S
2an skrev:
Huset är ju inte så stort direkt så det bör inte behöva så mycket effekt... ::)
Det kanske räcker med en comfortzone [länk]

Vart ligger huset??

Det ligger i Gästrikland, Jo har kollat på comfortzone och fått pris 62000:- för denna +kostnad för installation så den går bort. Och jag tror att den är anpassad för husmodeller större.
 
S
WeeBe skrev:
Man blir lite smått förvånad då en del förespråkar ved/pelletseldning eller som Carman jord/bergvärme i ett nyproducerat 1 och 1/2 planshus med totalt 110 m2 boyta.

Det kommer aldrig att löna sig om inte elpriserna fullständigt skenar iväg, vilket regering och elkonsumenter inte kommer att tillåta.

Det är lätt att räkna på energibehov och investering och sedan låta det mest ekomiska alternativet råda. I detta fall blir det frånluftsvärmepump och inget annat. Om man sedan av andra skäl hellre vil investera 100.000-200.000:- för att få en lägre driftskostnad så får man givetvis göra det. Man kanske också har något särskilt emot att man värmer sin villa med el och väljer av den anledningen en annan lösning av mer känslomässiga skäl. Men säg inte att man räknar hem dessa alternativ, då lurar ni frågeställaren.
Har räknat lite på FLVP nu och det skulle bli 33000:- för en nibe 360 och ventilation ca 8000:- frånluft från kök/bad/klädk separat från köksfläkt och fresh 90 ventiler. summa ca 41000:- +inkoppling av flvp:n
 
En Nibe 360 är ett bra val, den väljer jag själv. Denna installation klarar du udner 50.000:- vilket var din målsättning, och du kan välja fritt om du vill ha vattenburen värme på ö.v (kan vara bra om du vill byta värmekälla i framtiden) men det kommer inte att lön sig. Då ö.v behöver värme så kör redan frlvp på elpatronen så den värme du skickar upp på ö.v blir elvärme, och sedan måste du då ha en shunt. Men det avgör du bäst själv efter tycke och smak.

Du kan om du vill jämföra denna installation med andra som förespråkas, och du kommer att inse hur svårt det blir att räkna hem andra alternativ då du inte har så stor boyta. Om du kompletterar detta med braskamin/pelletskamin så kan du själv välja hur mycket du vill elda och på så sätt sänka elkostnaden (men detta blir också svårt att räkna hem) och få lite myseldning på köpet.

Lycka till och tänkl på att du ska räkna hem investeringen med ränta.
 
WeeBe skrev:
Man blir lite smått förvånad då en del förespråkar ved/pelletseldning eller som Carman jord/bergvärme i ett nyproducerat 1 och 1/2 planshus med totalt 110 m2 boyta.

Det kommer aldrig att löna sig om inte elpriserna fullständigt skenar iväg, vilket regering och elkonsumenter inte kommer att tillåta.

Det är lätt att räkna på energibehov och investering och sedan låta det mest ekomiska alternativet råda. I detta fall blir det frånluftsvärmepump och inget annat. Om man sedan av andra skäl hellre vil investera 100.000-200.000:- för att få en lägre driftskostnad så får man givetvis göra det. Man kanske också har något särskilt emot att man värmer sin villa med el och väljer av den anledningen en annan lösning av mer känslomässiga skäl. Men säg inte att man räknar hem dessa alternativ, då lurar ni frågeställaren.

Tror inte jag har rekomenderat et enda alternativ idenna tråd! jag ahr bara på pekat att visa värmekällor är lite klena
 
CarMan skrev:
även 495:an är för klen i mina ögon!
& om du ska länga markslnga så ska du väll göra det direkt, av 2 anledningar.
1. du kan få bra pris, då du säkert har en grävare där redan som sak fixa grunden & planaut tomettn.
2. du vill väll inte gräva upp hela tomten, åtret eftar det gräsmatan är klar & du presis planterat lite väcxter.
Detta tolkade jag som att du förordade en fullvärdig jordvärmeanläggning, men jag kanske uppfattade det fel och ber i sådana fall om ursäkt.
 
WeeBe skrev:
Detta tolkade jag som att du förordade en fullvärdig jordvärmeanläggning, men jag kanske uppfattade det fel och ber i sådana fall om ursäkt.

Ja du misförstår.
om han nu ändå ska gräva, så säger jag att ha ska göra det direkt & om man ändå ska gräva till en TWIN så är jordvärme alternativer ett alternativ som kan värme huset utan elpatron.
 
S
Jordvärme blir det inte, har haft ett hus på tomten (rivit pga hussvamp :-/ ) å sambon har tillåter inte gräva sönder tomten, då hon är en med "gröna fingrar" :D

PS Numera fullvärdig medlem ;D ;D ;D
 
Ok, CarMan då förstår jag hur du tänkte, och det är givetvis riktigt. Ska man gräva jordvärmeslinga så är det lika bra att göra det ordentligt då man ändå är i farten.

