Nej jag har inte Glasroc, inte GNU, GU, inte Norgips eller några gipsprodukter som helst i ytterväggskonstruktionen på mitt nygyggda hus där material satsen levererades av FHV i Sävedalen.

Jag jobbar heller inte hos någon tillverkare av byggprodukter utan är en vänlig själ som vill upplysa om att gips skivor måste hanteras varsamt och at de måste tätas om vindkyddet ska bli fullgott.

För att avsluta denna djupdykning i utegips skivor. Skydda skivor under byggprocess så gott det går. Täta alla skurna skarvar med någon form av godkänd metod.

Det gäller att få det så tätt som möjligt så att fukt inte kan tränga in i träkonstruktionen.

Det är valfritt att ta till sig information. Lita inte blint på vad hus leverantörer säger undersök och var nyfiken.

mvh
chiefpetri
 
Visst blir vi mer skeptiska till FHV efter alla inlägg, men också efter vad vi själva nu sett... Vi var på husvisning i Gtb i helgen och där visade FHV ett hus där de som byggde gjort mycket själva. Vi fatta inte riktigt varför FHV ville visa just det huset för lister, skarvar, och mycket annat ytskick som syns var riktigt kasst gjort. Så det var lite av en besvikelse.
Vi var i Borås och kolla Myresjöhus också och den visningen var betydligt bättre... Myresjöhus har kontor i Borås med så då blir det inga jättelånga resor för vår del. Kändes även positivt med säljare osv. Men sen kolla vi lite på Forumet och då ser man ju att det är problem med dem med. Verkar inte som om någon hustillverkare är helt problemfri...
 
Som det har diskuterats förut alla precis alla husfabrikanter har missnöjda och väldigt nöjda köpare så det beror sällan eller rentav aldrig på husfabrikanten. Det beror uteslutande på hantverkarna om du får ett bra eller dåligt byggt hus. Det har också sagts tidigare men måste sägas igen lägg tid på skaffa egen kunskap och pengar på adekvat juridik det kostar en slant extra men lönar sig alltid. Strunta i inbyggda kaffemaskiner och annat lul lul när hela huset ändå inte blivit som förväntat, enbart för att man varit dumsnål och litat på alla kopishantverkarna "det ordnar vi vet du! "som inte bryr sig bara för att dom vet att ingen relevant byggkontroll utförs och slutbesiktning utförs av någon besiktningsman som du inte valt själv.
 
Vi är i uppstartsfasen av att bygga ett hus i Borås. Även vi har träffat på en del oseriösa säljare som inte gett oss ett förtroendeingivande intryck. Inte roligt när det handlar om den största och viktigaste affären i livet!
 
Det är så att säljare av många/flesta husfabrikat inte är anställda av hustillverkaren utan är egenföretagare vilket de sällan eller aldrig upplyses om. Ni kanske redan känner till Husknuten i Göteborg / V Frölunda om inte så kolla där för då kan man se flertalet av hustillverkarnas aktuella hus, men se upp med säjlarna dom är som sagt egenföretagare med egen vinning som största orsak till varför dem är där dom är.
 
Hantverkarna är absolut viktigast i byggprocessen. De ska vara erfarna och vana att jobba ihop. Jag valde husleverantör efter att jag fått kontakt med en kanonentreprenör, Alltibygg i Gävle. De bygger åt FHV och därför blev det FHV. FHV är väldigt flexibla och kan bygga nästan vilket hus som helst. Om man kommer med en ritning fixar dom byggsatsen. Det är gedigna hus med bra standard. Jag har bygg hus förut och är byggnadsingenjör så jag anser att jag kan bedöma det. Deras hus har dessutom bra pris. Det var några balkar som byggdes under bjälklaget fast de skulla vara infällda. Detta åtgärdades utan kostnad trots att stommen redan stod färdig med tak på. Jag förstår faktiskt inte hur de löste detta, men det gjorde dom. Vi är väldigt nöjda med FHV och deras bemötande men inget hus blir bättre än entreprenörerna är som bygger det.
 
har byggt med värsåsvillan. har du inte fått några priser kolla med dem först. värsåsvillan är DYRA! 150 kvm 3.3M NF dyra.....
 
Plastic81 skrev:
har byggt med värsåsvillan. har du inte fått några priser kolla med dem först. värsåsvillan är DYRA! 150 kvm 3.3M NF dyra.....
här i jönköpings län har dom urusel service d,s
 
jag svarar på den ursprungliga frågan om de fabrikaten som du undrade över. Vi byggde med Värsåsvillan år 1999/2000 och det var en byggnation utan problem måste jag säga. En proffsig säljare som inte tog till överord (tyvärr är han pensionerad nu) och en entreprenadfirma som visste vad de gjorde. Snabbt och enkelt kom huset upp och inga fel vid slutbesiktning! Vi gjorde mycket jobb själva inomhus - la golv, satte vissa innerväggar och kök m.m och Värsåsvillan förstod våra önskemål och hjälpte oss så mycket de kunde. Vi fick takstolar till carporten på köpet m.m.
Tycker huset var bra och gediget med låg energiförbrukning. (Frånluftsventilation och värmeåtervinning).

Men jag skulle ge dig rekommendation så är inte hustillverkaren den mest kritiska punkten utan entreprenörerna. Kolla med den firma du vill ha vilka den anlitar! Och kolla deras "trackrecord"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.