G grundarn84 skrev:
Men varför ger de värme dagtid och inte kvällstid!!! Ska ja prova nollställa pumpen helt enkelt till fabriksinställningarna?
Vet inte om den har någon schemaläggning på varmvattnet eller något 🤔

Kan funka att fabriksåterställa, men risken är att inget funkar efter det 😬

Gällande fasfelen så läste jag att den kan vara kinkig om man bara skruvar ut säkringar, den vill ha alla faser på samtidigt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vet inte om den har någon schemaläggning på varmvattnet eller något 🤔

Kan funka att fabriksåterställa, men risken är att inget funkar efter det 😬

Gällande fasfelen så läste jag att den kan vara kinkig om man bara skruvar ut säkringar, den vill ha alla faser på samtidigt.
Du menar att man ska dra ur strömmen från proppskåpet och därefter byta säkringarna innan man kopplar på de igen? 🫣
 
G grundarn84 skrev:
Du menar att man ska dra ur strömmen från proppskåpet och därefter byta säkringarna innan man kopplar på de igen? 🫣
Normalt sett installerar man en brytare mellan pump och säkringar.

DV_8_6338243_01_4c_SE_20180201161040.jpg
 
G grundarn84 skrev:
Stängde av pumpen, är väl samma sak? 🫣 fick detta då i meddelande :

Och ingen propp/säkring gick i skåpet…
När den nu protesterar över en saknad fas, börja med att mäta vad du har på plinten där de går in. Saknad fas, eller fel i pumpen, men börja med att mäta vad den får.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Normalt sett installerar man en brytare mellan pump och säkringar.

[bild]
Aha den som sitter på väggen 🤣
 
Fotografen Fotografen skrev:
När den nu protesterar över en saknad fas, börja med att mäta vad du har på plinten där de går in. Saknad fas, eller fel i pumpen, men börja med att mäta vad den får.
Prata som om ja är 4 år… plint?
 
A
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Tror någon tidigare i tråden frågade om det finns någon ev. effektvakt.
Ingen elbil på laddning?
 
yoloboi skrev:
El. Farligt! Elektriker fixa. ;)

[länk]
🤣 prata med en kille på fb, verkar va mitt proppskåp som är felaktigt trots säkringar bytta. Så ska be dom komma hit omgående . Återkommer om detta! :)
 
Även om propparna är nya och hela i din central så kan det ändå vara fel i elskåpet ute i gatan. Kolla så du ser L1 L2 L3 på elmätarens display.

Det finns även en resetknapp inne i värmepumpen om du öppnar upp panelen och tittar, knappen sitter vid en brytare och säkringar. Den kan man behöva återställa.

Jag har en lika gammal värmepump och samma modell som du. Min krånglade en hel del förrförra året och hade massa olika larm pga bristande underhåll. Tog in en tekniker som fixade problemen. De som jobbar med sånt där har bra koll.
 
Det känns som att värmepumpen borde larma.

Några av mina fel var följande: det kanske kan hjälpa med idéer.

Först fasfel pga säkring som löst ut i elskåpet utanför min fastighet. Nätägaren fixade.

Cirkulationspumpen läckte ut vatten. Byttes ut.

Växelventilen fastnade mellan VV och radiatorvatten, när den värmde VV så skickade den ut det i radiatorkretsen. Byttes ut.

Slangarna mellan kompressorn och kretsen var fulla med slam som bildats efter många år och gamla rörsystem. Det spolades rent och byttes ut.

Expansionskärlet var trasigt och skapade inget bra tryck i systemet. Byttes ut.
 
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Även om propparna är nya och hela i din central så kan det ändå vara fel i elskåpet ute i gatan. Kolla så du ser L1 L2 L3 på elmätarens display.

Det finns även en resetknapp inne i värmepumpen om du öppnar upp panelen och tittar, knappen sitter vid en brytare och säkringar. Den kan man behöva återställa.

Jag har en lika gammal värmepump och samma modell som du. Min krånglade en hel del förrförra året och hade massa olika larm pga bristande underhåll. Tog in en tekniker som fixade problemen. De som jobbar med sånt där har bra koll.
Ser bara två av tre mätare, tredje visar pil ner (dom andra pilar åt sidan), så första jag gör är att ringa Ellevio imorgon! Fick tag på en tekniker från IvT i en fb grupp som jag pratat med i 45 min förut, vi gick igenom hela menyn i VP innan jag kläckte ur mig om proppskåpet och felet där. Hade sparat mig och han bra tid för annat 🫣🤣
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
G grundarn84 skrev:
Hallå. Vår första riktiga vinter i huset. Har en IVT pump från -05, vet inte om jag pillat på någon inställning men när klockan blir eftermiddag (17-18 ) så sjunker värmen i huset något enormt, nu är de enligt termometern i sovrummet strax under 14 grader och alla element i huset är iskalla! Enda varma rummet är v-rummet där kaminen är igång .
Måste väl va något som blivit knas i pumpen för såhär har de aldrig blivit . Pumpen är en IvT greeline ht plus.

Någon med tips?
Har man enbart en utomhusgivare så tar det lite tid för huset att värmas upp då temperaturen sjunker fort ute. Det brukar ta en liten stund för huset att värma upp sig i väggar och golv och anpassa sig efter den nya utetemperaturen.

Ju sämre isolerat huset är desto mer och snabbare sjunker temperaturen inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.