C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad trevligt med en rejäl säkerhetsbrytare bredvid sig när man duschar.
Det är alltså ett badkar där under.
[bild]
Det där är ju läskigt på riktigt. Tänk vatten som sipprar ner med tiden i toppanslutningen där.

trefas, säkert 16A. Brrr, det gör ont.
 
Mikael_L
Det kan ju möjligen vara helt urkopplat, jag har inte kollat/mätt. Men om jag skulle kopplat ur skiten skulle jag definitivt skruva ner säkerhetsbrytaren samtidigt.

De två kromade rören går upp till en VVB ovanför, och den vita sladden som hänger är till denna, med stickpropp, som jag inte har en aning om var dom kopplar in ... kanske skarvsladd från ojordat uttag i hallen utanför... :thinking: :dizzy:
 
  • Wow
  • Haha
helder och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Både anslutningsdosan (om tätmembranet finns) och säkerhetsbrytaren ser ut att vara minst IP44.
Själva kranen och duschmunstycket sitter troligen i andra änden av badkaret.
Ser ut ett ha stått en TM under varmvattenberedaren som hänger över vänsterkant av badkaret.
Så duschen har tidigare varit dikt TM antingen med bara ett duschdraperi mellan.
Jag ser ingen varmvattenberedare på bilden, men det är säkert som du skriver. Jag undrade vad rören med slanganslutnibgarna gick till, trodde först det var dusch. Förklarar ju behovet av elanslutning också.
 
Mikael_L
Och ärligt talat verkar det saknas jfb också. Den tvåpoliga verkar gå till någon golvvärme någonstans.
Elcentral med flera säkringsdosor och en termostat för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kaklet och badkaret ser ju nytt och rent och fräscht ut och allt "fungerar" säkerligen, men"
- Är det bara avstängt med ballofix och ingen plugg bakom karet
- Ska vattenröret vara fäst 30 cm från kopplingen till slangen, ät det inte stadigare och bättre närmre kopplingen (har sett samma i verkligheten och tycker det ser amatörmässigt ut)?
- Den vita elkabel som hänger i en båge, var börjar och slutar den? Kanske går att fästa upp den snyggare..
- Den gamla brytaren används inte längre och bättre att ta bort

Edit: aha stickpropp och inget uttag i närheten läser jag nu... :surprised:
 
P Pin skrev:
Jag ser ingen varmvattenberedare på bilden, men det är säkert som du skriver. Jag undrade vad rören med slanganslutnibgarna gick till, trodde först det var dusch. Förklarar ju behovet av elanslutning också.
Jag ser inte heller någon VVB men gjorde lite antaganden med tanke på två rör/flexslangar, en elsladd & en ”trädgårdsslang” till spilltratt.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag ser inte heller någon VVB men gjorde lite antaganden med tanke på två rör/flexslangar, en elsladd & en ”trädgårdsslang” till spilltratt.
Hehe ja du hade ju rätt! :D
 
Mikael_L
Tydligen är detta strömlöst genom att säkringar är urskruvade, samt att det är på todo-listan att ta bort helt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Magnus E K
C Xcqn skrev:
trefas, säkert 16A. Brrr, det gör ont.
Spelar ingen roll om det är avsäkrat 16A eller 1A, lika farligt/ofarligt.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Gräver vidare i mitt ormbo till elsystem. Igår hittade jag något som fick mig att ge upp för dagen.
Okopplade elkablar sticker ut ur en vägg utan uttag, fem ledare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är första av 3 uttag, alla jordade... eller inte. Detta är i min mansgrotta där jag har datorerna. Jo, det är 5 ledare där, 2 vita, 2 svarta och en gröngul. De 2 övre är de som matar uttagen och de 3 nedre går vidare till de andra uttagen och stannar där. Uttagen är alltså inte jordade. Med pennan som lyckligtvis har ställbar känslighet spårar jag röret i taket hit:
Takmonterad elkontakt med ojordade kablar och synliga ledare som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tändtråd och en nolla sticker ut ur ett hål. Dessa vet jag går hit:
Elkabel med två vita, två svarta och en gröngul ledare sticker ut ur vägg utan dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I röret med tändtråden går bara en nolla, ingen fas. Så vart fasen tar uttagens trådar vägen? Tillika hänger en oansluten gröngul i den kopplingsdosan. Takuttaget borde ha en dosa som nu är dold, får såga lite.

Inte den värsta kopplingen men med tanke på säkerhetsrisken platsar det väl ändå här.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har alltid tänkt att om man har kopplingsdosor så är det vanligtvis bara ett rörutlopp i taket?

I mitt barndomshem var det nästan så, det satt kopplingsdosor ovanför brytarna, sedan ”ovanliga”-uttag i mötet mellan tak och vägg och inget i taket...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan CE och S-märka den åt dig ... om du betalar en slant. :crysmile:
Annars är "asiatisk CE-märkning" vanligt förekommande:
Stämpel med texten "QC PASSED" omgiven av stjärnor, som efterliknar en kvalitetsmärkning.
;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har alltid tänkt att om man har kopplingsdosor så är det vanligtvis bara ett rörutlopp i taket?

I mitt barndomshem var det nästan så, det satt kopplingsdosor ovanför brytarna, sedan ”ovanliga”-uttag i mötet mellan tak och vägg och inget i taket...
Resten av huset förutom dessa 2 sovrum har takdosor ungefär mitt i. Just dessa sovrum har nyare takpaneler medan hall och tredje sovrummet har originaltak. Ska hitta en passande såg för att försöka få fram dosorna.
 
thomas33 thomas33 skrev:
En del skall hålla sig långt ifrån allt med el...
[länk]
Han tjänar nog skapligt på sina 'vådliga' videos.han är rätt rolig ändå.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
En del skall hålla sig långt ifrån allt med el...
[länk]
Han vet exakt vad han gör, det är hans grej. Han har en stor youtubekanal och spelar inte bara clown utan är även väldigt pedagogisk. https://www.youtube.com/user/msadaghd
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.