lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inte enligt Boggi. Den egenkontroll du gör fungerar enligt honom inte, eftersom du är blind för dina egna fel. Så hans siffra måste tolkas som att det smäller när du gjort patron ur i så många som enstaka procent av fallen. Din egenkontroll kan inte rädda dig. (Men även om det inte var så så är siffran ändå för hög. Den skulle i så fall betyda att du hittade en patron i kammaren i enstaka procent av fallen. Även det är alldeles för högt räknat.)

Samma med elcentralen.

Det är därför detta som sagt är helt orimliga siffror.

P.S. Och vad det gäller just patron ur så visar det sig att han har lite rätt. Den manuella kontrollen fallerar ofta. Man är nämligen så van vid att det aldrig händer att hjärnan inte "tror" på motsägelsen. Det är bla därför man gått över från "titta" till "känna". (Men då blir problemet att folk inte gör det; det är extra krångel och potentiellt skitigt).
Uttalar mig inte om patron ur, men väl elcentralen.

Om man monterar en elcentral så är det nog i %-nivå som en skruv inte blir riktigt åtdragen eller något annat småfel som kryper sig in. Egenkontrollen som man utför som en checklista är just en "ny" operation som har till syfte att bättra på felprocenten. Även denna har förstås fel-kvot i %-nivån, men då är vi totalt nere på 1/10000 vilket är ganska bra.

Finessen är att när man drar in trådarna, lägger dem tillrätta, petar in i dvärgbrytaren, skruvar åt så finns hela tiden en risk att mobilen ringer, kollegan säger något, snickaren drar igång sågen osv. När du sen går över alla skruvarna igen, en och en, utan övriga moment så blir det i princip att man gör det "med nya ögon".
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Egenkontrollen som man utför som en checklista är just en "ny" operation som har till syfte att bättra på felprocenten.
Fast det var inte det som påstods. Felprocenten var med egenkontrollen medräknad, dvs det talas om kvarstående fel.

Sedan så håller jag inte med dig om att det skulle göras så många fel innan basal egenkontroll du är antagligen en tiopotens fel (eller en slarver av stora mått ;) ungefär 1% eller så av alla människor är det); men jag har inte statistik lätt tillgänglig.
 
B Boggi skrev:
En manuell rutin som utförs av noggrann och kunnig person ger alltid ett felutfall på minst 2% - man är som regel blockerad att se de egna felen. (Den som tror sig vara bättre än så - bör nog tänka om). Kompletteras rutinen med att en annan person "kollar att det ser rätt ut" - då reduceras felutfallet till typ 4 på 10000.
Rutinen som jag läste om tidigare på den här tråden (tror jag) - att "streckmärka" kablarna och sedan ta en bild före och en bild efter - synes vara ett alldeles utmärkt komplement. Det viktiga är att bryta den egna tankemissen.
B Boggi skrev:
Du har helt rätt. Jag vill peka på att det finns en övertro på att man aldrig gör några fel. Men också en kraftig övertro på att en s.k. "självkontroll" garanterar en absolut felfrihet - "operatören skall ju ha kollat en extra gång".
I manuella rutiner har vi ohjälpligt felfrekvenser som ligger på %-nivå. Klarar inte de aktuella processerna ett sådant felutfall, utan att det får allvarliga konsekvenser – då måste man skapa maskinella rutiner – och då kan man komma ner på ppm-nivå. Men fortfarande finns det alltid ett visst felinslag (som regel beroende på flera slumpvisa händelser, som samtidigt råkat bli koordinerade i tiden).
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast det var inte det som påstods. Felprocenten var med egenkontrollen medräknad, dvs det talas om kvarstående fel.

Sedan så håller jag inte med dig om att det skulle göras så många fel innan basal egenkontroll du är antagligen en tiopotens fel (eller en slarver av stora mått ;) ungefär 1% eller så av alla människor är det); men jag har inte statistik lätt tillgänglig.
Jag anser att du läser in fel i texterna ovan.

I första inlägget om detta anser Boggi att felutfall är ca 2%. Står inget om egenkontroll här. Utökar man med annan persons kontroll blir det 4/10000.

Senare skriver Boggi om att man kan utföra egenkontroll, med exempel på hur man kan göra detta.

En kommentar om att egenkontroll inte garanterar felfrihet. Men INTE att manuellt arbete MED egenkontroll resulterar i %-nivå. Hela poängen är ju att egenkontroll eller annans kontroll bättrar felprocenten men att det aldrig blir felfri (även med annas kontroll).

Men kan du citera det inlägg som påstår att manuellt arbete MED egenkontroll regelmässigt resulterar i %-nivå så är jag tacksam.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag anser att du läser in fel i texterna ovan.

I första inlägget om detta anser Boggi att felutfall är ca 2%. Står inget om egenkontroll här. Utökar man med annan persons kontroll blir det 4/10000.

