Hej hej!
Någon som byggt med värsåsvillan i Boråsområdet? Vi är lite inne på Villa Äppelvik. Är de bra? Samma fråga angående Fiskarhedenvillan, deras Domherren, fast lite omgjort.
Vi har varit i kontakt med båda, men VVs säljare ingav inte direkt något förtroende... Det fick vi dock för FHV, men där känns inte planlösningen 100...
Ni som byggt med någon av dessa, snälla hjälp! Jag håller på å bli tokig... :x
 
Vi har byggt domherren med totalt omritad planlösning. Jag ritade in ytterväggarna i sketchup och ritade sedan helt nytt utan att vara begränsad av ursprunget. Flyttade också så att det inte är någon utbyggnad på framsidan men en större på baksidan. Vi fick betala ca 8000 för själva ändringen av ritningen (tror de har 3 nivåer där man får betala olika mycket beroende på hur mycket man ändrar, vår låg på mellannivån). Slutresultatet på planlösningen är ungefär som lb-hus lyckan funkis med vinkel.

Det har varit upp och ner under byggets gång. Stundtals har vi varit väldigt missnöjda men det mesta har löst sig till slut tack vare en bra säljare som inte försvann när kontraktet skrevs på. Har också blivit uppringd av fiskarhedenvillan centralt efter att köksplaneraren hade vidarebefordrat ett mail där jag var rätt less på en
massa problem. De ville höra lite närmare vad jag tyckte inte hade funkat och det gjorde absolut ett bra intryck att de gjorde det.

Summa summarum är vi väldigt nöjda med huset men det har varit en lång resa då vi gjort mycket själva och det är inte klart ännu trots att vi flyttade in i januari. Fast vi ligger faktiskt lite före min tidsplan ändå.
 
jag var i kontakt med värsåskontoret,tror det var skara eller något sådant,jönköping är tydligen nedlagt.
pratade där med 2 säljare.och det var som det det sjöngs om i den gamla schlagern,upp i det blå.
det var dom mest oseriösa säljare jag någonsin snackat med.
har istället kollat vårgårda samt eksjöhus,åsbo hus kan vara värt en koll d,s
 
Hm, frågan är om man ska följa sin magkänsla... Värsåsvillans hus känns helt perfekt men att ha så lågt förtroende för dem som säljer huset känns inte alls bra :(
Å andra sidan kanske det är fel att hänga upp sig på säljarna... Vi ska åka och kolla på lite visningshus nu med så vi får en känsla av hur det ser ut i verkligheten så att säga.
 
FH kan väl rita om Domherren så att det blir exakt som huset från Värsåsvillan bara? Husen har ju från början samma form, bara att justera måtten och planlösningen. Så det borde inte vara några konstigheter.

Förtroende för säljaren är viktigt! Man vill inte inleda med misstankar och gräma sig den dagen det börjar strula, och veta att man varit skeptisk redan från början och bortsåg från det.
 
säljaren blir din viktigaste kugge i ditt hus bygge,får du en idiot där ja då blir bygget,,,,,,,
jag skulle råda dig,att det hus du gillar på värsås eller fiskarheden.
gå runt till flera tillverkare med ritningen.
du kan få samma standard hos samtliga,du får bästa pris om samma hus jämförs hos flera.
lycka till
 
Om man inte har byggt hus innan. Med andra ord är nybörjare och ska beställa sitt första hus. Välj inte FHV. En med erfarenhet av ett total havererat förhållande med FHV. FHV levererar INTE totalentreprenad vad dem än påstår. Detta med så kallad entreprenad med nära samarbetspartners er bara "BULLSHIT". Så fort som kontrakt är signerat börjar leverans stressen där du ska acceptera leveranser för att dem ska kunna fakturera dig så fort som möjligt.
 
