Kolla längre upp i konversationen, så har jag bifogat en anvisning från Ardex, som gör produkter som spackel, primer osv osv. Det är ok enligt deras anvisning att lägga plåtarna, men dom ska primas med en spärr för att motverka korrosion mot överliggande lager. Det är en tillkrånglad lösning, men det blir en något "lägre" bygghöjd än att spackla in slangarna.

Ska man spackla in slangarna, så krävs minst 15 mm spackel ovanpå dom för att bli godkänt. Vid tröskeln blir det alltså minst 35 mm spackel ovanpå slangarna, när man byggt fall. Som i sin tur med rörhållarskenor bygger nästan 20 mm. Det blir alltså en "rejäl" kaka spackel i hela badrummet. Inte heller helt gratis. Räkneexempel: Det går åt cirka 17 kg spackel på kvadratmeter/10 mm spackel. Alltså till ett rum på 10 kvadrat med en medelhöjd på spacklet på 40 mm går det alltså åt 10 x 17 x 4 = 680 kg spackel. Får du ett bra pris på spacklet så ligger det på 270 kr/25 kg säck. Total kostnad för spacklet blir alltså 680/25 x 270 =7344 kr.
Inte så mycket i det stora hela kanske, men dock en jävla massa säckar att hämta hem, och kanske bära upp till övervåningen.
Ardex har bra tekniker om man ringer och diskuterar. Tyvärr som nån skrev här ovanför är man rädd för att hantverkarna är minst lika osäkra som privatpersonen, och sitter och googlar fram sina lösningar. Otäck bransch det här.
 
Redigerat:
M
tommywedell skrev:
Kolla längre upp i konversationen, så har jag bifogat en anvisning från Ardex, som gör produkter som spackel, primer osv osv. Det är ok enligt deras anvisning att lägga plåtarna, men dom ska primas med en spärr för att motverka korrosion mot överliggande lager. Det är en tillkrånglad lösning, men det blir en något "lägre" bygghöjd än att spackla in slangarna.

Ska man spackla in slangarna, så krävs minst 15 mm spackel ovanpå dom för att bli godkänt. Vid tröskeln blir det alltså minst 35 mm spackel ovanpå slangarna, när man byggt fall. Som i sin tur med rörhållarskenor bygger nästan 20 mm. Det blir alltså en "rejäl" kaka spackel i hela badrummet. Inte heller helt gratis. Räkneexempel: Det går åt cirka 17 kg spackel på kvadratmeter/10 mm spackel. Alltså till ett rum på 10 kvadrat med en medelhöjd på spacklet på 40 mm går det alltså åt 10 x 17 x 4 = 680 kg spackel. Får du ett bra pris på spacklet så ligger det på 270 kr/25 kg säck. Total kostnad för spacklet blir alltså 680/25 x 270 =7344 kr.
Inte så mycket i det stora hela kanske, men dock en jävla massa säckar att hämta hem, och kanske bära upp till övervåningen.
Ardex har bra tekniker om man ringer och diskuterar. Tyvärr som nån skrev här ovanför är man rädd för att hantverkarna är minst lika osäkra som privatpersonen, och sitter och googlar fram sina lösningar. Otäck bransch det här.
Så vem har rätt? Den som tillverkar plåtarna eller den som tillverkar spacklet?
Det är ju inte konstigt att hantverkarna är förvirrade.
 
Hannah7 skrev:
Vi har ett badrumsprojekt med samma uppbyggnad. Spånskiva och värmerör från Uponor.
Jag vill nog INTE ha plåtar för att det känns väldigt onödigt eftersom flytspackel jämnar temperatur. Lägger man t.ex. el-slingor så använder man ju inte plåt, eller hur? Varför skulle det vara skillnad med vattnet? Nej, inga plåtar hos mig. Dyrt och onödigt mao.

Hittar inga bra svar från tillverkarna, och hantverkarna har olika lösningar (liknande ovan nämnda).

Jag upplever att väldigt många hantverkare inte uppdaterar sig med de nya reglerna eller rekommendationerna från tillverkarna.
Jag har en olustig känsla av att hantverkarna sitter och googlar precis lika mycket som en annan (jag) amatör gör.

Over and out.
Alltså plåten är till för att leda ut värmen från rören när dom ligger nedsänkta i spån eller cellplast. Det blir inte bra att strunta i plåtarna (du behöver högre framlednings temperatur). Vill man inte använda plåt så får man välja att gjuta in rören helt men det bygger några mm till.

Jag är förvånad över att det är så mycket förvirring kring vad plåtarna är till för.

Plåtarna skall skruvas fast. Primer, limma fiberskiva tex golvgips. Sedan gjuter man fall ovanpå detta. Fuktspärr klart.. lite klinker på det också bara...
(Att inte golvgips är godkänt i badrum är nytt för mig, varför inte?)
 
Marcussjogren skrev:
Så vem har rätt? Den som tillverkar plåtarna eller den som tillverkar spacklet?
Det är ju inte konstigt att hantverkarna är förvirrade.
Det finns ingen motsättning i beskrivningen från golvvärmetillverkaren och Ardex som jag ser.
Vad syftar du på med "vem har rätt"?
 
