tommib
E elmont skrev:
tommib, ska det bli en till behörighetstråd? har vi inte nog av dom?
Nej, absolut inte. Jag övervägde att skriva något sådant i mitt inlägg men tog bort det eftersom det skulle kunna uppfattas som att jag inte "tillät" dig att svara på inlägget. Svårt detta med nyanser i nätforum ;)

Jag instämmer helt i att vi har nog av behörighetstrådar och avslutar här, med en liten brasklapp till löken:

E El-Löken66 skrev:
Men Tommie B. Du måste ju inse och godta att inte alla hempullare besitter dina kunskaper och färdigheter.
Jag är fullt medveten om att alla inte besitter samma kunskaper som jag. Många är betydligt bättre ;)

Men som sagt, jag vill inte låta detta bli en behörighetstråd.

Här hade jag tänkt att slänga upp en rolig bild på någon sopig koppling men de jag hade låg visst på den gamla telefonen som gick hädan i ett drunkningstillbud.
 
  • Älska
helder
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var; Plastörat är till för att man ska trycka på det för att lätta på fjädern när man lossar kabeln. Att den är borta har ingen betydelse för hur bra kontakt det är.
Nej men hela mekanismen kan ju vara trasig, ska bli intressant att se. Är den hel så är det väl helt enkelt så att trådarna var dåligt instryckta helt enkelt.
 
E
tommib tommib skrev:
Nej, absolut inte. Jag övervägde att skriva något sådant i mitt inlägg men tog bort det eftersom det skulle kunna uppfattas som att jag inte "tillät" dig att svara på inlägget. Svårt detta med nyanser i nätforum ;)

Jag instämmer helt i att vi har nog av behörighetstrådar och avslutar här, med en liten brasklapp till löken:


Jag är fullt medveten om att alla inte besitter samma kunskaper som jag. Många är betydligt bättre ;)

Men som sagt, jag vill inte låta detta bli en behörighetstråd.

Här hade jag tänkt att slänga upp en rolig bild på någon sopig koppling men de jag hade låg visst på den gamla telefonen som gick hädan i ett drunkningstillbud.
Väldigt modest av Er att insinuera att Ni besitter färre kunskaper inom heminstallationsvärldens starkströmsdel än medelhensson.

En uppskattad feature, är min ödmjuka åsikt.
 
E El-Löken66 skrev:
Väldigt modest av Er att insinuera att Ni besitter färre kunskaper inom heminstallationsvärldens starkströmsdel än medelhensson.
Det var INTE vad han skrev.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
E
Papperskatt Papperskatt skrev:
Det var INTE vad han skrev.
Jaja, tro vad du vill, jag hade då valt TommiB framför en slumpmässig människa på jorden för att installera hos mig.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jaja, tro vad du vill, jag hade då valt TommiB framför en slumpmässig människa på jorden för att installera hos mig.
Om jag fått välja mellan er två så skulle ni få komma till min skola och visa upp vad ni går för innan jag hade släppt er över tröskeln
Hade ni bestått provet båda två tror jag att vi hade blivit ett bra team
Men ni hade inte fått något betalt (det är jag för snål för) ;)
 
  • Haha
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jaja, tro vad du vill
Man behöver inte tro något:
tommib tommib skrev:
Jag är fullt medveten om att alla inte besitter samma kunskaper som jag. Många är betydligt bättre
E El-Löken66 skrev:
Väldigt modest av Er att insinuera att Ni besitter färre kunskaper inom heminstallationsvärldens starkströmsdel än medelhensson.
Att säga att det finns många som är bättre är inte samma sak som att påstå att man är sämre än medelsvensson.
 
  • Älska
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
E
S Strontus skrev:
Man behöver inte tro något:


Att säga att det finns många som är bättre är inte samma sak som att påstå att man är sämre än medelsvensson.
Därav insinuation.
 
E
U Uffe A skrev:
Om jag fått välja mellan er två så skulle ni få komma till min skola och visa upp vad ni går för innan jag hade släppt er över tröskeln
Hade ni bestått provet båda två tror jag att vi hade blivit ett bra team
Men ni hade inte fått något betalt (det är jag för snål för) ;)
Hade aldrig kunnat hänga med i TommiBs tempo, ena sekunden är hen inuti en takdosa för att i nästa skarva inkommande kabel underjords.

Blir matt bara jag tänker på det! :(
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är ju för att han är en glad amatör
Jag snickrar hellre än installerar el
Det får jag nog av på jobbet
När jag är ledig vill jag ha roligt :cool:
 
E El-Löken66 skrev:
Därav insinuation.
Fast nu så var det inte en insinuation av det heller, men du kanske får en kick av att tolka det folk skriver på ett så negativt sätt som möjligt.
 
  • Haha
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Fast nu så var det inte en insinuation av det heller, men du kanske får en kick av att tolka det folk skriver på ett så negativt sätt som möjligt.
Hur skulle det vara om du försöker att tolka inläggen positivt? ;)
Jag uppfattade inte El-lökens inlägg negativt :cool:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nu har SHK äntligen inkommit med sin rapport rörande mitt brända uttag ;)

----------------------------------------
Slutrapport RL 2021:02

Tillbud i Umeå, Västerbottens län, den 17 feburari 2021 med eluttag av märket Lexel.

Väderförhållanden

-16 grader celsius, vindstilla.

Sammanfattning

Onsdagen den 17 februari anmärkte hyrsegästen, en mansperson i 60-årsåldern, på att ett uttag i sovrummet slutat fungera. Uttaget hade fungerat normalt under den tid hyresgästen bott där, men efter att han anslutit en elradiator då det var rejält kallt ute slutade uttaget efter en stund att fungera. Hyresvärden tillkallades, och efter en stunds felsökning uppdagades det att matande fas till uttaget hade gått av i uttaget innan, pga varmgång.

Utredning

Uttaget demonterades och vid närmare inspektion visade det sig uttaget var rejält bränt, samt att delar av fjädermekanismen som ska säkerställa tryck på ledarna saknades.

Slutsats

Det är omöjligt att avgöra om mekanismen var felaktig redan vid installation, eller om den helt enkelt smält bort vid tillbudet. Det senare förfaller dock osannolikt.

Rekommendationer

Utgå inte från att en elanläggning är säker bara för att den har fungerat i 10 år.
-------------------------------------
Bränt eluttag med skadad fjädermekanism, händelsen undersöktes i Umeå vid minus 16 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränt eluttag med synliga skador och tecken på varmgång, hålls upp mot en bakgrund av ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränt eluttag med avbruten fas och svarta brännskador synligt på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
helder och 3 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Det är omöjligt att avgöra om mekanismen saknades redan vid installation, eller om den helt enkelt smält bort vid tillbudet. Det senare förfaller dock osannolikt.
Eee?

Jag tycker att mekanismen finns kvar,
Närbild på en skadad och smutsig mekanism med synliga spiralfjädrar och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en bränd elektrisk mekanism med synliga delar och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo den är väl mer eller mindre kvar förutom plastpiggen som ska lösgöra ledarna om man vill demontera uttaget. Däremot är den ju deformerad, se bild från en oskadad terminal på samma uttag. Oavsett vad orsaken är så kvarstår min slutsats, lita inte på att något är OK bara för att det har fungerat i X år.
 
  • En hand håller en eluttags terminal med synliga skador och en deformerad plastpinne jämfört med en oskadad terminal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.