S
WeeBe skrev:
Det låter väl bra och det var samma råd jag gav dig tidigare i tråden.

Om du fixar detta under 50.000:- återstår att se. Det kommer inte hålla om du ska räkna med golvvärmen och ventilationen. Däremot räcker säkert 50.000:- till frånluftsvärmepumpen samt elradiatorerna.

Lycka till!
Några tusenlappar till ska man väl kunna få ihop ::) får väl dra in på annat värme är ju den viktigaste biten...
ca 45000:- för FLVP+golvärme på rinkabyror+ installation då, ska försöka göra så mkt som möjligt själv
 
steelis skrev:
Har fått ett tips från energirådgivningen ang mitt värmesystem tänkte kolla om d låter bra?
FVLP (Typ Nibe 360)
Golvvärme på bottenplan
Oljefyllda raddar på övervåning ( 2-3 st )

/Steelis
har han nån motevering & en uträkning på detta.
jag hävdar att det är det sämsta du kan instalera. det kanske var bra på 80 talat, då elen var billig.
 
steelis skrev:
Har fått ett tips från energirådgivningen ang mitt värmesystem tänkte kolla om d låter bra?
FVLP (Typ Nibe 360)
Golvvärme på bottenplan
Oljefyllda raddar på övervåning ( 2-3 st )

/Steelis
Jag är närmast chockad.. :surprised: :surprised: :surprised:
Sitter man på energirådgivningen och föreslår denna lösning?
Har de blivit mutade av FVLP-branschen, eller vad..?

Nej, i nyproduktion är det biobränseln som skall gälla. Om möjligt via fjärrvärme, men annars via egen panna. Andra lösningar skall endast tillåtas när detta inte är praktiskt, och rimligt genomförbart.
 
Du får 15000:- i bidrag när du bygger nytt o väljer att värma biobränsle.

Kan vara värt att tänka på.
 
S
GoForIt skrev:
Jag är närmast chockad.. :surprised: :surprised: :surprised:
Sitter man på energirådgivningen och föreslår denna lösning?
Har de blivit mutade av FVLP-branschen, eller vad..?

Nej, i nyproduktion är det biobränseln som skall gälla. Om möjligt via fjärrvärme, men annars via egen panna. Andra lösningar skall endast tillåtas när detta inte är praktiskt, och rimligt genomförbart.
Ja med närmare eftertanke så kan man undra..han sa att det vara vanligast att sätta in en FLVP vid nybygge...jag skulle föredra vattenburet uppe med ist föe el.
 
S
Andreas_Hansson skrev:
Du får 15000:- i bidrag när du bygger nytt o väljer att värma biobränsle.

Kan vara värt att tänka på.
Gäller det ved eller bara pellets?
 
steelis skrev:
Ja med närmare eftertanke så kan man undra..han sa att det vara vanligast att sätta in en FLVP vid nybygge...jag skulle föredra vattenburet uppe med ist föe el.

ja det är vanligast, på grund utav att man måsta ha vantilation & man måste ha varmvaten & en frånluftsvärme pump fixar båda, så man spar utrymma. den är desutom billig i inköp, så husförsäljaren kan hålla nere priset på sin produkt. sen att du i prinsip värmer huset med el, det struntar hustilverkaren i
 
S
CarMan skrev:
ja det är vanligast, på grund utav att man måsta ha vantilation & man måste ha varmvaten & en frånluftsvärme pump fixar båda, så man spar utrymma. den är desutom billig i inköp, så husförsäljaren kan hålla nere priset på sin produkt. sen att du i prinsip värmer huset med el, det struntar hustilverkaren i
Ja så är det väl.
 
S
steelis skrev:
Gäller det ved eller bara pellets?

hittade själv :)

Skattereduktion för vedpanna kan du endast få om
pan nan kombineras med en ackumulatortank vars
minsta ackumulatorvolym är 18 gånger större än
eldstadens volym.
 
S
Tänkte på IVT 495 twin. Kan man bara köra frånluft på den? och komplettera med slinga senare?
 
Värmesystemet vore det sista jag skulle snåla på om jag byggde nytt, uppvärmingen är en stor del av boendekostnaden och den kommer inte bli mindre. Skär i något annat.
 
steelis skrev:
Tänkte på IVT 495 twin. Kan man bara köra frånluft på den? och komplettera med slinga senare?

även 495:an är för klen i mina ögon!
& om du ska länga markslnga så ska du väll göra det direkt, av 2 anledningar.
1. du kan få bra pris, då du säkert har en grävare där redan som sak fixa grunden & planaut tomettn.
2. du vill väll inte gräva upp hela tomten, åtret eftar det gräsmatan är klar & du presis planterat lite väcxter.
 
S
CarMan skrev:
även 495:an är för klen i mina ögon!
& om du ska länga markslnga så ska du väll göra det direkt, av 2 anledningar.
1. du kan få bra pris, då du säkert har en grävare där redan som sak fixa grunden & planaut tomettn.
2. du vill väll inte gräva upp hela tomten, åtret eftar det gräsmatan är klar & du presis planterat lite väcxter.

ja det vara bara en undran..klart d e billigast m jordvärme... om man har plats dvs
 
CarMan skrev:
även 495:an är för klen i mina ögon!
& om du ska länga markslnga så ska du väll göra det direkt, av 2 anledningar.
1. du kan få bra pris, då du säkert har en grävare där redan som sak fixa grunden & planaut tomettn.
2. du vill väll inte gräva upp hela tomten, åtret eftar det gräsmatan är klar & du presis planterat lite väcxter.
Huset är ju inte så stort direkt så det bör inte behöva så mycket effekt... ::)
Det kanske räcker med en comfortzone http://www.comfortzone.se/

Vart ligger huset??
 
Man blir lite smått förvånad då en del förespråkar ved/pelletseldning eller som Carman jord/bergvärme i ett nyproducerat 1 och 1/2 planshus med totalt 110 m2 boyta.

Det kommer aldrig att löna sig om inte elpriserna fullständigt skenar iväg, vilket regering och elkonsumenter inte kommer att tillåta.

Det är lätt att räkna på energibehov och investering och sedan låta det mest ekomiska alternativet råda. I detta fall blir det frånluftsvärmepump och inget annat. Om man sedan av andra skäl hellre vil investera 100.000-200.000:- för att få en lägre driftskostnad så får man givetvis göra det. Man kanske också har något särskilt emot att man värmer sin villa med el och väljer av den anledningen en annan lösning av mer känslomässiga skäl. Men säg inte att man räknar hem dessa alternativ, då lurar ni frågeställaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.