Håller på att renovera vår kåk och har anlitat en firma ( som vi är mycket nöjd med). Gör ett mycket bra jobb, snabba och inga extra avgifter utöver timkostnaden och klockan börjar ticka när de börjar jobba.

Men rörmockaren som de jobbar ( läs jobbade med) tar nog priset när det gäller att suga ut pengar ur kunden. Han vägrar nämligen gör jobbet om man inte köper allt som har med vattnet i huset att göra. Värme golv, blandade, badkar, tom golvvärmeskivorna som han inte ens sätter dit, det gör snickaren,

Ett litet ex: just värmegolvsskivorna ville han ha 400kr/kvm, på nätet kan man beställa samma skivor för under halva det priset. Räknar man med att han köper in dem för samma pris som jag köper dem på nätet(förmodligen köper han in dem för långt under 200kr, rörisar brukar ha 60-80% i rabatt på listpris) så har han tjänat 20000 kr utan att en ha satt sin fot i mitt hus. Säg att han jobbar 30 timmar totalt hos mig:

30x500kr (timpris) = 15000kr
Värmegolvsskivor = 20000kr
Slår man ut det per timme är han uppe i en bra bit över 1000kr/Tim och sen tillkommer allt annat så som blandade, badkar och allt övrigt material till värmegolvet och där lär han inte ha sämre
Om han har samma påslag på resten av grejerna som man måste köpa av honom för att få äran att få anlita honom så landar han nog på en timlön på över 2000 kr.
Inte konstigt att rörisar har så dåligt rykte.
Tack å lov hittade jag en annan rörfirma som inte brydde sig var jag köpte mtrl utan snarar föredrog att jag själv köpte in grejerna ( så slapp de besväret :) )
 
Rubriken skulle ha varit: värsta lurendrejaren hittills?
 
jag hoppas att du blev nöjd med den nya rörfirman som inte brydde sig om det stod biltema på kopplingarna och rusta på blandaren.
Själv tyckte jag att den första rörisen verkade ha känsla för kvalitet och tog ett visst ansvar att det skulle bli bra gjort med risk att förlora sitt uppdrag när han lade fram sin offert.
 
H
Golvvärmespånskivor köper man för 140 kr/kvm. Nätet är otoligt bra för att hitta låga priser. Och det är LK, Uponor man köper d.v.s. samma fabrikat som rörisarna väljer. P.g.a. detta och mycket mer mygel inom vissa hos hantverkarkåren gör att jag gör allt arbete själv.
 
Det är inte biltema eller nått från Clas Olsson
Köper nästan bara samma märken som som proffsen använder tex Uponor (golvvärme
) och de mesta byggmtrl kommer från en proffsbyggmarknad inget bauhausskräp.

Blandare badkar mm kommer från Westerberg. Kök från puustelli. Inget du hittar på Rusta direkt :p

Bara för att jag inte gillar att bli blåst så behöver det intebetyda att jag tummar på kvalitén.
 
Hokanp: eller så hittar man en bra och ärlig hantverkare som som man jobbar med :)
 
H
noone70 skrev:
Hokanp: eller så hittar man en bra och ärlig hantverkare som som man jobbar med :)
Ja, och det är inte lätt. Hade tur nu senast och hittade en som kunde regla ett bjälklag ovan på en betongbjälklag. Och han var duktig.
 
ikeahantverkaren skrev:
jag hoppas att du blev nöjd med den nya rörfirman som inte brydde sig om det stod biltema på kopplingarna och rusta på blandaren.
Själv tyckte jag att den första rörisen verkade ha känsla för kvalitet och tog ett visst ansvar att det skulle bli bra gjort med risk att förlora sitt uppdrag när han lade fram sin offert.
Varför försvarar du en dålig hantverkare och smutskastar en firma som uppenbarligen är beredd att samarbeta med kunden? Den enda som pratar om budgetmaterial i denna tråd är du. Varför basera en argumentation på lösa antaganden som dessutom inte stämmer?

Att det i VVS-branschen förekommer ett (sett till omfattningen) unikt ocker i handeln med privatpersoner är uppenbart för var och en som valt alternativa inköpskanaler. Den första rörisen har uppenbarligen dragit detta till sin spets och kräver inte bara att det material han själv ska installera ska vara köpt av honom, utan även sådant andra ska installera.

Att man inte vill jobba med budgetmaterial är förståeligt, men en helt annan diskussion.
 
