Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett radhus där det finns ett värmesystem, och jag försöker att förstå mig på detta vilket verkar vara lättare sagt än gjort. Vi har just nu problemet att det inte blir någon värme i elementen på ovanvåningen.

Jag har försökt dela in saker i kategorier, men kan ändå inte helt få ihop vad som styr vad m.m. Vi har:
Frånluftsvärmepump - Nibe F730
Golv värme - (Troligen Thermotech)
Radiatorer/Element - Purmo

Det jag försöker förstå är hur jag ska påverka elementen.
På "Nibe F730" har jag satt att styrningen inte ska ske från rumsgivarna (vilket jag fått till mig ska vara det man bör ha med Nibe och golvvärme).

På nedervåningen sitter det rumsgivarna av märket "Thermotech" i de olika rummen.
I badrummet finns massa valv relaterat till Thermotech. De syns på bilden, men valven är satta på auto, och på displayen blinkar inga lampor.

Elementen på ovanvåningen är alla satta på fullt blås, men ger ändå inte någon värme.

Det jag undrar är om det är någon av valven jag behöver vrida på i Thermotech saken, eller om det är något i Nibe jag behöver fixa.
 
  • Thermotech värmeregulator med grön lysdiod och inställningsratt i en värmesysteminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, termometer och automatiska ventiler inställda på auto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av Thermotech golvvärmesystemets ventiler och reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Styrpanel till värmesystemet med texten 'styrning rumsgivare system 1' och en lyser grön lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Användarhandbok för frånluftsvärmepumpen NIBE F730 fäst på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thermotech termostat visande 23.6 grader med pilar för temperaturinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Purmo-radiator med justeringsventil och anslutna rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit Purmo-radiator och termostatinställning i ett radhus, inställd på maximal värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket tryck är det i värmesystemet? Har du luftat radiatorerna?

Generellt när man har värmepump med växelventil så ska så många som möjligt av termostaterna i huset stå på max och man reglerar värmen i huset med värmekurvan i värmepumpen.
 
J Josth skrev:
Vilket tryck är det i värmesystemet? Har du luftat radiatorerna?

Generellt när man har värmepump med växelventil så ska så många som möjligt av termostaterna i huset stå på max och man reglerar värmen i huset med värmekurvan i värmepumpen.
tack för snabbt svar, trycket på NIBE är på 1 bar. Vad gäller att lufta elementen är det inget jag gjort ännu. Tänker du att det kan lösa det? :)
 
  • Manometer på en NIBE-enhet som visar 1 bar, omgiven av rör och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Vilket tryck är det i värmesystemet? Har du luftat radiatorerna?

Generellt när man har värmepump med växelventil så ska så många som möjligt av termostaterna i huset stå på max och man reglerar värmen i huset med värmekurvan i värmepumpen.
så jag borde skruva om växelventilen på Thermotech'n från Auto till max? För som du säger, det jag fick höra också med ett ssytem som har både golvvärme och frånluft var att frånluften skulle styra allt och resten var på max (därför jag satte elementen på max, men jag kan vrida om ventilerna till max också)
:)
 
Om det är luft i radiatorerna så kan värmen inte cirkulera genom dem.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Robnik skrev:
så jag borde skruva om växelventilen på Thermotech'n från Auto till max? :)
??? Så många som möjligt av termostaterna ska stå på max. Växelventilen sitter i F730.
 
J Josth skrev:
??? Så många som möjligt av termostaterna ska stå på max. Växelventilen sitter i F730.
När det gäller termostaterna i rummen, har jag satt dem på max

Är det någon av dessa ventilerna man ska vrida på då (1,2,3)? :)
 
  • Värmesystem med märkta ventiler numrerade 1, 2, 3 och en tryckmätare som visar bar. Ventil 3 har en röd ratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte bara fråga den du köpt huset utav hur det skall funka?

När man köper ett hus ber man väl om en genomgång av huset tekniska funktioner vid tillträde?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bra om alla rumstermostater står på max där så är möjligt. I sovrum kanske det blir för varmt och man måste använda termostaten(?)

