Var häromdagen in till en vvs-butik och handlade en Mixinoxslang. - 249 kr tack sa kassören. Frågade då varför jag skulle betala 249 kr för en slang som kostar 89 kr på Rinkaby rör. Då knappade han lite på miniräknaren och sa: Ok, då säger vi 129 kr då. Seriös bransch.....
 
Mycket seriös :) .....nöjer sej inte med 50% påslag och själv öppnar dörrar för fler Rinkaby lika företag och gräver sin egen grav djupare och djupare :).
gaia
 
falegname
Myckling skrev:
Var häromdagen in till en vvs-butik och handlade en Mixinoxslang. - 249 kr tack sa kassören. Frågade då varför jag skulle betala 249 kr för en slang som kostar 89 kr på Rinkaby rör. Då knappade han lite på miniräknaren och sa: Ok, då säger vi 129 kr då. Seriös bransch.....
Frågan är varför du inte köpte slangen direkt från rinkaby?

Troligtvis behövde du en viss service och ha slangen omgående! Annars förstår jag inte.

Vill man ha service och en butik i närområdet måste man väl förstå att det kostar mer, än om man "pricerunnar" samma typ av slang och hittar den i en lokal i småland med frakttid och mindre service.
 
Det handlar nog om frakten.
 
timmelstad skrev:
Låter onekligen som kartell-liknande förfarande ändå, eller missar jag nåt?
En kartell är när flera företag går samman för att hindra konkurrensen. Om en bransch går samman för att ändra till debiteringssystem som faktiskt gynnar kunderna så har det inte med konkurrensbegränsning att göra.
Ett debiteringssystem som lägger alla omkostnader på timdebiteringen i stället för att dela upp det på timmar och materialpåslag gör att kunderna lättare kan jämföra priser. Dessutom så slipper kunderna att överraskas av höga materialpriser när fakturan kommer.
 
Man kan ju lätt lägga ihop ett och ett om man tänker lite.

TS har som ort Stockholm. Jaha tänkte Mr Rör här då här tar vi den vanliga timtaxan plus feta påslaget för att betalar inte denne snubbe så gör nästa det. Riktiga rörkrökare är bristvara så enkelt är fallet.

Vore Räntepengar en bristvara fick TS glömma sitt hus och istället bo i lägenhet.

Om vi antar att VVS är en skära guld med motorsågsbranch varför ploppar då inte firmorna upp som mossa i gräsmattan? Marknaden är ju självreglerande som det heter?

Riktig VVS kostar även om man köper allt till nettopriser det ska gudarna veta. Kunskap kostar likväl.

Sen alla som tjatar om Rinkaby kanske ska läsa första sidan där stå något i stil med Kan du inte installera själv så köp kunskap&grejjor hos lokale rörkrökaren.
 
Jag kan inte påstå att rörkrökare är en bristvara.

Snarare tvärt om, och för att kompensera för den dåliga beläggningen så drönar man på jättepålägg på materialet.

Detta funkar bara på en "kartellmarknad". Naturligtvis finns det lokala variationer men jag tror att våra välutbildade vänner från andra länder kommer att krossa denna marknad över tiden.
 
falegname skrev:
Frågan är varför du inte köpte slangen direkt från rinkaby?

Troligtvis behövde du en viss service och ha slangen omgående! Annars förstår jag inte.

Vill man ha service och en butik i närområdet måste man väl förstå att det kostar mer, än om man "pricerunnar" samma typ av slang och hittar den i en lokal i småland med frakttid och mindre service.
Jag behövde slangen omedelbart och betalade dämed 45 % högre pris på produkten, men det jag reagerar mot är ju det "ordinarie" priset. Service? Tja om du menar att hämta slangen från hyllan och lägga den på disken så fick jag ju "viss service".:D
 
falegname
Myckling skrev:
Jag behövde slangen omedelbart och betalade dämed 45 % högre pris på produkten, men det jag reagerar mot är ju det "ordinarie" priset. Service? Tja om du menar att hämta slangen från hyllan och lägga den på disken så fick jag ju "viss service".:D
Att kunna handla en slang omedelbart lokalt är service :D. Att den då kostar mer än att den "pricerunnade" produkten på nätet får du som sagt vackert räkna med.