Jag har råkat ut för både rörisar och elektriker som ställer krav på att man köper materialet från dem. Det vettigaste måste vara att kunden själv får välja, vilket också leder också till att hantverkaren får fler jobb i det långa loppet. En viss förståelse för att kunden inte är gjord av pengar och vill hålla kostnaderna nere, kan man ju förvänta sig.

Om kunden har köpt in material av dålig kvalitet borde det ju generera mer arbete till hantverkaren, vilket han borde vara nöjd med?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Om kunden har köpt in material av dålig kvalitet borde det ju generera mer arbete till hantverkaren, vilket han borde vara nöjd med?
Nja, att jobba med dåligt material tar tid och är besvärligt. Dessutom, vilket är viktigast gissar jag, är att det blir en svår diskussion med kunden när materialet går sönder. Många vill säkert att hantverkaren står för jobbet i det läget. Jag skulle inte heller acceptera att installera skitprylar. Risken att detta skapar en dålig relation med kunden där hantverkaren drar det kortaste strået är för stor.

Man kan ju också tänka sig att det blir logistikproblem som inte heller går att ta betalt för, men sådant går ju att hantera om man vill (skriv en inköpslista, ta betalt för tiden att skriva listan).

Men, så länge man handlar med kvalitetsprylar är saken en helt annan, och det är ju vad det handlar om i detta fall. Att villkora tjänsteleverans med tvingade materialinköp tyder bara på att det är säljarens marknad och att han kan göra hur han vill.
 
Vår rörmokare föredrar att vi köper materialet genom honom (vissa saker kräver han att ha eget material och det är det som är vid väggenomföringarna) för då gäller hans försäkringar. Men han har sagt det att om vi hittar något på nätet så matchar han det priset om han kan, och om han inte kan så installerar han det vi köper på eget håll. Det tycker jag känns schysst.
 
ikeahantverkaren skrev:
jag hoppas att du blev nöjd med den nya rörfirman som inte brydde sig om det stod biltema på kopplingarna och rusta på blandaren.
Själv tyckte jag att den första rörisen verkade ha känsla för kvalitet och tog ett visst ansvar att det skulle bli bra gjort med risk att förlora sitt uppdrag när han lade fram sin offert.
Det här var ett riktigt dåligt påhopp. Trådskaparen har inte ens antytt att h*n vill använda prylar av dålig kvalitet. Bara att få slippa hantverkarens höga påslag på material.
 
MathiasS skrev:
Nja, att jobba med dåligt material tar tid och är besvärligt. Dessutom, vilket är viktigast gissar jag, är att det blir en svår diskussion med kunden när materialet går sönder. Många vill säkert att hantverkaren står för jobbet i det läget. Jag skulle inte heller acceptera att installera skitprylar. Risken att detta skapar en dålig relation med kunden där hantverkaren drar det kortaste strået är för stor.

Man kan ju också tänka sig att det blir logistikproblem som inte heller går att ta betalt för, men sådant går ju att hantera om man vill (skriv en inköpslista, ta betalt för tiden att skriva listan).

Men, så länge man handlar med kvalitetsprylar är saken en helt annan, och det är ju vad det handlar om i detta fall. Att villkora tjänsteleverans med tvingade materialinköp tyder bara på att det är säljarens marknad och att han kan göra hur han vill.
Det har du säkert rätt i. Och jag ska inte uttala mig, för vi i vårt fall handlade det om kvalitetsprodukter.
 
Jag kan förstå den hantverkare som vill använda sig av kända kvalitetsmärken för rör, kopplingar, brunnar etc, men om kunden vill köpa en blandare eller tvättställ och få detta installerat kan det väl knappast skapa några problem för hantverkaren?! Hantverkarkaren garanterar givetvis sin installation. Om t ex kopplingen mot blandaren börjar läcka är det hantverkaren som får ta smällen, är det själva blandaren som strular är det kunden som får montera bort, reklamera, och montera tillbaka, eller betala hantverkaren för att göra detta. Enkelt!
 
injonil skrev:
Enkelt!
Jag tror inte att det är så enkelt. Anledningen är att merparten av oss kunder inte kan förstå vad felet beror på alternativ misstror hantverkaren vad han än säger i frågan. För hantisen är det då lättare att lösa problemet oavsetts vems fel det är, ta merkostnaden och slippa badwill i området.

Om det vore så enkelt som att man åkte till en kund och bytte ikeablandaren 5 gånger på raken och alla glatt betalde för sig varje gång skulle det säkert inte vara några problem att köpa eget material.

Jag tror helt enkelt att det handlar om fler saker än att bara försöka få in extra marginal på materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.