FHV kör väl bara med delad entreprenad i realiteten, och kan handla upp dem all åt kunden om man vill. Man kan nog som som sagt vänta sig mer jobb som byggherre än om man har en general eller totalentreprenead med samordning av leveranser. Iaf är det den indikation jag fått av kompisar i vårt område som byggt FHV jämfört med oss som kör generalentreprenad med Trivselhus, där vår generalentreprenör skött allt till 100%.
 
Ni som ska bygg nytt hus, passa er noga att välja någon annan entreprenadform än totalentreprenad. FHV marknadsför sina objekt som nyckelfärdiga hus vilket i klartext innebär deladentreprenad. Om någonting går fel så backar man direkt från FHV och pekar med hela handen på kunden o säger det får du ta med entreprenörena vi leverar bara materialet.

I mina ögon som sakkunnig är hela konceptet som FHV o övriga hustillverkare erbjuder privatpersoner bara ett sätt att kringå konsumenttjänstlagen. Här på västkusten har FHV byggt i ett antal kommuner där det tyvärr har uppstått stora bekymmer för fastighetsägarna beroende på att man använder sig av "icke hantverkare". När det blev problem så försvann FHV direkt från scenen kan jag säga. Jag vill verkligen varna er som ska bygga hus för 1:a gången, var observanta dels på entreprenadformen men också på vilka tekniska lösningar husföretaget har i konstruktionerna. Det finns många genvägar för att erbjuda er som kunder billiga lösningar. Av de tekniska lösningar som jag själv sett hos FHV o de byggarbetsplatser jag besökt så tillhör FHV de absolut sämsta i klassen. Jag skulle aldrig någonsin välja ett hus från det företaget.

Så var observanta!
 
Oj så är verkligen inte min erfarenhet av fiskarhedenvillan. Men det kanske är olika i olika delar av landet också. Vi har haft en del problem men vi har alltid haft säljaren med oss som har pratat för vår sak och han har också legat i baken på entreprenören som vi anlitade via dom (köpte det mesta via agna entreprenörer).

Det är vårt första hus vi har byggt men det kan ju vara det att det aldrig är någon därifrån som pratat med oss om nyckelfärdigt och liknande som gjort att vi inte har invaggats i någon falsk trygghet och förväntningar om att de ska göra mer än vad de gör-

Jag tycker att det har varit jättebra att ha delad entreprenad så att man inte får betala en massa extra bara för att de "har en på kroken" som det verkar vara när man har totalentreprenad. Däremot så tog vi allt i grunden via samma företag (mark, grund, el och vvs) så att det inte skulle bli en situation där de skyllde på varandra om något blev fel. Nu blev en del saker fel och de skyllde gärna på varandra men de hade inga problem med att ta på sig ansvaret för att fixa det. (Det var inte via fiskarheden utan en som vi hittade själva).

Vår KA har varit nöjd och det var en snickare som traskade förbi och tittade lite efter stomresning och innerväggar var gjorda för han var intresserad av Fiskarheden själv och han gillade hur huset var byggt ur hans snickarsynpunkt.

Men jag såg någon fråga i Fråga experten tror jag det var om ett tak som var fellagt av entreprenör via fiskarheden där de inte varit speciellt tillmötesgående så det är helt klart att inte alla känner sig väl behandlade. Och vi har varit riktigt förbannade under resans gång också men eftersom att allt har löst sig ganska snabbt och utan diskussioner så har ilskan snabbt förvandlats till nöjdhet istället.

Kan kanske vara idé att inte bara ta referenser på byggföretagen utan även på säljarna.
 
Jaja,

Lovad så kallat nyckelfärdigt eller som agenten/säljaren/representanten utryckte det samma som en total entreprenad fast med nära samarbetspartners.

I byggsamrådet då huspaketet var kontraktuellt beställt alltså "no way back" så blir representanten pressad att svara direkt vilken netreprenad form som gällde. Efter en 10 minuters slingrande kom det, ja det är ju en delad entreprenad.