Det är väl samma fabrikat du jämfört priser med hoppas jag.

Sen är det ju så att i en lokal butik får du även en personlig service med hjälp om en ny slang tex. Knappast jämförbart med rinkaby, eller?
 
falegname skrev:
Att kunna handla en slang omedelbart lokalt är service :D. Att den då kostar mer än att den "pricerunnade" produkten på nätet får du som sagt vackert räkna med.

Det är väl samma fabrikat du jämfört priser med hoppas jag.
Sen är det ju så att i en lokal butik får du även en personlig service med hjälp om en ny slang tex. Knappast jämförbart med rinkaby, eller?
Grabbarna på Rinkaby är naturligt mycket kunnigare än min lokala rör-nasare. Dom hjälper verkligen till med att hitta den bästa och mest prisvärda lösningen.

Visst har Pressbyrån, macken o 7-Eleven butiker ett värde och det är OK att man betalar 20-30% extra tack vare deras öppettider o närhet.
 
Nimajneb skrev:
Grabbarna på Rinkaby är naturligt mycket kunnigare än min lokala rör-nasare. Dom hjälper verkligen till med att hitta den bästa och mest prisvärda lösningen.

Visst har Pressbyrån, macken o 7-Eleven butiker ett värde och det är OK att man betalar 20-30% extra tack vare deras öppettider o närhet.
Men pressbyrån och 711 gör inte allt för att hindra konsumenterna från att handla på Willys och Liedl ;)
 
noone70 skrev:
Men pressbyrån och 711 gör inte allt för att hindra konsumenterna från att handla på Willys och Liedl ;)
och är inte 2-300% dyrare heller
 
Nimajneb: Men om det finns överflöd välj då en annan, vad är problemet?

Våra välutbildade vänners arbete har jag sett många olika varianter på under det förra halvåret. Kan ju säga att av det jag såg så var jag INTE imponerad av ett enda av de jobben (minst 10st). Finns värdelösa svenska hantverkare också men de slipper man ju iaf jaga utomlands :rolleyes:

Ids man kan man ju ställa till ett helvette för dem juridiskt åtminstone.
 
v-g skrev:
Nimajneb: Men om det finns överflöd välj då en annan, vad är problemet?

Våra välutbildade vänners arbete har jag sett många olika varianter på under det förra halvåret. Kan ju säga att av det jag såg så var jag INTE imponerad av ett enda av de jobben (minst 10st). Finns värdelösa svenska hantverkare också men de slipper man ju iaf jaga utomlands :rolleyes:

Ids man kan man ju ställa till ett helvette för dem juridiskt åtminstone.
?? Jag har inget problem eftersom jag slutat ens att fråga Kartellgänget ??

Kan tänka mig att inte utbudet är så stort långt uppe i Norrland på välutbildade hantverkare utan svenska pass.

Jag har så ruskigt dålig erfarenhet av VVSare, Elektriker o Snickare med enskilda firmor o som enda mål att fiffla med fakturor. (Har slutat i Tingsrätten flera gånger med positiva utfall för mig.....)
 
falegname
Nimajneb skrev:
Grabbarna på Rinkaby är naturligt mycket kunnigare än min lokala rör-nasare. Dom hjälper verkligen till med att hitta den bästa och mest prisvärda lösningen.

Visst har Pressbyrån, macken o 7-Eleven butiker ett värde och det är OK att man betalar 20-30% extra tack vare deras öppettider o närhet.
Jag tvivlar inte en sekund på att personalen är duktiga på Rinkaby. Hur dom ska vara naturligt kunnigare än din lokala vvsbutik måste du förklara.

Ska man beställa via nätet eller i telefon är det nog inte alltid så enkelt om man inte vet exakt vad man ska ha.Då väljer jag min lokala vvsbutik och betalar lätt 60-70% påslag (på rek. pris) för en slang i hundrakronorsklassen utan att gnälla.

Köper du en kulspetspenna på 7-eleven så tror jag nog att du får räkna med ett par hundra procent påslag på den än om du jämför med den billigaste du kan köpa via nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.