Ja vem har rätt egentligen? Gillar inte tanken på att plåten kan rosta efter 10 år.Jag vill liksom inte ha den där. Är inte plåten till för att jämna ut temperaturen bara? Jag menar plåten blir ju också varm och sprider sig neråt i spånet precis som golvslingan? Finns det tester som visar på att det blir någon skillnad?
Jag kan inte flytspackla in golvslingan helt eftersom det bygger för mkt på höjden. Estetik framför funktion där. ;-)
 
- spacklet angriper plåten endast under våtfasen. Efter bränning/härdning är den neutral och allt material är torrt. Oxidskiktet på plåten återställs.
- golvspånet har lägre värmeledningsförmåga (v.f.) än bruk som i sin tur har lägre v.f. än aluminium. Värmen leds ut i hela plåten först och avsätter sedan detta i bruket och träet. Eftersom träet har lägre v.f. än bruket och att värme har "en viss tendens" att söka sig uppåt, avsetts den mesta värmen i bruket istället för spånplattan.
- golvvärmen blir mycket snabbare med ingjutna plåtar.
Jag har tyvärr bara tittat på värmekamerans bilder från den egna ingjutningen, men man kunde klart och tydligt se att plåtarna värmas upp under bruket (35 mm finbetong i mitt fall). Vad gäller korrosiong gick det inte att se någon större påverkan efter 10 år.
 
Vill man spara höjd så finns bjälklagskassetter som man lägger mellan golvreglarna på cc 600 därefter skruvar man en 22 mm spån och spacklar min 15mm (vilket blir ca 30-40mm vid tröskeln i ett badrum)
 
  • Gilla
KarlJP
  • Laddar…
Hannah7 skrev:
Ja vem har rätt egentligen? Gillar inte tanken på att plåten kan rosta efter 10 år.Jag vill liksom inte ha den där. Är inte plåten till för att jämna ut temperaturen bara? Jag menar plåten blir ju också varm och sprider sig neråt i spånet precis som golvslingan? Finns det tester som visar på att det blir någon skillnad?
Jag kan inte flytspackla in golvslingan helt eftersom det bygger för mkt på höjden. Estetik framför funktion där. ;-)
Vilka syftar du på med vem i "Vem har rätt"?
Som jag ser det i denna tråd står du på ena sidan med ett förslag och tillverkaren av golvvärme tilsammans med tillverkaren av cementprodukter på den andra med sina instruktioner...
Är det de två sidorna vi skall välja på måste jag tyvärr lägga mitt bett på tillverkarna.
 
M
Jag tror vi har två diskussioner i en här.

Uponor säger att deras plåtar inte får gjutas in, det var mitt svar till ett tidigare instick från en användare som stod inför samma frågeställning men för Uponor.
Det var där jag menade "vem har rätt" när tillverkaren av plåten säger en sak och tillverkaren av fogen säger nåt annat. Vem tar ansvaret i en sån fråga?

TS hade väl redan fått OK från sin leverantör om man gjorde enligt Ardex instruktion?
 
Marcussjogren skrev:
Jag tror vi har två diskussioner i en här.

Uponor säger att deras plåtar inte får gjutas in, det var mitt svar till ett tidigare instick från en användare som stod inför samma frågeställning men för Uponor.
Det var där jag menade "vem har rätt" när tillverkaren av plåten säger en sak och tillverkaren av fogen säger nåt annat. Vem tar ansvaret i en sån fråga?

TS hade väl redan fått OK från sin leverantör om man gjorde enligt Ardex instruktion?
Ok,
Ja där kan jag hålla med. Men tror att alla leverantörer av värmeplåt avråder från att gjuta direkt på. Dom menar att den förstörs men det har jag faktiskt svårt att förstå. Men vist plåten är tun 0,5 mm och flytspakel är ganska aggressivt.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
mroing skrev:
Ok,
Ja där kan jag hålla med. Men tror att alla leverantörer av värmeplåt avråder från att gjuta direkt på. Dom menar att den förstörs men det har jag faktiskt svårt att förstå. Men vist plåten är tun 0,5 mm och flytspakel är ganska aggressivt.
Det har inte med plåten och dess hållbarhet att göra. Det har att göra med att man inte kan skapa ett tillräckligt konsekvent handhavande och därmed inte kunna typgodkänna konstruktionen. Jag pratade direkt med Uponor om detta för 12 år sedan när jag själv gjorde experimentet och de insåg ganska snart att det var för många osäkerhetsfaktorer i konstruktionen. Korrosion är inte en av dem.
 
Kanske är lite sent ute men jag står i begrepp att göra samma sak och jag har själv LKs spårskivor med golvvärme och värmefördelningsplåtar. Enligt LKs monteringsanvisningar så ska man skruva fast plåtarna, prima och flytspackla. Inga konstigheter där. Har det verkligen förändrats så mycket på 4 år eller snackar ni som menar att man ska lägga en spånskiva ovanpå slingorna bara goja?
 
  • Schematisk illustration av ett golv med LKs spårskivor och golvvärme inklusive värmefördelningsplåtar, primning och flytspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej visst kan man göra så men det är fler produkter som ska användas och fler moment.
Har spacklat många gånger på plåtar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.