Den röda är säkerhetsventilen för värmesystemet. Ovanför den sitter förmodligen säkerhetsventilen för varmvattnet och så borde det finnas en ventil för att fylla på värmesystemet där också. Läs NIBEs manual till F730 noggrant i alla relevanta delar, de gör bra manualer. Läs inte bara användarmanualen utan även installationsmanualen i relevanta delar.
 
Nej det är säkerhetsventilen för värmesystemet, 2: a på den
Det är för dålig fart på cirkulationpumpen i VP och du har en pumpen för golvvärmen, då kan det bli liksom kortslutning när GV vill ha mycket vatten. Inget ovanligt när det är radiatorer och GV. Bara för prov, blir radiatorerna varma om du ställer ner termosaterna på min för GV. Prova och kom tillbaka
Sen det med luftning på allt som sägs är viktigt. På radiatorenas andra sida från termostatens håll finns avluftningsventilen.
 
J jonaserik skrev:
Nej det är säkerhetsventilen för värmesystemet, 2: a på den
Det är för dålig fart på cirkulationpumpen i VP och du har en pumpen för golvvärmen, då kan det bli liksom kortslutning när GV vill ha mycket vatten. Inget ovanligt när det är radiatorer och GV. Bara för prov, blir radiatorerna varma om du ställer ner termosaterna på min för GV. Prova och kom tillbaka
Sen det med luftning på allt som sägs är viktigt. På radiatorenas andra sida från termostatens håll finns avluftningsventilen.
Hej,

för att testa detta med att sätta GolvVärmen på minsta, räcker det då med att sänka rumsgivarna till minsta (5 grader) (även om rumsgivarinställningen är avstängd) eller måste jag också aktivera Rumsgivarinställningen på Nibe?
 
  • Skärmdump av menyn för RUMSGIVARINSTÄLLNINGAR från en värmepump med inställningar för faktor och styrning av rumsgivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man har golvvärme ska inte rumsgivaren vara styrande.
 
Spelar ingen roll vad du gör bara att termodonen stänger, låt en termostat vara på max så ett flöde blir över VP. Nu syns inte allt på foto 3 men är en av dom för badet kan du lika gärna skruva av det donet och alltid ha ett varmt golv där.
 
J Josth skrev:
Bra om alla rumstermostater står på max där så är möjligt. I sovrum kanske det blir för varmt och man måste använda termostaten(?)

Den röda är säkerhetsventilen för värmesystemet. Ovanför den sitter förmodligen säkerhetsventilen för varmvattnet och så borde det finnas en ventil för att fylla på värmesystemet där också. Läs NIBEs manual till F730 noggrant i alla relevanta delar, de gör bra manualer. Läs inte bara användarmanualen utan även installationsmanualen i relevanta delar.
Tack för tipset Josth!

jag har försökt att gå igenom hela användarhandboken ett par gånger, samt läsa mig till tips och tricks online för hantering av värmekurvan, framledningstemperatur och allt annat. Det som inte står i boken, (och hade varit lite omöjligt) är hur allt runt omkring påverkar och påverkas av de andra systemen. Så ett problem jag just nu sitter på är att försöka förstå vilken del av systemet som kan vara felet :)

Men du har kanske rätt att man behöver ta sig igenom installatörshandboken för att få ytterliggare förståelse, får gå igenom den med :)
 
J jonaserik skrev:
Spelar ingen roll vad du gör bara att termodonen stänger, låt en termostat vara på max så ett flöde blir över VP. Nu syns inte allt på foto 3 men är en av dom för badet kan du lika gärna skruva av det donet och alltid ha ett varmt golv där.
Det är samma och skruva av hela ventilen som att sätta den på Max? (bara att man inte riskerar att det är fel i ventinel?). Samt du vet inte hur man bäst tar reda på vilken som går vart då de verkar sakna numrering/märkning 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.