Till FineåHenrik,

Min rekommendation blir följande:

Använd dig av en bygg firma som jobbar med att leverera ditt hus i Totalentreprenad form.

Rekommenderar ett supergäng som hjälpt mig med att slutföra mitt projekt. Alfredssons Bygg och Fastighet.

Dem hjälper till med att ta fram hela ditt hus. Tror mig veta att det blir billigare i slutändan. Om du vill ha mer info så kontakta Kapten Zoom.
 
1. Husen byggs på plats och Villabyggsatsen är navet i processen.
2. Hög materialkvalitet och förstklassigt hantverk.
3. Samarbete med välkända, respekterade leverantörer.

Detta är Fiskarhedenvillans 3 hörnstenar......

1. Husen byggs på plats men fästmaterial (spik och skruv) ingår inte i materialsatsen. Villabyggsatsen är inte komplett och därmed faller hjulet ihop då navet inte är komplett.

2. Hög materialkvalitet så länge det inte kostar för mycket. Total avsaknad av hantverk. Dem som skulle sätta ihop mitt nav saknade kunskaper om det mesta vad gäller husbygge. Det förstod jag efter 3 månaders bankande.

3. Samarbete med välkända leverantörer men inkompetenta........samarbetspartners.

Detta är vad Fiskarhedenvillan egentligen menar.

Och då mina vänner så är du som beställare/byggherre ansvarig för allt. FHV lyser med sin frånvaro.
 
Inte för att ta hustillverkaren i försvar. Men jag har viss förståelse för att de inte skickar med alla spik o skruv. Snickare idag använder bara i undantagsfall hammare till spik, de flesta spik idag skjuts in med spikpistol. Då är det inte längre standardspik, utan man skall ha spik som passar just den pistolen. Det blir högvis med oöppnade spiklådor över vid många husbyggen idag. Och det samma gäller ex. gipsskruv.
 
Hej Chiefpetri,

Jag förstår av dina inlägg att du är väldigt missnöjd men det skulle vara bra om du kunde vara lite tydligare med hur allt egentligen har gått till väga. Nu känns det som att det är mycket som kastas ut utan någon bakgrund och den bilden du ger är inte den bilden jag har.

Vad har entreprenören sagt om att de förstört gipsplattorna? Rimligen så borde det ju vara dom som ska ersätta dom, inte fiskarhedenvillan. Hur har er dialog med entreprenören varit? Varför fortsatte ni arbetet om det inte fungerade?

Jag har som sagt själv byggt fiskarhedenvillan men mestadels genom egna entreprenörer (hade åtagande 1 och 3 via FHV) och min upplevelse har som sagt varit helt annorlunda.

Hur har fiskarheden reagerat? Jag har förstått att de inte ersätter materialet som entreprenören förstört, och helt ärligt så är det ju inte de som ska göra det utan entreprenören. Har ni haft en dialog med dom om att säljaren låtsats att det varit som totalentreprenad? Vad har de sagt om det? Hur många andra fiskarhedenvillanhus har entreprenören byggt? Har de andra kunderna varit nöjda med den entreprenören? Har entreprenören fått fortsätta att bygga fler hus på deras rekommendation? Fick ni möjlighet att ta referenser på entreprenören?

Det saknas mycket i det du skriver för att man ska kunna skaffa sig en bra bild av det du skriver och det är ju bra för alla om det kan framgå mer hur gången egentligen har varit. Jag tycker själv att det är väldigt tydligt med vad som ingår och vad som inte ingår i materialsatsen och det är väl ingen stomleverantör som inkluderar spik och skruv?

Jag förstår att ni är väldigt missnöjda och säkert med all rätt. Det verkar som att säljaren har vilselett er i säljprocessen men vad har egentligen hänt sedan? Du kanske kan starta en egen tråd som diskuterar just ditt bygge så att man kan få lite klarhet i allt.
 
