungerade i nästan tre veckor men sen började jordfelsbrytaren lösa mer och mer frekvent. Det var ju inte helt självklart att börja felsöka på den "nya" delen av anläggningen när det fanns en hel del gammalt också. :S
Isoleringen hade ju börjat krypa undan så den blev tunnare och tunnare tills det var koppar mot koppar.....

(Att både nolla och jord var med i brytaren berodde på att det gick vidare till ett uttag.)
 
Mikael_L
När jag var i trakterna av 8-10 år och hade märklinjärnväg provade jag att koppla ihop sekundären på en trafo (lågspänningssidan) till den andra. Och jävlars vilken kyss jag fick av primären (stickproppen) på den andra trafon.
Lite dumt experiment kan man tycka. :)

I 16-17-års åldern så byggde jag en elektronisk ljusorgel, som drev 220-lampor (det var 220V på den tiden );) men denna ljusorgel var lite tokigt konstruerad, så beroende på hur man vände stickproppen i vägguttaget så fick man fas-spänning på elektronikens jordplan (via en konding om jag minns rätt, så jag tror inte det blev fullt 220V där). Men i vilket fall fick jag flera gånger en kyss av mikrofonens metallhölje då jag skulle rikta in den. :x

Vad som är ännu värre är att jag skänkte bort den där halvt livsfarliga saken till en yngre kusin! :O
Men han både överlevde och blev så tagen av grejen att han t.o.m blev disc-jockey senare. :)


Sen har jag en riktig bikt att göra.
Jag får fortfarande lite ont i magen när jag tänker på det.

Det var i ett hus som jag bodde i tillfälligt.
Där var det en gårdsbelysning som var sedan länge bortkopplad och jag ville få liv i den igen.
Den enda el som fanns tillgänglig i närheten var en matning till en UC, säkert 16-25A nåt.
Där kopplade jag in mig tillfälligt med bara EKK 1,5mm2 och tänkte att jag ska fixa det ordentligt sen.
Men när det blev dags att flytta blev det ganska snabbt och lustigt och bråttom, så det där fulfixet hade jag ju inte en tanke på då.
Och jag gruvar mig alltid över hur det nu ser ut på ett ställe här i landet :S

Lärdom dragen; gör aldrig aldrig något tillfälligt med elen, gör det alltid klart med en gång, eller låt bli.

Hmmm, om jag någon gång är i närheten borde jag kanske åka dit och be att få koppla bort skiten ... :O



edit:
Jag kan väl nämna att de andra hempul jag annars har gjort (och det är inte speciellt många) så kan jag inte minnas något enda som jag lämnat efter mig som jag känner att jag behöver skämmas för idag.
Jag har å andra sidan haft förmånen att alltid kunna ringa och fråga en av mina bästa vänner, som blev elektriker från första början, om ev tveksamheter.
 
Redigerat:
En solig dag i September sedan skulle jag klippa ned vinrankan som växt som attan på spaljen mot söderväggen, tog fram sekatören om klippe på..

Framåt lunch tänkte jag kolla hur solfångeriet fungerade, och blev märkligt förvånad över att acktanken var kall... Cirkpumparna i solvärmesystemet stog stilla.(Platt VVX 2 pumpar)...

Jag hade klippt av kabeln till tempsensorn i solfångaren:blushing:

Efter reparation visade den + 130 grader... Så pumparna startade inte förrän jag gick in i manuell mod och tvångsstartade dem...höll för öronen.. men det fungerade allt höll.. men jag fick överhettat vatten in i VVX (+120) ett tag...

Sen fungerade allt som vanligt igend^_^b (Tur att man kör med etylenglykol..)
 
Många konstiga grejer har man ju gjort då man jobbar som elektriker men det är ju små löjliga saker som man kommer på innan det är försent eller avslöjar tankevurpan för någon annan men det jag kommer på just nu är en dimmer jag en gång skulle koppla (en ny modell jag inte sett tidigare) och jag vet inte hur jag tänkte men av någon anledning så kollade jag beskrivningen (vilket var det dumma) och såg då fas på pil in som det ska vara och på pil ut så är det ju självklart en linje till en armatur och vidare därifrån en linje till nollan och vad gör då jag? Jo, jag kopplar in nollan på pil ut. Tur var det väl att det inte var någon dyr dimmer.
 
Ola78 skrev:
Inget misstag i bemärkelsen felkopplat men, men. När vi satte in våran varmvattenberedare så upptäckte vi att termostaten inte funkade som den skulle, man fick återställa den manuellt för den skulle börja värma vattnet igen. Vi fick ha det så några dagar och jag fick krypa under och återställa. En dag så skulle jag göra detta men då man fick använda en skruvmejsel för att göra jobbet använde jag en av mina finmekaniksmejslar då det var trångt att komma åt. Hittade hålet och......smack, 400 v i mig och helt mörkt i hela huset och rejält ont i armen. Hade kommit åt ett hål där det var ström istället och dessutom var inte min mejsel isolerad, skulle självklart tänkt så långt och åtminstone satt lite eltejp runt mejslen. Sensmoralen blev i alla fall att jag var jäkligt glad att jag hade jordfelsbrytare annars hade det nog inte gått lika lyckligt.
Aha, det förklarar din bild :)
 
Ola78
Tack för den:D Men ska man vara lite seriös också så är jag glad att jag sitter här idag. Jordfelsbrytare är underbart att ha, blir så arg när jag hör om folk som inte sätter in det i sina hus. Varför inte, bevisligen räddar det liv. Vi satte in JFB andra dagen vi flyttat till huset och det är jag ju som sagt glad för.
 
Redigerat:
*S* skrönor man hör om folk som tetar med fingret om där är spänning. Dont do that.
Jag fick 230 i mig och vispade av min pappas glasögon, hans jäkla sockerbitar överallt..
Tror jag var 12-13 då och han skröt med att inte en elektriker vågade gå i närheten av sakerna *suck*
Ren jäkla idioti (.)

/Kent som inte tagit någon skada, skada, sada, sa da, nåt? *S*
 
snickarboden skrev:
*S* skrönor man hör om folk som tetar med fingret om där är spänning. Dont do that.
Jag fick 230 i mig och vispade av min pappas glasögon, hans jäkla sockerbitar överallt..
Tror jag var 12-13 då och han skröt med att inte en elektriker vågade gå i närheten av sakerna *suck*
Ren jäkla idioti (.)

/Kent som inte tagit någon skada, skada, sada, sa da, nåt? *S*
Vet en kund som ringde firman jag var anställd vid då och klagade över att hon fick stötar av centralen, det visade sig att hon petade in säkringen hon skulle byta utan att använda hylsan.....

Har också sett en serviceorder där kunden klagat över att lampan lyser i kylen när dörren är stängd???!!!:x Servicekillen åkte ut med en luxmätare.

Nu blev det OT, sorry....tebax till ordningen!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.