MathiasS skrev:
Frågan är varför denna rörgubbe inte utvecklar sin affär ytterligare och köper prylarna själv på rinkaby och sedan lägger på för att täcka sina kostnader för den administrationen + någon marginal. Få kunder skulle ha synpynkter på det, även om man kan jämföra priset direkt mot rinkabys webb. Som komplement till att kunden hanterar det själv menar jag....
Ingen aning faktiskt men det kan ju mycket väl ha att göra med garantier och liknande kanske.

Till saken hör att kunden i detta fallet inte ville befatta sig med att själv ordna VVB och tyckte rörläggaren lika bra kunde fixa den...
Det lustiga är då att den beställdes genom Solar fick jag höra...
Varför har jag inte en susning om för kunde rörläggaren tjänat extrapengar genom att ta den från Rinkaby själv borde han ha gjort det kan man tycka...
 
Jag kan berätta om min erfarenhet med en rörmokare,Jag höll på med att installera en ny panna och dra nya rör i huset.jag hade kontakt med en lokal rörmokare som jag även känner privat genom bekanta.
Vi kom överens att materialet skulle köpas in av mig pga att där jag jobbar har vi avtal med onninen och beställer man privata varor kunde dom göra lite till på priset,så han tyckte att det var ok mot en något högre timpeng.Det var också skäligt tyckte jag.

Han åkte ut och började med att kolla all materialåtgång för början av jobbet och kom in med en lista på vad som skulle beställas,allt funkade jättebra tills en dag så stod det massor av material i pannrummet som inte jag beställt och jag frågade varför han tagit hem massor av material och han säger "det här materialet tog jag själv så det blir rätt och jag lägger på 10% på mitt kostpris" jag sa att det ok och till och med tackade för att han tänkte så.
Vid fakturadagen när jobbet var gjort fick jag en ospecad räkning som jag tyckte var oskäligt hög och inte nära något vi gjort upp från början,så jag ringde han och ville ha en specad faktura.
Jag har skrivit upp all timtid som han varit där och jag visste timpengen som vi gjort upp i förväg så det kunde bara vara materialet som han tog hem som blivit dyrare.Mycket riktigt när jag fick den specade fakturan så jämförde jag mot onninens webshop och han har lagt på upp till 300% på vissa artiklar och långt från dom 10% påslag som han uppgett.

Jag ringde upp och frågade "vad f-n han höll på med och försöker luras" och han exploderade i ett utbrott och skrek "att han inte kan gå hos mig och jobba gratis och inte tjäna några pengar på material"
Det hela slutade med att jag beställde allt material på fakturan och skickade till hans lokal och betalde in arbetstiden och sedan var det tyst från han.

I mitt fall sparade jag över 15000:- när jag inte accepterade oskäligt påslag.

I min kommun där jag bor är ungefär 60% av alla rörfirmor med i justitia med anmärkningar och varför det är så,tror jag att alla dom firmorna har problem med släpande betalningar från jobb dom gjort men som kunden vägrar betala pga oskäliga påslag på material.

Rörmokaren är en av dom sista yrkeskåren i Sverige som vägrat inse att med dagens info och utbud från internet och att konsumenten sitter och jämför priser,att dom kan inte köra i gamla hjulspår och slutligen acceptera att kunden som jämför fakturerat pris mot webshopens pris och att det sklijer 2-3 ggr priset på samma vara så skulle vem som helst känna sig lurad.
 
Ett bra exempel på att om ett ev påslag uppfattade som skäligt av kunden så skulle problem inte uppstå av denna typ. Kraften i känslan av att ha blivit lurad ska inte underskattas. Här har man tillochmed haft en kreativ dialog kring ökat timpris för att hantera ett inkomstbortfall från materialet (I linje med vad SnickarUrban diskuterat i andra trådar) och ändå försöker man sig på en blåsning kopplat till materialpriser. Synd!
 
Snickar-Urban skrev:
Det är snarare ett smart utnyttjande av kompetens. Om kunden har tid och möjlighet och vill tjäna in några kronor så är inköpen något som han/hon kan göra själv och min kunskap utnyttjas bättre.
Vad det gäller rabatterna så stämmer det du skriver till viss del. Men det innebär högre kvalité till Byggmaxpriser och det är väl inte så dumt?
För övrigt så använder jag alltid 90-gipsskivor, för hälsans skull.
Helt rätt sätt att se på det hela, jag och firman vi anlitar har lite av samma upplägg. De sköter allt "avancerat" jobb som tex el, kakling, badrum och saker som har med bärande delar av huset mm. Vi tar hand om enkla grejer (så mycket vi hinner med) rivning, transporterar bort skräp, en del inköp, skruva upp gips och andra lite enklare och tråkiga grejer som hantverkarna helst vill slippa. Alla blir nöjda, vi sparar pengar och de får göra de saker som de tycker är kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.