Sedan delar jag din uppfattning om att man ska välja en renodlad jordvärmepump istället för 495 twin som blir lite varken eller. Merkostnaden då man funderar på en "twin" jämfört "riktig" jordvärmeanläggning är då inte stor, så har man tillräckligt med tomtmark så bör man utnyttja det och få en mycket bra anläggning som blir billig i drift. Detta hade jag personligen övervägt om min tomt var större samt hade bätter förutsättningar för jordvärme, nu har man bara sand så verkningsgraden blir inte så bra. Faktum kvastår dock att steelis inte kan räkna hem annat än frlvp till sitt hus, under rådande förutsättningar.
 
S
WeeBe skrev:
OkFaktum kvastår dock att steelis inte kan räkna hem annat än frlvp till sitt hus, under rådande förutsättningar.

Jorå har även lite funderingar på luft/vatten till rätt pris
 
WeeBe skrev:
Faktum kvastår dock att steelis inte kan räkna hem annat än frlvp till sitt hus, under rådande förutsättningar.
Med tillgång till billig ved vete fan om inte det blir billigast i längden även om installationen blir 15-20000:- dyrare.. ::)

Bör inte ta mer än nått är att tjäna in det dyrare systemet beroende på hur mycket veden kostar förstås men det bör va intjänat innan det är dags för byte av flvp då dessa inte verkar ha nån vidare livslängd..
 
S
2an skrev:
Med tillgång till billig ved vete fan om inte det blir billigast i längden även om installationen blir 15-20000:- dyrare.. ::)

Bör inte ta mer än nått är att tjäna in det dyrare systemet beroende på hur mycket veden kostar förstås men det bör va intjänat innan det är dags för byte av flvp då dessa inte verkar ha nån vidare livslängd..

jo e billgast sen blir man ju nästan oberoende av elpriserna. Finns fina vedeldningspaket för ca 50000:-
 
steelis skrev:
jo e billgast sen blir man ju nästan oberoende av elpriserna. Finns fina vedeldningspaket för ca 50000:-
Ja det är inte helt fel med låg elförbrukning..

Om du har möjlighet till solfångare för vv på sommaren o lite hjälp med värmen vår o höst ihop kopplat med kökspanna el vattenmantlad ved kamin så ska du klara dej på 3500 kWh/år med A-klassade vitvaror o lågenergilampor överallt där det är möjligt..

Har själv 3300 kWh/år i elförbrukning o jag sitter varken i mörker el saknar grejer som tv, parabol, hemmabio, datorer mm.. Nu blir det lite mindre el som kommer att gå då jag byt bil o tog med dieselvärmare isället för el då jag har tillgång till billigt bränsle... Igentligen anser jag inte att någon ska behöva ha mer än 4000 kWh/år i hushållsel o de skulle nog många ha om förslaget som va uppe -03 gått igenom.. Förslaget va att under 4000 kWh/år skulle man slippa antingen fasta avgiften/energiskatten o de hade inte varit helt fel... :)
 
2an skrev:
Har själv 3300 kWh/år i elförbrukning o jag sitter varken i mörker el saknar grejer som tv, parabol, hemmabio, datorer mm.
3300 kWh var lågt...? Jag ligger nästan på det dubbla med A-klassad kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin samt lågenergilampor där de inte förfular.

Låt mig gissa: du lagar aldrig mat hemma, och har vare sig bastu, stor frysbox eller stor gårdsplan att lysa upp och du kör nästan aldrig cirkelsågen? ;)
 
Tomtebo skrev:
3300 kWh var lågt...? Jag ligger nästan på det dubbla med A-klassad kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin samt lågenergilampor där de inte förfular.

Låt mig gissa: du lagar aldrig mat hemma, och har vare sig bastu, stor frysbox eller stor gårdsplan att lysa upp och du kör nästan aldrig cirkelsågen? ;)
Ja det är lågt men med samma utrustning i huset som i lägenheten vad gör att det ska dra mer el för att det är i ett hus.. ::)
Det va det första som slog mej då vi köpte huset o det va heller inte några problem att klara men visst går det pressa mer om man köpt dom nya cirk.pumparna som är på 6-7W o led-lampor..

Det brukar bli så man äter ute max 1 gång/mån men helt riktigt så är vi utan bastu (rev ut den det första jag gjorde efter hus köpet) ingen extra frys än men cirkelsågen används under renoveringen.. ;)
Jo använder ytterst sällan (el aldrig) torktumlaren..
 
Samma här, 2 matlagningar, 1 diskmasin, 1 tvättmaskin, ev.1 torktumling /dygn + annat som datorer, tv, extra frysbox mm.

Ligger på ca 7000kWh/ år i hushållsel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.