Efter det så var plöstligt FHV's spindel i nätet inte längre intresserad utav mer än att leverera material. Trots löften om att allt skulle fixas.

Än värre blir det när den så kallade samarbetspartnern visar sig inte kunna ett j_vla dugg om hur man hanterar gips skivor. Gips skivor ja, det som skulle vara utegips skivor visar sig vara av en märklig kvalitet. Det bedyras av gips skive tillverkaren att detta minsann var en utegipsskiva. Men den finns inte på deras egna hemsida som en produkt du kan köpa i handeln? Märkligt.

Sedan var det samarbetspartnern ja, skivorna skjöts fast med spikpistol. Pappspiken knäcker kartongen med resultatet att skivan sitter löst. De skarvlister i plast som skulle användas för att försegla de skurna skivorna är inte levererade. Det ingår tydligen inte. För FHV har fått godkjänt att använda sig av sitt egna "system". Trots att typ godkännande för gips systemet kräver skarvlister.

Nu kan man väl tycka att detta är inte så farligt, faktum är att om man har gipsskivor som vindskydd så ska konstruktionen hålla i minst 50 år på en privat bostad. Mina skivor höll inte tätt i vecka. Då skarvar var nakna så finns det en mycket hög risk för att det bildas fukt som blir inkapslat. Så kommer vintern och fukten fryser, då vatten frysre expanderar det. Resulterar i att isoleringen blir fuktig och misster sin isolerings förmåga.
Ja just det, när den totalförstörda gispfasaden plockas ned av nya entreprenörer så visar det sig att man har råkat att "glömma" isolera riktigt. Det förklarar att det ligger isolering kvar utomhus? Ja det var ju så samarbetspartnern till FHV förvarade det. Ja det var faktiskt så inne skivor också förvarades, utomhus med en pressening över. Allt material levererades med en rasande fart. FHV fick ju betalt baserat på vilken fart dem kunde få ut byggmaterial.

Vi startade projekteringen i 2009, Bygget startade tidigt i 2010. Huset blev besiktigat i oktober 2011. Från det att allting gick snett med FHV's samarbetspartners så har ingen från FHV velat ta ansvar. Så nu slåss jag mot den så kallade samarbetspartnern i Tingsrätt i Göteborg.

Om det finns flera som har råkat illa ut så kolla in gruppen
Byggfusk en realitet! på FACEBOOK
 
Jag måste replikera angående utegipsen som du tar upp i ditt inlägg. På en slutbesiktning i Kungsbacka med ett nybyggt FHV fick byggherren ej fick tillträde till fastigheten beroende på att samtliga skruvar för innegipsen satt helt i botten. Med det menar jag att det bärande 1:a skiktet var helt penetrerat och låg dikt an det invändiga pappskiktet. Slutbesiktningsmannen underkände entreprenaden helt. Men FHV som är materialleverantör skickade sin faktura till byggherren som tvingades att betala beroende på att man bara leverat material o inget annat. Jag vet inte hur det kommer att gå då frågan sannolikt kommer att bli rättsak.

Ett annat lyckat exempel är i Härryda kommun där FHV: s sammarbetspartners byggde ½ hus på fast bergrund o den andra halvan på tjälskjutande silt (jordart). 3 veckor efter slutbesiktningen satte sig huset med 12 cm vilket resulterade i att bottenplattan knäcktes, väggarna o taket sprack. Även i detta fallet var entreprenad formen delad vilket har resulterat i att byggherren (beställaren) står kvar med Svarte Petter. Ingen av FHV: ans representanter vill ta ansvar, alla skyller på alla. Men precis som tidigare har även FHV: s agent i Sävedalen tvingat till sig betalning då...materialsatsen är levererad.