Senare skriver Boggi om att man kan utföra egenkontroll, med exempel på hur man kan göra detta.

En kommentar om att egenkontroll inte garanterar felfrihet. Men INTE att manuellt arbete MED egenkontroll resulterar i %-nivå. Hela poängen är ju att egenkontroll eller annans kontroll bättrar felprocenten men att det aldrig blir felfri (även med annas kontroll).

Men kan du citera det inlägg som påstår att manuellt arbete MED egenkontroll regelmässigt resulterar i %-nivå så är jag tacksam.
Det är ditt första citat av Boggi som är grunden till att åtminstone jag började skriva i går. Det är en hög siffra och dessutom satt som minimum. Det håller inte även om principerna som lyfts fram givetvis är rätt både med-, omedveten självrättning, procedurer du är van vid från produktion osv bättrar ner till den gräns man önskar skild från noll.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En kommentar om att egenkontroll inte garanterar felfrihet. Men INTE att manuellt arbete MED egenkontroll resulterar i %-nivå. Hela poängen är ju att egenkontroll eller annans kontroll bättrar felprocenten men att det aldrig blir felfri (även med annas kontroll).
Vad anser du vara rätt då?
 
Den här diskussionen med felprocent är intressant. Jag önskar att den kunde brytas ut till en separat tråd.
 
  • Gilla
kwasibengt och 14 till
  • Laddar…
Denna bild kanske platsar här?

Edison E27 finns tydligen på fler ställen än på lampor och lampsocklar.
 
  • Säkringsskåp med porslinsäkringar, en tänd glödlampa, etiketter på svenska, indikerar elinstallation, möjlig källare eller verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Tokdåre och 12 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Denna bild kanske platsar här?

Edison E27 finns tydligen på fler ställen än på lampor och lampsocklar.
Jag kan höra Vanheden säga lysande när jag ser bilden.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Denna bild kanske platsar här?

Edison E27 finns tydligen på fler ställen än på lampor och lampsocklar.
Ett utmärkt sätt att felsöka på vid en kortslutning.
Sätt i en 40W lampa och sedan är det bara att leta efter var det bildas 40W värme någonstans, oftast i elektronik som fått kortslutning.
 
  • Wow
  • Ledsen
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ett utmärkt sätt att felsöka på vid en kortslutning.
Sätt i en 40W lampa och sedan är det bara att leta efter var det bildas 40W värme någonstans, oftast i elektronik som fått kortslutning.
Det fungerar inte så. En kortslutning genererar inte värme.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Nä... Men funkar om man behöver lite ljus vid elcentralen 😉

Bör då pluggas in på en fas där det ligger nån enkel påslagen ansluten enfas belastning. Typ traditionell gammal glödlampa.

Inte TV, FTX, trefas vattenpump, kylskåp, diskmaskin, tvättmaskin värmepumpe e t c.

Detta beroende på att det över lampan blir ett spänningsfall. Och kvar vid den normala påslagna, driftsatta belastningen blir det inte längre 230 eller 400 V. Endast mycket lägre.

Kan då i princip innebära att fläktkylda motorer inte orkar snurra runt. Värme som ska transporteras bort av fläktar blir stående.
kylskåpskompkompressor blir stående o stånka.
ELektronik i spisar mm kan skadas i o s v.

Är inget anslutet till den fas som normalt går genom säkringen, så kommer lampan inte att lysa.

(Detta var en gång i tiden en praktisk grej för att skapa förståelse och diskussion med elever.)

"Leif i Skåne" har nåt att lära sig, vilket känns bra för en f d lärare 😇
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Tricket användes även förr ( typ 1960-talet ), när man ville ha " mysbelysning" i något rum och det inte fanns " dimmers". Hade en speciell lampa med en extra lödpluppe pålödd.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tricket användes även förr ( typ 1960-talet ), när man ville ha " mysbelysning" i något rum och det inte fanns " dimmers".
Två glödlampor i serie ger ju mindre ljus än två parallellt (som man vanligen kopplar), enkelt att göra det inne i rummet därför. P=U*I=U*U/R vilket för två lampor med halverad spänning ger P=2*U*U/(4R)=U*U/(2R) dvs halverad ljusstyrka trots att man har två glödlampor. Det tråkiga är dock att glödlampor knappt finns att få tag på längre så det är inte så lätt att testa rent praktiskt...
 
Denna "adapter" också med E27 gänga,
är s a s självmarkerande vid oförsiktig användning. Rent utan livsfarlig att använda! Svart elektromekanisk komponent med metallgänga och justerbara delar på träbakgrund. Sliten etikett med textfragment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk krets med multimeter och ansluten glödlampa på ett bord. Testingredienser för elektricitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tändstift och tändkabel för fordon ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
Immobil
  • Laddar…
E27-lamphållare är lika farliga. Om de inte vore så etablerade hade dom förbjudits för länge sen.
 
  • Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.