Vi bygger med FHV och är i slutfasen av bygget.
Jag tycker FHV skött allt jättebra så här långt. De ringer ofta för att höra hur det går, berättar om planerade ledigheter hos dem och informerar hur vi istället kan få kontakt om något blir problem samt inget krångel om det saknas material, de har skickat med expressbud flera gånger.
Jag har en bra byggare så kanske därför vi inte är missnöjda?
 
Jag tycker att du ska välja det hus du tycker verkar bra, sedan 1) låta en jurist granska ditt kontrakt innan du skriver på 2) anlita en egen byggkonsult som du låter göra egna kontroller under byggets gång, så att allt går rätt till. 3) När du vet vilka personer som kommer att bygga ditt hus tar du referenser på just dem.
 
chiefpetri skrev:
Till FineåHenrik,

Min rekommendation blir följande:

Använd dig av en bygg firma som jobbar med att leverera ditt hus i Totalentreprenad form.

Rekommenderar ett supergäng som hjälpt mig med att slutföra mitt projekt. Alfredssons Bygg och Fastighet.

Dem hjälper till med att ta fram hela ditt hus. Tror mig veta att det blir billigare i slutändan. Om du vill ha mer info så kontakta Kapten Zoom.
Du får beskriva varför du rekommenderar den firman och när, var och hur du byggde med dem.
 
Det är ju trevligt att det fungerar i andra delar av landet med FHV.

Önskar inte att disskutera mitt bygge i detlaj på forumet då det föreligger en del juridiskt i saken.
 
Alfredssons Bygg och Fastighet sluitförde det bygge som påbörjades av FHV's agents valda byggare.

Jag fick ett fast pris på att riva fasad, uppföra ny, och sluföra husbygget. Det kom inga dolda kostnader på den överrenskomna summan.

De har byggt en del ute i sydvästra göteborg. Kom i kontakt med dem via min KA.
 
Hej Vi bygger med FHV i Huddinge Stockholm
Tanans platta med 2 fulla våningar och utbyggnader
planlösning helt eget
Förutom små problem har det hela löpt bra hittils
Huset anlände på lastbil 10 veckor efter beställningen
Grundläggning efter pålningen tog 14dagar
Rörmakare var i tid på plats och drog golvärme i plattan snyggt och proffessionellet
Taket är täckt dag 7 för snickaren
Snickaren har gjort 10 hus tidigare för FHV.
Jag tror att det hela bygger på deras erfarenhet och man måste kunna lite själv hugga in
annars skulle nog endast Ahus leverera nyckeln utan att beställaren behöver vistas i samma stad övriga levererar general entreprenad.
Jag fick göra byggväg själv och ta hand om soppor och grusa runt platta men det finns extra offerter en slant dyrare för sakrer som inte ingår om man inte klarar av att göra det själv.
 
  • IMAG0230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en bekant som också byggt en omritad tranan så jag blir lite nyfiken på planlösningen. Har du någon bild på den?
 
Hej Hassan, ser att du har gips skivor som fasadsystem. Har du fått levererat skarvlister till de skurna kanterna runt fönster, i de öppna ändarna ska det också sitta tätningslister. Det för att typgodkännandet ska gälla. Vem är det som är tillverkare till dina gipsskivor?
 
Några lister har jag inte sett.
Fasad panellen monteras om 14 dagar
Gyproc står på skivorna. Vindskyddsgipsskivor består av en impregnerad kärna av gips och används utvändigt för ytterväggskonstruktioner med regelstomme bakom fasadmaterial för stomstabilisering och vindskydd. Skivan är lufttät, fukt och vattenavvisande, diffusionsöppen, stomstabiliserande och brandskyddande
http://www.gyproc.se/produkter/gyproc+gipsskivor/vindskyddsgipsskivor/vindskyddsgipsskivor
behöverman verkligen tätningslister?
 
Jag tro att det gäller skarvar som inte är stödda av en regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.