Här vill jag poängtera en sak till. I samband med byggnation tvingas man som byggherre att teckna en byggfelsförsäkring på dryga 30-35 000:-. Om försäkringen ska gå in o åtgärda byggfel så ställer man dels som krav att företaget ska vara försatt i konkurs. I dagsläget så är det ingen som vill ta på sig ansvaret vilket innebär att saken ska prövas rättsligt. Detta kan ta många år innan prövning tas upp i rätten. Så vad händer då?
Det är ju inget fel på materialet, det är handhavandet som har brustit, gäller försäkringen då?

Ingen som vet!

Det vi alla kan konstatera är att huset får inget slutbevis, huset går inte att sälja med tanke på skadorna som har uppstått, ingen är ansvarig detta kräver prövning i rätten. Värdering av skadan är gjord av slutbesiktningsmannen men, då materialleverantören FHV inte har gjort fel så måste kunden betala. De 10% som skulle utgöra ett budgetskydd för byggherren är bara 3%, man har gått runt konsumenttjänstlagen på ett väldigt begåvat sätt. Kvar står byggherren (kunden) med sina glättiga broschyr från FHV där det står med oss är du trygg, vi erbjuder dig nyckelfärdiga lösningar. Vi finns till för dig....my ass!!!!

Återigen, det är dyrare med totalentreprenader men om ni inte har kompetensen att driva byggen, att förhandla med byggare så ska ni inte under några omständigheter välja delad entreprenad. Det kan sluta väldigt illa där ni är den stora förloraren. Av alla de arbeten jag övervakar så har du som kund alla trumfkort om du väljer en entreprenadform med en enda aktör, en totalentreprenad. Allt annat är vansinne.

Om någon tror att detta är signifikativt för FHV så har jag många mer exempel med andra hustillverkare också, 5 st av mina arbeten som jag övervakar ligger i olika faser i Tingsrätten. Så tänk till o acceptera inte någonting annat än totalentreprenader.
 
För att illustrera för alla hur det INTE ska se ut när utegips ska fästas.
 
  • g1-10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid tecknandet av byggfelsförsäkringen så anger man väl vilka entreprenörer som försäkringen ska gälla och det där borde väl rimligen vara markentreprenören. Fast sedan så spelar det väl ingen roll för de betalar väl i princip aldrig ut något.

Jag hävdar fortfarande att jag gillar delad entreprenad men då måste man ju såklart vara medveten om att det inte finns "någon annan" som rycker ut och fixar allt utan att man själv måste kontrollera varje del. Vilket man kan göra som nybörjare om man gör egna undersökningar t.ex. här på forumet om hur saker ska utföras, har en engagerad KA samt inte stressar mellan de olika byggmomenten så att fel hinner byggas in utan att de upptäcks eller att det inte finns tid att hitta lösningar.

Det som är fult är ju när säljare och husföretag låtsas att den delade entreprenaden är något mer och kan jämföras med totalentreprenad. Fördelen med att anlita egna entreprenörer och inte husföretagets är att jag tyckte det var lättare att ha en dialog med de jag anlitat själv. Både angående fel och tips om hur man kan göra saker. De var mycket mindre stressade och intresserade av helheten och inte bara deras moment. Fördelen med huSsföretagets entreprenörer är att de vet (borde veta) hur huset ska byggas. Hoppas att de entreprenörer som Kapten zoom och chiefpetri råkat ut för åtminstone blir bortrensade från samarbetspartnerna.

Och givetvis så försvarar jag ingenting av det som hänt er/ ni har sett. Min upplevelse är dock en helt annan. Men så är det väl för de flesta husföretag, så fort det blir större saker så vägrar man ta ansvar men de flesta är ändå nöjda. Kanske undantaget villa varm, deras kunder verkar väldigt nöjda.
 
hm, ja efter alla inlägg känns det som man ska skita i att bygga helt :( Verkar ju som man måste vara så väldigt insatt i allt...
Finns det någon som bygger eller redan byggt som kan rekommendera en hustillverkare i området kring Borås som ni har förtroende för, som funkat något sånär smärtfritt???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.